Sausio viduryje Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) paskelbė naują kvietimą teikti paraiškas dėl 1000 eurų dydžio kompensacijų gyventojams, atsisakiusiems seno automobilio ir vietoje jo pasirinkusiems mažiau taršią mašiną ar kitas mobilumo priemones – dviračius, elektrinius paspirtukus, dalijimosi automobiliais paslaugas ar metinius viešojo transporto bilietus.

Pasinaudoti šia galimybe ketino ir Marius, suplanavęs savo seną automobilį utilizuoti ir su valstybės parama įsigyti dviratį. Tačiau pradėjęs nagrinėti kompensacijų skyrimo sąlygas jis suprato, kad paramos gauti negalės, nes jo automobilis atitinka ne visas sąlygas. Vairuotojas įsitikinęs, kad APVA tvarka dalį transporto priemonių savininkų diskriminuoja dėl reikalavimuose atsiradusių laiko žirklių.

Marius Delfi pasakoja, kad pasinaudoti parama mažiau taršioms transporto priemonėms įsigyti jis svarstė dar pernai, tačiau birželį baigėsi praėjusių metų kvietimo lėšos. Visgi sprendimo, ką daryti su senu automobiliu vairuotojas neskubėjo priimti, nes ir dviračių pardavėjai kalbėjo, jog parama bus pratęsta ir siūlė palaukti.

Taip belaukiant, rugsėjį baigė galioti automobilio techninė apžiūra. Manydamas, kad automobilį vis tiek anksčiau ar vėliau utilizuos, Marius jos pratęsti net nebemėgino.

Neteršia, nes nevažiuoja

Šių metų sausio 16 d. APVA pagaliau paskelbė kvietimą teikti naujas paraiškas dėl kompensacijų, tačiau jo taisyklės Marių apstulbino. Paaiškėjo, kad automobilis, už kurio sunaikinimą prašoma skirti kompensaciją turi atitikti dvi sąlygas. Pirmoji, jis bent 12 mėnesių iki 2023 m. birželio 1 d. turėjo būti registruotas ir priklausyti tam pačiam savininkui. Antroji, automobilio techninė apžiūra turėjo galioti iki praėjusių metų lapkričio 18 dienos.

„Pirmą reikalavimų dalį tenkinu, bet taip išeina, kad nebegaliu pretenduoti į paramą dėl negaliojančios techninės apžiūros. Niekaip nesuprantu, kodėl šie terminai nustatyti skirtingi. Juk jei automobilis būtų išregistruotas po birželio 1 d., tai automatiškai nutrūktų ir jo techninės apžiūros galiojimas, tad atitikti antrosios sąlygos būtų neįmanoma“, – stebisi pašnekovas.

Senas automobilis

Jis išsinagrinėjo ankstesnių APVA kvietimų teikti paraiškas dėl kompensacijų už mažiau taršias transporto priemones ir įsitikino, kad juose tokių laiko žirklių nebuvo: „Ankstesnių kvietimų reikalavimai nuoseklūs, o dabartinė situacija man atrodo kaip klaida, kurios niekas nenori ištaisyti.“

Tuo metu APVA Delfi pateiktame komentare aiškina, kad laiko žirklės reikalavimuose atsirado dėl skirtingų praėjusių metų kvietimo pabaigos ir lėšų skyrimo naujam kvietimui datų.

APVA aiškinimu, reikalavimas mažiausiai 12 mėnesių būti utilizuojamos transporto priemonės savininku atkeliavo iš ankstesnių finansavimo kvietimų aprašo, o birželio 1 d. nustatyta, nes būtent tą dieną baigė galioti ankstesnis kvietimas.

O techninės apžiūros galiojimui lapkričio 18-oji nustatyta, nes tądien buvo patvirtintas atnaujintas 2022-2025 m. Klimato kaitos programos investicijų planas ir kompensacijoms paskirta nauja finansinė injekcija.

„Automobilį su negaliojančia techninę apžiūrą utilizavę gyventojai negali pasinaudoti paramos galimybe ir nei viename kvietime negalėjo pasinaudoti. Automobilis neturintis galiojančios techninės apžiūros negali būti eksploatuojamas, todėl ir neteršia. Kompensacijai gauti tinkamas toks automobilis, kuris yra išimamas iš eismo, jį sunaikinant, kad neterštų“, – aiškina APVA.

Vis dėlto Marius įsitikinęs, kad bent jau jo atveju APVA su savo tvarka gaus priešingą rezultatą, kadangi savo seną automobilį užuot sunaikinęs jis dabar parduos antrinėje rinkoje, o tai reiškia, kad ši transporto priemonė veikiausiai bus grąžinta į eismą.

Išdalins 15 mln. eurų

Sausio 16 d. paskelbto kvietimo metu APVA senus ir taršius sunaikinusiems gyventojams iš viso ketina išdalyti 15 mln. eurų.

Kvietimai teikti paraiškas kompensacijoms gauti paskelbti pagal dvi priemones – „Mažiau taršių judumo priemonių fiziniams asmenims skatinimas“ ir „Visuomeninio transporto ir darnaus judumo skatinimas (paspirtukai, dviračiai, dalijimosi paslauga ir pan.)“.

Prašymą kompensacinei išmokai gauti fizinis asmuo gali teikti, kai įsigytas mažiau taršus automobilis ar elektrinė transporto priemonė yra užregistruota pareiškėjo vardu, o senas automobilis yra utilizuotas ir išregistruotas. Veiksmų eiliškumas nėra svarbus, prašymo teikimas yra paskutinis žingsnis. Kompensacinės išmokos dydis vienam pareiškėjui yra 1 tūkst. eurų.

Mažiau taršus automobilis ar elektrinė transporto priemonė turi būti užregistruota pareiškėjo vardu ne anksčiau kaip nuo 2024 m. sausio 16 d. Automobilis ar elektrinė transporto priemonė su tuo pačiu VIN numeriu gali būti kompensuojamas tik pagal vieną Klimato kaitos programos kvietimą ir tik vieną kartą. Sunaikinta transporto priemonė su tuo pačiu VIN numeriu gali būti kompensuojama tik pagal vieną Klimato kaitos programos kvietimą ir tik vieną kartą.

Visuomeninio transporto ir darnaus judumo skatinimui (paspirtukai, dviračiai, dalijimosi paslauga ir pan.) skirta kompensacinė išmoka siekia ne daugiau kaip 1 tūkst. eurų viešojo transporto bilietams, e-piniginės papildymui viešojo transporto (autobusų, troleibusų, geležinkelio) paslaugų išlaidoms kompensuoti ar e-piniginės papildymui už dviračių, elektrinių paspirtukų, lengvųjų automobilių pasidalijimo paslaugų išlaidoms kompensuoti.

Pareiškėjas gali gauti kompensaciją už ne daugiau kaip 2 vnt. (iš viso) pasirinktų šių mažiau taršių transporto priemonių: 500 eurų už elektrinį dviratį, elektrinį triratį ar elektrinį keturratį ir 300 eurų už dviratį ar elektrinį paspirtuką.

Pareiškėjas gali pateikti prašymą pagal pasirinktą kvietimo priemonę tik vieną kartą. Transporto priemonė su tuo pačiu identifikavimo numeriu VIN gali būti kompensuojama tik vieną kartą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (5)