Kaip pasakojo Aurimas, pirmadienį „Ryanair“ oro linijomis turėjo išskristi iš Romos Fiumičino oro uosto į Vilnių 18 val. 05 min. Tačiau skrydį nukėlė iki 20 val. 40 min., pradėjo tikrinti bilietus ir, kaip jis nurodė, suvarė atgal visus laukti.
23 val. 15 min. vėl pradėjo tikrinti bilietus, autobusais nuvežė keleivius į lėktuvą, visi susėdo ir uždarė duris. Bet galiausiai paprašė išlipti dėl neva blogų oro sąlygų ir skrydį atšaukė.
„Visą informaciją greičiau pamatėm Vilniaus oro uosto atvykimo informacijoj, kad skrydis atšauktas. Mums pranešė tik po 15 minučių, nors patikrinus oro sąlygas per tas šalis, kurias turėjome skristi, net lietaus niekur nebuvo.
Visi pikti, mamos su 1–4 metų amžiaus vaikais, o pasiūlė tik vandens buteliuką ir 5 eurų kuponą maistui. Absurdas“, – pasakojo keleivis.
Anot jo, pasiteiravus dėl kito skrydžio, gavo atsakymą, kad būtų galimybė išskristi tik ketvirtadienį ar šeštadienį – daugiau nieko nepasiūlė. Tik 2 valandą nakties pasiūlė apgyvendinti viešbutyje, kuriame būtų galima pamiegoti keletą valandų.
„Pirmą ir paskutinį kartą skridau su šiom oro linijom, nes iš kompanijos jokių alternatyvų nesulaukėm“, – tikino Aurimas.
Dėl darbuotojų trūkumo galimi vėlavimai visame skrydžių tinkle
„Ryanair“ teigimu, minimas skrydis iš Romos į Vilnių buvo atidėtas, o vėliau ir atšauktas dėl oro eismo kontrolės personalo (ATC) trūkumo visoje Europoje.
„Nukentėję keleiviai gavo beveik 20 pranešimų SMS žinutėmis, el. paštu ir pranešimais į įrenginius, kuriuose jiems buvo patariama, kaip nemokamai persikelti skrydį arba atgauti visus pinigus, ir pateikiama naujausia informacija.
Nepaisant „Ryanair“ pastangų pasirūpinti keleivių apgyvendinimu, laisvų vietų buvo nedaug, todėl keleiviams buvo patarta, kad jie taip pat gali individualiai pasirūpinti apgyvendinimu, už kurį patirtas išlaidas gali susigrąžinti Ryanair.com svetainėje.
„Nuoširdžiai atsiprašome už nepatogumus, kilusius dėl šio atšaukimo, jį lėmė ATC darbuotojų trūkumas, kurio „Ryanair“ negali kontroliuoti ir kuris turi įtakos visoms Europoje veikiančioms oro transporto bendrovėms“, – raštu „Delfi“ pakomentavo oro bendrovė.
„Ryanair“ taip pat ir savo tinklalapyje trečiadienį paskelbė, kad dėl pasikartojančio ATC personalo trūkumo visoje Europoje galimi vėlavimai visame skrydžių tinkle.
Oro bendrovė skelbia, kad, kitaip nei anksčiau, šią vasarą Prancūzijos skrydžių valdymo tarnybų streikai nesutrikdė skrydžių. Vis dėlto, jaučiamas darbuotojų trūkumas, nepaisant to, kad skrydžių apimtys 5 proc. atsilieka nuo 2019 metų lygio.
Pranešama, kad trečiadienį, liepos 24 d., 23 proc. pirmųjų reisų – 136 iš 580 skrydžių – buvo atidėti būtent dėl ATC darbuotojų trūkumo.
„Tokie pasikartojantys skrydžių vėlavimai dėl netinkamo ATC valdymo yra nepriimtini“, – savo tinklalapyje rašo „Ryanair“.
„Ryanair“ operacijų vadovas Nealas McMahonas birželio pabaigoje sakė, kad šią vasarą ATC paslaugos Europoje yra pačios prasčiausios per visą istoriją.
„Ryanair“ ir daugelio kitų Europos oro transporto bendrovių tvarkaraščiai nuolat vėluoja, skrydžiai atšaukiami, o keleiviai trikdomi dėl netinkamo Europos ATC valdymo. Raginame Eurokontrolės generalinį direktorių Raulį Mediną paaiškinti, kodėl Europos skrydžių valdymo centruose nuolat trūksta darbuotojų, o dabar teigiama, kad Mastrichto centre (Mastrichto aukštutinės zonos skrydžių valdymo centras – „Delfi“) „sutriko įranga“, dėl ko nukenčia visos Europos oro transporto bendrovės“, – oro bendrovės svetainėje komentavo N. McMahonas.
Jo teigimu, per pastaruosius trejus metus Europos ATC mokesčiai rekordiškai išaugo, tačiau darbuotojų ir paslaugų lygis toliau mažėjo.
Dar neatsigavo po pandemijos
„Airport Industry Review“ šių metų gegužę rašė, kad Tarptautinės skrydžių vadovų asociacijų federacijos (IFATCA) duomenimis, oro eismo kontrolės operatorių akivaizdžiai trūksta beveik visose pasaulio šalyse.
Patricia Gilbert, IFATCA vykdomoji viceprezidentė Amerikoje, sakė, kad Azijos ir Ramiojo vandenyno regionas yra mažiausiai paveiktas, tačiau Afrikoje, Artimuosiuose Rytuose, Europoje ir Amerikoje skrydžių valdymo dispečerių trūkumas kelia aiškų susirūpinimą.
Jos kolega iš Europos Frédéricas Deleau antrino, kad 2023 metais visoje Europoje trūko 700-1000 skrydžių valdymo dispečerių.
„Kiekviena šalis, su kuria bendrauju visame Vakarų pusrutulyje, turi didelių personalo problemų, susijusių su ATC, – pažymėjo P. Gilbert. – Sakyčiau, kad daug kas susiję su sparčiu kelionių lėktuvais sugrįžimu po COVID-19. Prasidėjus pandemijai, kai kelionės buvo nutrauktos, daugelis šalių sumažino ATC darbuotojų skaičių, siūlydamos anksčiau išeiti į pensiją ir kai kuriais atvejais atleisdamos praktikantus. Daugelis taip pat nustojo samdyti darbuotojus ir rengti mokymus, o tai dar labiau padidino personalo problemas, su kuriomis jos susiduria dabar.“
Tuo metu šių metų pavasarį Prancūzijoje profsąjungos buvo paskelbusios streiką po to, kai žlugo derybos dėl darbo užmokesčio padidinimo ir kitų priemonių, susijusių su planuojama Prancūzijos oro eismo kontrolės sistemos pertvarka. Profsąjungos taip pat išsakė savo reikalavimą įdarbinti daugiau žmonių, nes krūvis darbuotojams yra itin didelis.
Panašūs streikai vis pasikartoja ir net ne vienoje pasaulio šalyje. Praėjusiais metais dėl ATC streikų Europoje buvo atšaukta 16 tūkst. ir atidėta 85 tūkst. skrydžių.