Vilniaus apygardos teismas spalio 18 dieną patenkino Estijos geležinkelių paslaugų grupės „Skinest Baltija“ prašymą pripažinti VLRD veiksmus neteisėtais ir konkurso procedūras nutraukti.
Teismas nesutiko su VLRD argumentu, kad bendrovės veikla nėra susijusi su viešuoju interesu. Anot jo, nepaisant VLRD ir „Lietuvos geležinkelių“ formalaus atskyrimo, jos yra integruotos ir kartu veikiančios bendrovės, kurių tikslas yra tenkinti „Lietuvos geležinkelių“ poreikius.
„Nors VLRD formaliai yra atskiras subjektas, tačiau funkciniu požiūriu iš esmės veikia kaip „Lietuvos geležinkelių“ struktūrinis padalinys“, – rašoma teismo nutartyje.
Teismas konstatavo, kad VLRD atitinka perkančiosios organizacijos apibrėžimą, ir tai reiškia, kad įmonė konkursus turi skelbti viešai, pagal Viešųjų pirkimų įstatymą.
„Lietuvos geležinkelių“ atstovas Mantas Dubauskas BNS pranešė, kad bendrovė skųs sprendimą Lietuvos apeliaciniam teismui.
Anot jo, nuo to laiko, kai Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) paskelbė, kad „Lietuvos geležinkelių“ antrinės įmonės turi būti laikomos perkančiosiomis organizacijomis, vertinimo aplinkybės pasikeitė.
„VLRD yra rinkoje konkuruojanti bendrovė ir šių metų rezultatai parodo, kad iš išorės gaunamų pajamų dalis nuosekliai didėja, kaip ir numatyta strategijoje. Be to, kalbant apie ginčą dėl VPT išvadų atkreiptinas dėmesys, kad jau yra pasikeitusios aplinkybės nuo VPT tyrimo“, – BNS sakė M. Dubauskas.
„Skinest“ advokatė Daiva Filonovienė sakė, kad esminės aplinkybės, dėl kurių „Lietuvos geležinkelių“ antrinės įmonės turėtų skelbti viešuosius konkursus, nėra pasikeitusios.
„Mes skirtingai matome visą tą ginčą. Priešingai, nei teigė „Lietuvos geležinkeliai“, teismai šituose sprendimuose pakankamai išsamiai pasisakė dėl sąlygų. Tai aš manau, kad apeliacinė instancija paliks galioti tokius sprendimus, kokie yra“, – BNS sakė D. Filonovienė.
VLRD skelbtą konkursą teismas laikinai sustabdė rugpjūčio pradžioje.
Analogišką sprendimą Vilniaus apygardos teismas spalio 8 dieną priėmė ir „Skinest“ ginče su kita „Lietuvos geležinkelių“ antrine įmone „LG Cargo“. Teismas tuomet paskelbė, kad „LG Cargo“ turi nutraukti 30 mln. eurų vertės vagonų pirkimo konkursą.
M. Dubauskas informavo, kad teismo sprendimą dėl „LG Cargo“ statuso „Lietuvos geležinkeliai“ apskųs antradienį.
Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) birželį pareiškė, kad antrinės „Lietuvos geležinkelių“ įmonės „LG Cargo“, Geležinkelio tiesimo centras (GTC) ir VLRD turi būti laikomos perkančiosiomis organizacijomis – jų pirkimai turi būti skelbiami pagal Viešųjų pirkimų įstatymą.
„Lietuvos geležinkeliai“ teigia, kad komercines paslaugas teikiančias grupės įmones pripažinus perkančiosiomis organizacijomis, joms būtų sudarytos prastesnės sąlygos konkuruoti rinkoje. Tuo metu VPT nurodo, jog šios įmonės nesusiduria su konkurenciniu spaudimu, todėl jų veikla nėra komercinio ar pramoninio pobūdžio.
„Lietuvos geležinkeliai“ ir trys antrinės įmonės – „LG Cargo“, „Geležinkelio tiesimo centras“ (GTC) ir VLRD – VPT išvadą apskundė Vilniaus apygardos administraciniam teismui – jo prašoma pripažinti neteisėta ir panaikinti VPT tikrinimo ataskaitą.
Portalo freedata.lt duomenimis, nuo 2005 iki 2017 metų „Skinest Baltija“ yra laimėjusi maždaug 6,5 mln. eurų vertės VLRD ir „Lietuvos geležinkelių“ prekinių vagonų dalių tiekimo konkursų, taip pat ji yra pardavusi geležinkeliams vagonų už maždaug 27 mln. eurų.
Pernai vyriausybinės strateginių įmonių sandorius tikrinančios komisijos ir Vyriausybės sprendimu Estijos kapitalo grupė buvo iš esmės eliminuota iš geležinkelių konkursų.