Naujienas vertina įvairiai
Autoservisą turintis Mantas deda eurą prie euro ir skaičiuoja, kokios įrangos jam reikėtų, kad jis galėtų automobiliams atlikti ir techninę apžiūrą.
„Grubiai, apie 35 tūkstančius reikėtų investuoti, tam, kad mano servisėlis atitiktų tam tikrus reikalavimus. Čia dar be kompiuterinės programos, kuri, aš manau, turėtų būti sujungta su transporto inspekcija, su mokesčių inspekcija, kuri matytų, ką mes darome“, – teigė Lietuvos autoservisų asociacijos direktorius, autoserviso savininkas M. Musnikas.
Tiesa, jis teigė, kad, prieš priimant sprendimą daryti tokio dydžio investiciją, gerai apie tai pagalvotų, o kiti servisai tokio darbo imtųsi mielai.
„Juk mes remontuojame automobilius, tai turėtume šitą reikalą ir kažkaip įgyvendinti, ir užtikrinti klientui, kad jam nereikėtų kažkur kreiptis į kitas įstaigas“, – teigė autoserviso vadovas Darius Pečiūra.
M. Musnikas atkreipė dėmesį, kad tokia veikla užsiimti palankiau būtų didesniems servisams.
„Jie dirba su sutartimis, aptarnauja daug įmonių, tos įmonės irgi, jeigu apsitarnaudamos atlikinės ir techninę apžiūrą – būtų nuostabu“, – teigė jis.
Tačiau yra ir tokių, kurie iškart sako „ne“.
„Sertifikatų labai daug reikia ir dar reikia papildomos įrangos. Klausimas, kada tai realiai atsipirks. Gal būtų ir įdomi ta idėja, jeigu būtų mažiau to popierizmo“, – kalbėjo autoserviso vadovas Gintaras Survila.
Paaiškino tokių pakeitimų reikšmę
Seime liberalizuoti techninės apžiūros sektorius siūlo Liberalai.
„Asmuo turi užsirašyti iš anksto, laukti 2-3 savaites, tada atvykti ir, jeigu yra nustatomas nedidelis neatitikimas, pavyzdžiui, šviesų aukštis neatitinka – tu turi važiuoti į servisą, pasitvarkyti automobilį ir užsirašyti, kad vėl po kelių savaičių atvažiuotum praeiti techninę apžiūrą“, – teigė Seimo narys (LS) Andrius Bagdonas.
Jeigu paslaugos būtų teikiamos ir autoservisuose – eilių esą turėtų nelikti, o ir sumažėtų korupcija.
„Bet kuris akredituotas servisas bijotų prarasti licenciją, o pavienių atvejų, manau, tiek čia, tiek ten galėtų pasitaikyti“, – teigė A. Bagdonas.
Apie tai, kad techninę apžiūrą teikiančių įmonių per mažai ir nėra rimtos konkurencijos jau kuris laikas kalba ir Konkurencijos taryba.
„Mes manome, kad, jeigu nebūtų reguliuojamas įmonių skaičius, tai būtų pakankama tokių paslaugų pasiūla ir, atitinkamai, kainos būtų tinkamame lygyje, nes pasiūla būtų užtikrinta. Kai įmonių yra mažai – neišvengiamai reikia reguliuoti kainas. Jeigu jų būtų daugiau – tai ir kainų reguliuoti nebereikėtų“, – aiškino Konkurencijos tarybos konkurencijos politikos grupės vadovas Pavel Jacunskij.
Tačiau Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas teigė, kad teismas dar prieš 20 metų yra pasakęs, kad techninė apžiūra nėra laisvoje rinkoje esanti prekė.
„Tai yra prievolė, o ne paslauga, tad kalbėti apie liberalizavimą reiškia kalbėti apie kontrolės mechanizmo panaikinimą“, – teigė Renaldas Gabartas.
Europoje esą veikia du modeliai. Vienas jų – griežtas kaip Lietuvoje, o kitas – liberalus, kai techninę apžiūrą gali atlikti daugybė autoservisų. Beje, Lietuvoje techninės apžiūros kaina – viena mažiausių.
„Automobilis patikrinamas už 23 eurus. Tarkime, Latvijoje tai kainuoja 35 eurus ir apžiūra atliekama kasmet. Estijoje, kuri turi liberalizuotą tinklą, kainuoja 43 eurus“, – teigė R. Gabartas.
Siūlymą vertins Susisiekimo ministerija
Susisiekimo ministerija siūlymo leisti techninę apžiūrą atlikti ir kitiems autoservisams – neatmeta ir žada jį įvertinti.
„Reikėtų įsivertinti paslaugos pasiekiamumą, kiek jis bus pasiektas – ar tos paslaugos nesitelks tik didžiuosiuose miestuose. Kitas dalykas – kaina. Jeigu kalbame apie liberalizavimą, būtų visiškas liberalizavimas, jeigu nebūtų jokių svertų kainai. Tiesiog vyktų konkurencija“, – teigė susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.
Kol ministerija svarsto – suinteresuotos pusės ginčijasi.
„Kyšininkavimas dingtų – duodu 100 procentų, kad jis dingtų. Dabar yra monopolija“, – teigė Lietuvos autoservisų asociacijos direktorius, autoserviso savininkas M. Musnikas.
„Techninės apžiūros atlieka tam tikrą ekspertų ir patarėjų misiją žmonėms, kurie apie techniką supranta neypatingai daug ir, kai kuriais atvejais, servisai jiems pasiūlo atlikti darbų, kurių visiškai nereikia atlikti“, – teigė Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas.
Kada Susisiekimo ministerija apsispręs, ar leisti techninę apžiūrą atlikti ir autoservisams, nesakoma.
Visą reportažą rasite LNK portale: