Nuo šių metų pradžios Talino gyventojai gali džiaugtis nemokamu viešuoju transportu. Talino valdžiai šis sprendimas reiškė 23 proc. viešojo transporto pajamų praradimą. Iš viso skaičiuojama, kad Talino viešojo transporto biudžetas sudaro 53 mln. eurų (183 mln. Lt), 17 mln. eurų (59 mln. Lt) buvo surenkama iš bilietų pardavimo. Iš jų – 12 mln. eurų (41 mln. Lt) iš Talino gyventojų, likusieji – iš miesto svečių ir turistų. Nepaisant 12 mln. eurų praradimo estai tiki, kad sprendimas buvo teisingas. Jau galima užčiuopti ir šio sprendimo naudą.
Palyginimui, Vilniui iš bilietų pavyksta surinkti 50 proc. savo pajamų (106,3 mln. Lt). Dar tiek pat, savivaldybės teigimu, reikėtų gauti pajamų, kad viešojo transporto paslaugos mieste būtų nenuostolingos.
Talinui įsivesti nemokamo viešojo transporto sistemą miesto gyventojams padėjo šiuo metu Talino Europos Sąjungos (ES) biurui Briuselyje vadovaujantis Allanas Alakula. Gruodžio 4-6 d. Vilniaus inovacijų forume dalyvausiantis, buvęs estų žurnalistas sutiko pasidalyti įžvalgomis apie sprendimo eigą ir pasekmes.
- Kokios buvo pagrindinės priežastys, nulėmusios sprendimą įvesti nemokamą transportą Taline? Kokia šio sprendimo nauda savivaldybei?
- Mums svarbiausi buvo socioekonominiai ir aplinkosaugos klausimai. Mūsų viešojo transporto sistema jau ir taip buvo 70 proc. subsidijuojama bei toliau praradinėjo klientus dėl bilietų kainos. Turėjome kažką daryti. Bilietų kainų kėlimas ir paslaugų kokybės bloginimas mažinant išlaidas nebuvo priimtinas pasirinkimas. Drąsi, bet kartu ir logiška išeitis iš šios situacijos buvo nemokamas viešasis transportas miesto gyventojams.
Šis sprendimas pagerina vidutines ir žemas pajamas gaunančių gyventojų mobilumą. Taip pat skatina aukštesnes nei vidutines pajamas gaunančius sostinės gyventojus persėsti iš automobilių į viešąjį transportą.
- Gal galite apibūdinti, kokiems miestams (dydis, ekonominis išsivystymas) yra tinkama nemokamo viešojo transporto sistema?
- Nemokamo viešojo transporto sistemų yra labai daug, todėl apibendrinti būtų sunku. Galimi variantai nuo nemokamo visiems iki nemokamo tik daliai keleivių; nuo nemokamo visą parą iki nemokamo piko ar ne piko valandomis ar tam tikromis savaitės dienomis; nuo leidžiančio nemokamai keliauti visame mieste iki tam tikrų nemokamų zonų ar rajonų.
Taip pat galimybės įsivesti nemokamo viešojo transporto sistemą priklauso nuo ekonominių parametrų (gyventojų perkamosios galios), fiskalinių galimybių bei mokestinės aplinkos, kurią taiko savivaldybė.
Dydžiu Talinas yra tas miestas, kuriame proporcingai nemokamu transportu gali naudotis daugiausia gyventojų. Žinoma, jei žiūrėtume absoliučiais skaičiais, pavyzdžiui, Londono gyventojų skaičius, kuris gali naudotis tokia sistema (vaikai iki 11 metų ir gyventojai nuo 65 metų), žinoma, daug didesnis nei Talino gyventojų skaičius.
Prancūzijos miesto rajonai, pavyzdžiui, Obanė, nemokamo transporto sistemą taiko miestams, kuriuose yra apie 100 tūkst. gyventojų, bet Lenkijos Zombkai ir Nysa miestai yra daug mažesni. Tuo pačiu metu pietų Kinijos Chengdu mieste, kuriame gyventojų daugiau nei 15 mln., taip pat buvo išbandyta nemokamo viešojo transporto schema.
Šiuo metu Talinas inicijuoja tarptautinę studiją kartu su Olandijos, Vokietijos, Prancūzijos ir Lenkijos partneriais, su kuriais ir bus bandoma atsakyti į panašius klausimus.
