Seimo nariai antradienį posėdyje priėmė naują Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymą. Už tai balsavo 72 parlamentarai, 53 buvo prieš, dar 4 susilaikė.
Anksčiau buvo numatyta, kad įstatymas įsigalios balandžio 1 dieną, tačiau pritarta pasiūlymui datą nukelti iki liepos 1 dienos.
Anksčiau siūlyta, kad mokestis būtų mokamas tik pirmą kartą registruojant automobilius, tačiau pritarta Agnės Širinskienės pasiūlymams, pagal kuriuos mokestį tektų mokėti ne tik už pirmą kartą registruojamas, bet ir už valdytoją keičiančias transporto priemones. Seimo narė taip pat pasiūlė sumažinti mokesčio dydžius.
Nesumokėjus mokesčio, motorinės transporto priemonės registracija Kelių transporto priemonių registre neatliekama.
Mokesčio dydis priklauso nuo transporto priemonės naudojamų degalų rūšies (dyzelinas, benzinas, dujos) ir išmetamo anglies dvideginio kiekio (gramai per kilometrą). Jis svyruoja nuo 13,5 iki 540 eurų.
Tiek degalų tipą, tiek CO2 bendrą vertę galima sužinoti transporto priemonės registracijos liudijime. Kai duomenų apie CO2 kiekį nėra, mokestis apskaičiuojamas pagal specialias formules.
Anksčiau skaičiuota, kad mokestis į biudžetą per metus atneštų apie 20 mln. eurų, bet kadangi įsigalioja nuo liepos 1 dienos, 2020 metais laukiama maždaug 10 mln. eurų.
Prieš balsavimą aplinkos ministras Kęstutis Mažeika sakė, kad, priėmusi įstatymą, Lietuva bus tarp šalių, kurios prisideda prie taršos mažinimo, – būtent tai yra pagrindinis įstatymo tikslas.
„Lenkijoje mokesčio dydis skaičiuojamas nuo automobilio rinkos vertės ir kartais viršija mūsų siūlomą. Ateityje tai galima tobulinti, kalbėti apie kombinuotą projektą.
Visus pamąstymus apie mokestį nuo nuvažiuotų kilometrų arba CO2 išmetimo... Šiandien valstybinėje įmonėje, kur atliekama techninė priežiūra, matuojami trys parametrai, t. y. kietosios dalelės, azoto oksidai ir anglies monoksido emisijos. Paprastumas čia ir baigiasi“, – kalbėjo jis.
Seimo narė Gintarė Skaistė sakė, kad šis mokestis, kurį valdantieji šiemet pasiūlė, yra vienas keisčiausių.
„Šis įstatymas nesusijęs su tarša, todėl jis neskatins rinktis viešojo transporto, neskatins važinėti mažiau, netgi neskatins rinktis ir pirkti naujo automobilio, o skatins išlaikyti tą automobilį, kurį turite dabar“, – sakė ji.