Taksi vairuotojams trūksta taksi stotelių Klaipėdos senamiestyje, jie norėtų, kad jiems būtų leidžiama vaižiuoti „A“ juosta visame mieste, prašo apriboti pavėžėjų skaičių ir suvienodinti reikalavimus visiems vairuotojams, teikiantiems taksi paslaugas, o taksi automobilius pripažinti viešuoju transportu.
Trumpai tariant, taksistų netenkina dabartinė situacija taksi paslaugų teikimo rinkoje. Reikalavimus, adresuotus savivaldybės administracijos direktoriui, Klaipėdos miesto merui, miesto tarybai ir Peticijų komisijai, pasirašė keliasdešimt žmonių.
Šiemet Peticijų komisija baigė nagrinėti dvi peticijas, gautas pernai. Jos pirmininko Artūro Šulco teigimu, taksistų pareiškimas pripažinti jų reikalavimus peticija formaliai yra pirmoji šiemet gauta peticija.
Beje, dabartinės sudėties Peticijų komisija jau baigia darbą, tačiau nauja miesto taryba turės suformuoti ir naują Peticijų komisiją, nes ji yra privaloma pagal įstatymus.
Neatitiko reikalavimų
Pasak Peticijų komisijos pirmininko A. Šulco, komisija negalėjo pripažinti taksistų reikalavimų peticija, nes jie neatitiko Peticijų įstatymo reikalavimų.
Pagal Peticijų įstatymą kreipimesi gali būti reikalaujama ar siūloma spręsti tokius klausimus: žmogaus teisių ir laisvių apsaugos ar įgyvendinimo; valdžios ir valdymo institucijų reformavimo; kitus svarbius visuomenei, savivaldai ar valstybei klausimus.
Taksistų reikalavimai formos ir turinio atžvilgiu atitiko reikalavimus, tik trūko asmens kodo. Jeigu nenurodomas konkretus asmuo, atsakingas už kreipimąsi, juo gali tapti pirmasis peticiją pasirašiusių asmenų sąraše.
Trūksta stotelių senamiestyje
Taksistai teigia, kad viena iš pagrindinių problemų yra ta, kad šiuo metu trūksta taksi stotelių Klaipėdos senamiestyje. Dabar taksi gali stovėti tik Senojo turgaus aikštėje ir Žvejų gatvėje, kurioje skirti tik 8 metrai stovėjimo vietos.
„Deja, šiuo metu yra susidariusi tokia situacija, kad žmonės, siekdami naudotis taksi paslaugomis, privalo ieškoti taksi stovėjimo vietų. Tai kenkia ne tik verslui, bet ir sukelia didžiulių nepatogumų keleiviams, kelia grėsmę jų saugumui“, – rašoma taksistų peticijoje.
Be to, nors taksistams ir taip trūksta stovėjimo vietos, neretai taksi stovėjimo vietose stovi ir privatūs automobiliai.
Taksistų manymu, savivaldybė privalo imtis priemonių, kad mieste pagerėtų taksi paslaugos, t. y. senamiestyje ji turi įrengti daugiau stotelių taksi automobiliams. Jas siūloma įrengti šiose vietose: Turgaus g. nuo Nr. 1 iki Nr. 3, nuo Nr. 17 iki Nr. 19, nuo Nr. 18 iki Nr. 20, Žvejų g. nuo Nr. 2 iki Nr. 4, nuo Nr. 6 iki Nr. 12, Danės g. 19 iš Herkaus Manto g. pusės, Lietuvininkų aikštė Nr. 2.
Reikalavimas įrengti daugiau taksi stovėjimo vietų senamiestyje, Peticijų komisijos narių manymu, atitiktų tik pagal trečiąjį Peticijų įstatymo reikalavimą – kiti svarbūs visuomenei, savivaldai ar valstybei klausimai.
Komisijos narė Lilija Petraitienė replikavo, kad iš Žvejų gatvės taksistus išgujo gyventojai, kurie negalėjo apsikęsti naktimis iš restoranų išeinančių žmonių keliamo triukšmo ir automobilių durelių trankymo.