- Gal jau galite pasidalyti pirmaisiais rezultatais, kuriuos pavyko pasiekti Taline nuo metų pradžios?
- Viešuoju transportu besinaudojančių keleivių skaičius išaugo daugiau nei 12 proc. Automobilių skaičius gatvėse sumažėjo 15 proc.
Nemokamo viešojo transporto schema Talino gyventojams buvo perkelta ir į miesto elektrinius traukinius nuo spalio 28 d. Per pirmas dvi savaites keleivių skaičius padidėjo tris kartus.
- Kokią įtaką nemokamo viešojo transporto miesto gyventojams paskelbimas turėjo miesto biudžetui?
- Papildomos 12 mln. eurų išlaidos savivaldybės viešojo transporto įmonei 2013 m. ir iki 375 tūkst. eurų (1,3 mln. Lt) elektrinių traukinių kompanijai.
- Kaip pavyksta kompensuoti prarastas pajamas už bilietus?
- Prarastas pajamas pavyksta padengti papildomomis pajamomis, kurias gauname padidėjus gyventojų skaičiui mieste. Jau šią savaitę gyventojų skaičius Taline turėtų viršyti 430 tūkst. gyventojų.
Nuo 2012 m. Taline įvykusio referendumo dėl nemokamo viešojo transporto miesto gyventojams gyventojų skaičius išaugo daugiau nei 13 tūkst. Vidutiniškai iš kiekvieno papildomo gyventojo pajamų mokesčio miestas gauna apie 1 tūkst. eurų (3,45 tūkst. Lt) per metus.
- Ar papildomas gyventojų skaičius vienintelis būdas kompensuoti prarastas pajamas?
- Tai nėra vienintelis nemokamo viešojo transporto sistemos finansavimo būdas. Pavyzdžiui, Prancūzijos miestuose nemokama viešojo transporto sistema yra finansuojama iš darbdavių mokamo viešojo transporto mokesčio, kuris yra skiriamas savivaldybėms.
Kitas galimas finansavimo būdas – viešojo transporto sistemos subsidijavimas iš nacionalinės valdžios. Pabrėžtina, kad Talinas tokiu finansavimo būdu nesinaudoja.
Įvažiavimo į miestą, zonos rinkliava taip pat galimas būdas, kaip finansuoti nemokamą viešąjį transportą, tačiau tokius sprendimus paliekama priimti centrinei valdžiai.
- Referendumo dėl nemokamo viešojo transporto metu beveik ketvirtadalis gyventojų pasisakė prieš šį projektą. Kokie buvo jų argumentai?
- Referendumas buvo suorganizuotas informuoti ir įtraukti gyventojus į sprendimų priėmimo procesą. Skirtumas tarp pritariančių šiai idėjai ir jai besipriešinančių gyventojų skaičiaus visada panašus – mūsų referendumo rezultatai mūsų nenustebimo.
Ketvirtadalis populiacijos, nesvarbu ar Estijoje, ar Belgijoje, ar Prancūzijoje, ar Kinijoje visada su abejone žiūrės į sprendimą, kuris suteikia privilegijas viešojo transporto keleiviams, nes tai iš dalies paliečia automobilių savininkų interesus.
- O kaip dėl privataus verslo? Ar nemokamo viešojo transporto įvedimas turėjo įtaką, pavyzdžiui, taksi verslui?
- 10 proc. miesto maršrutų prieš pakeitimą ir dabar yra aptarnaujami privataus verslo.
Sprendimo padarinius pajautė traukiniai. Kai miesto autobusai, tramvajai ir troleibusai tapo nemokami, centrinės valdžios valdomi traukiniai tapo pustuščiai. Pasirašius sutartį tarp Talino ir traukinių įmonės dėl nemokamo viešojo transporto juose, keleivių skaičius traukiniuose patrigubėjo.
Taksi bendrovės kol kas nenurodė pajautusios kokią nors įtaką.
Jautriausias klausimas, kuris dar neišspręstas, – susisiekimas tarp Talino ir kaimyninių savivaldybių. Šiuo metu yra pradėtos derybos tarp Talino ir kelių savivaldybių dėl nemokamo viešojo transporto ir tų savivaldybių gyventojams.