„Galbūt apie 200-250 vairuotojų (iš taksi verslo - DELFI) migravo, pusė jų taksi darbo atsisakė visiškai, o kita dalis atsirado mieste su tokia alternatyva: automobilio nuoma su vairuotoju. Tokių kompanijų prisikūrė kaip grybų po lietaus, o vaizdas toks pats kaip taksi: žmogus paskambina, iškviečia, automobilis atvažiuoja, tačiau tai yra įvardijama kitaip ir nėra nei geltonų taksi numerių, nei taksometrų, nei jų žurnalų, o gyventi taip - paprasčiau.
Anksčiau tokia kompanija buvo viena, o dabar jų yra aštuonios. Ir tie patys vairuotojai daro tą patį darbą, tik jie neišsiėmę jokių leidimų, nes jiems ir nereikia jokių leidimų turėti, bei važinėjasi taip. Jūs vakare išvažiuokite į miestą ir atkreipkite dėmesį: stovi mašina, ant stogo taksi plafonas, bet kas krinta į akis yra balti numeriai, o ne geltoni, kaip pas taksi“, - pasakoja Taksi paslaugų teikėjų asociacijos vadovas ir "Standart taksi", anksčiau "Martono taksi", vadovas Ričardas Kriukovas.
Pasak jo, automobilio nuomos su vairuotoju įmonės turėtų su keleiviu iš anksto sudaryti sutartį, kurioje įvardintų keleivių vardus ir pavardes, maršrutus, sumas, tačiau jis sako, jog tai daroma geriausiu atveju kartą iš dešimties atvejų.
„Taip, jie atima labai didelę dalį klientų. Jiems netaikomi taksi reikalavimai automobiliams, vairuotojams, užkabina taksi plafonus, užklijuoja lipdukus ir važinėja, - antrina Taksi įmonių darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Gediminas Sabaitis. - Kiek mes keliame klausimą ir savivaldybėje, ir Susisiekimo ministerijoje, niekas negali rišliai ir aiškiai atsakyti, kas jie yra ir kaip su jais kovoti. Taip, tai įmonės. Jie turi savo dispečerines, skambina žmonės, jiems iš karto sakoma, kokia bus kelionės kaina, atvažiuoja automobilis, atsisėda žmogus į mašiną ir važiuoja be taksometrų. Jiems praktiškai nieko nereikia, tik techninę apžiūrą kartą per du metus atlikti, kaip paprastam automobiliui.“
Paklaustas, ar pastebėjo, jog ir taksi vairuotojai dažniau klientams siūlo nejungti taksometro, G. Sabaitis sako, jog tokios tendencijos nėra, bet dalis vairuotojų taip daro.
„Tokios tendencijos negirdėjau, nes už važiavimą be taksometro yra pakankamai didelė bauda. Bet kas rizikuoja, tas rizikuoja, tiek ir tegaliu pasakyti“, - teigė G. Sabaitis.
Vairuotojai didesnių kainų norėtų, įmonės sako – nėra prasmės
Didesnės taksi paslaugų kainos padėtų į taksi verslą pritraukti daugiau žmonių, mano taksi įmonių darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas.
Pasak jo, dalis taksi įmonių turi sutarčių su viešbučiais ir restoranais, tad jų kainos ir taip ne mažiausios.
„Kainos didinimas yra ne sprendimas, tai yra dalies klientų atsijojimas, paprastai kalbant, kad ne visi taksi paslaugomis galėtų pasinaudoti. O informacija, kad žmonės negali išsikviesti taksi, manau, yra perdėta“, - nesutinka R. Kriukovas.
Su juo sutinka Vilniaus taksi vežėjų asociacijos vadovas Aleksandras Moliboga, anksčiau dirbęs taksi bendrovių „Merselita" ir VTP1 vadybininku ir nesutikęs prisistatyti kuriose įmonėse dirba dabar.
„Įmonių, kurios galėtų priimti sprendimą apie tarifų didinimą arba mažinimą, beveik nebeliko, tik viena kita įmonė, o yra daugiau nei 1 tūkst. verslininkų, buvusių taksi vairuotojų, kurie ir privalo priimti tuos sprendimus (dėl kainų didinimo – DELFI)“, - sakė jis.
A. Moliboga taip pat sako, kad kainų padidinimas problemos neišspręstų, nes nebūtinai padidėjus pervežimo tarifams padaugėtų ir taksi automobilių – esą žmogui, norinčiam užsiimti šiuo verslu, reikia įvykdyti labai daug reikalavimų.
Sunkumų išsikviesti taksi nemato
R. Kriukovas mano, kad šiuo metu sostinėje išsikviesti taksi automobilį yra ne ką sunkiau nei anksčiau.
„Yra labai paprasta situacija: yra savaitgaliai, penktadienio, šeštadienio naktys ir yra tie piko laikai kada visi į darbą važiuoja ir vakare grįžta iš darbo. Tai tuomet, nori nenori, vis tiek tenka palaukti, nes į miestą grįžo kamščiai. O mieste gali pradėti važinėti ir penkis kartus daugiau mašinų, vis tiek kažkam teks palaukti, bet kai praeina piko laikas, vairuotojai kartais stovi ir po valandą, ir po dvi – laukia“, - sako jis.
O kalbas apie taksi trūkumą sostinėje, jis sieja su „Vilnius veža“ kūrėjais - esą automobilių ir prieš penkerius, ir dešimt metų trūko tomis pačiomis dienomis ir tomis pačiomis valandomis.
DELFI primena, kad sostinės savivaldybės duomenimis, šiuo metu Vilniaus mieste taksi vairuotojų yra apie 1,5 tūkst., o leidimų naudotis automobiliais tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims yra išduota apie 1,2 tūkst.
„Na, jeigu ir koks 1 tūkst. mašinų dirba pagal verslo pažymas, tai netgi pagal verslo pažymas yra dabar viskas tiek supaprastinta, kad žmogus, pasiėmęs verslo pažymą teikti paslaugas, gali priimti į darbą kaip fizinis asmuo nors ir dar penkis vairuotojus. Atsiranda atvejų, kai dirba šeimos, žinau pavyzdį, kai žmogus, pasiėmęs verslo pažymą yra įdarbinęs dar du sūnūs ir jie trise ta pačia mašina teikia taksi paslaugas“, - pasakoja R. Kriukovas.
Pasak jo, dabar taksi vairuotojai dažniau skundžiasi tuo, kad trūksta uždarbio ir klientų, o ne tuo, kad nespėja visų norinčių išsikviesti taksi nuvežti. Be to, anot R. Kriukovo, dabar yra padidėjusi ir konkurencija tarp įmonių - kas iš ko atims klientų.