Dėl A juostos
Kelių eismo taisyklės numato išlygas kelyje, pažymėtame ženklu „Eismo juosta maršrutiniam transportui arba raide „A“, važiuoti dviračiams, mopedams, lengviesiems taksi automobiliams; jeigu eismo juosta pažymėta „A“ ir užrašu „Taksi“ – automobiliams, kuriais važiuoja 4 ir daugiau eismo dalyvių, jeigu eismo juosta pažymėta „A“ ir simboliu 4+; elektromobiliams, jeigu eismo juosta žymima „A“ ir elektromobilių simboliu.
Klaipėdos mieste autobusams skirta juosta taksi automobiliai važiuoti negali. Piko valandomis susidaro didelės autotransporto priemonių spūstys. Taksistai mano, kad, siekiant paskirstyti transporto srautus, taksi vairuotojams turėtų būti suteikta galimybė važiuoti „A“ juostomis visame Klaipėdos mieste. Tada taksi klientų kelionė būtų greitesnė, o taksi netrukdytų viešojo transporto grafiko.
Komisijos narys Tomas Meškinis replikavo, kad tegu taksistai įsigyja elektromobilius, tada nekils problemų.
Komisijos pirmininkas A. Šulcas suabejojo, ar taksistai šiuo ir pirmu klausimu yra kreipęsi į administraciją, jai kėlę šiuos klausimus, ar „A“ juostos klausimas svarstytas Saugaus eismo komisijoje.
Komisijos narių manymu, ir šitas reikalavimas nėra susijęs su teisės aktų keitimu, tad ir jis bus peradresuotas savivaldybės administracijai.
Pavėžėjai iškreipė rinką
Taksistų manymu, atsiradus pavėžėjimo paslaugoms, buvo iškreipta keleivių vežimo paslaugų rinka. Anot jų, pavėžėjai turi daug privilegijų, palyginti su taksi įmonėmis, todėl taksistams pasidarė labai sunku su jais konkuruoti.
Taksi įmonių automobiliams dažniau turi būti atliekama techninė apžiūra, joms taikomi didesni draudimo įkainiai, taksi automobiliui vairuoti reikalinga licencija, automobilyje turi būti įrengtas taksometras, pagal kurio rodmenis mokami mokesčiai valstybei. O pavėžėjams viso to nereikia. Pavėžėjai išvengia daugybės mokesčių, todėl yra sudarytos nelygios verslo sąlygos. Taksistai tvirtina, kad pavėžėjimo rinkoje masiškai plečiasi nekontroliuojamas nelegalus taksi verslas.
O savivaldybė negali efektyviai kontroliuoti pavėžėjų rinkos, keleivių saugumo ir pajamų apskaitos.
„Reikalaujame, kad visiems vairuotojams, teikiantiems keleivių vežimo paslaugas, būtų keliami vienodi reikalavimai nepriklausomai nuo jų automobilių numerių spalvos“, – rašoma taksistų peticijos reikalavimuose.
Beje, jie pageidauja, kad būtų ribojamas pavėžėjų skaičius.
Adresatas – ne savivaldybė
Negana to, taksistai reikalauja, kad taksi automobiliai būtų pripažinti viešuoju transportu.
Tačiau ir patys savo peticijoje prisipažįsta, kad savivaldybė neturi įgaliojimų išspręsti visų jiems iškilusių klausimų, tačiau ji turi teisėkūros teisę.
Peticijų komisijos nariai pasidžiaugė, kad trečiasis reikalavimas yra raštingiausiai surašytas, pripažino, kad kalbama apie labai rimtus dalykus. Tokie klausimai keliami ne vien tik Klaipėdoje, bet ir kituose šalies miestuose. Tačiau iš tikrųjų šis klausimas nėra savivaldybės kompetencija.
A. Šulco teigimu, šie reikalavimai bus perduoti tai institucijai, kuri gali spręsti tokius klausimus.