2021 metų pabaigoje Lietuvoje buvo kilęs skandalas po to, kai „Belaruskalij“ trąšų tranzitas nesustojo, nepaisant gruodžio 8 dieną įsigaliojusių Jungtinių Amerikos Valstijų sankcijų.
Įvardijant su tuo susijusią žalą „Lietuvos geležinkelių“ reputacijai, iš pareigų pasitraukė valstybės valdomos įmonės vadovas Mantas Bartuška. Atsistatydinimo pareiškimus buvo pateikę ir susisiekimo ministras Marius Skuodis bei užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis, tačiau premjerė Ingrida Šimonytė nusprendė, kad jie darbą gali tęsti.
Vėliau, sausio 12 dieną, Vyriausybė priėmė nutarimą, kuriuo nuo šių metų vasario 1 dienos nutrauktas „Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuva. „Belaruskalij“ šį sprendimą yra apskundusi Vilniaus apygardos administraciniam teismui.
Tuo metu Ekonomikos komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius anksčiau svarstė, kad „Belaruskalij“ trąšų likučių gabenimas gali užtrukti ir iki balandžio 1 dienos.
„Pasakyti, kad nuo vasario 1 dienos nutrūks vežimas, negaliu, tačiau galime prognozuoti, kad gabenamų likučių pervežimas gali tęstis ir iki balandžio 1 dienos, kai jau įsigalios JAV sankcijos“, – tada dėstė jis.
Tačiau, kaip nurodo „Lietuvos geležinkeliai“, šie nuogąstavimai nepasitvirtino.
„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupės bendrovė „LTG Cargo“ atidžiai laikosi sankcijų reikalavimų ir juos įgyvendina. LTG dar 2022 metų sausio 17 dieną oficialiu raštu informavo Baltarusijos bendrovę „Belaruskalij“ apie Vyriausybės nutarimą nuo vasario 1 dienos bendrovių turimą sutartį pripažinti negaliojančia.
Į Lietuvos teritoriją paskutiniai bendrovės „Belaruskalij“ kroviniai atvažiavo 2022 metų sausio 31 dieną. Nuo to laiko šios bendrovės krovinių gabenimas buvo nutrauktas – nuo vasario 1 dienos šių trąšų vežimui nebuvo patvirtinta nė viena paraiška“, – balandžio 5 dieną „Delfi“ informavo valstybės valdomos įmonės atstovė Kotryna Dzikaraitė.
ES sankcijos
„Belaruskalij“ skandalo metu niekas nenutuokę, kad vasario 24 dieną Rusija pradės karą Ukrainoje. Netrukus po to JAV, Europos Sąjunga ir kitos Vakarų valstybės paskelbė aibė sankcijų Rusijai ir jos invazijoje taip pat dalyvaujančiai Baltarusijai.
„Kovo 2 dieną ES įvedus papildomas sankcijas Baltarusijos eksportui buvo uždrausta gabenti medieną, metalus, cementą, taip pat didelę dalį trąšų.
Įgyvendindama sankcijas „LTG Cargo sustabdė šių krovinių gabenimą. Bendrovė taip pat vertina užsakovų ir krovinių sąsajas su ES sankcionuojamais asmenimis.
Nustačius tokius ryšius atsisako ir atsisakys vežti tokius krovinius. Gaunamas paraiškas vežti krovinius „LTG Cargo“ vertina tiek savo iniciatyva, tiek konsultuodamasi su Susisiekimo ir Užsienio reikalų ministerijomis“, – sakė K. Dzikaraitė.
Anksčiau taip pat buvo nuogąstavimų, kad norint sustabdyti baltarusiškų trąšų tranzitą vien nutraukti sutartį su „Belaruskalij“ neužteks.
M. Skuodis svarstė, kad tam reikia ir papildomų Europos Sąjungos arba JAV sankcijų. Ministras buvo įspėjęs, kad trąšų nebevežant „Lietuvos geležinkeliams“, tai daryti galėtų kitos įmonės. „Delfi“ anksčiau skelbė, kad tranzitą galbūt galėtų perimti įmonė „Gargždų geležinkelis“. Lietuvoje taip pat veikia įmonė „LGC Cargo“.
Mažina sąsajas
K. Dzikaraitė taip pat priminė, kad kovo mėnesį „LTG Cargo“ uždraudė visų bendrovei priklausančių bendram naudojimui skirtų vagonų teikimą pakrovai ir gabenimą tiek į Baltarusiją ir Rusiją, tiek į kitas valstybes tranzitu per šias šalis.
„Privačiais vagonais krovinius vežantiems klientams „LTG Cargo“ rekomenduoja įvertinti rizikas ir susilaikyti nuo krovinių gabenimo šiomis kryptimis.
„LTG Cargo“ įgyvendina kompleksinius veiksmus, kuriais mažina sąsajas su Rusija ir Baltarusija bei imasi priemonių, kad šios šalys negalėtų panaudoti bendrovės „LTG Cargo“ turto kariniams tikslams“, – sakė ji.
Vilniaus apygardos administracinis teismas savo sprendimą dėl „Belaruskalij“ skundo turėtų paskelbti balandžio 7 dieną.