Pirmadienio vidudienį prie transporto techninės apžiūros nusidriekusios eilės. Jose laukiantys vairuotojai sako, kad nauja tvarka dėl automobilių ridos jų negąsdina.

„Todėl, kad nereikia apgaudinėti žmonių. Aš nesu pardavėjas, važinėju automobiliu. Kodėl apgavystė anksčiau buvo vos ne skatinama? To neturi būti“, – LNK žinioms sakė kalbintas vyras.

Dar vienas pašnekovas apie ridą klastojančius perpardavinėtojus pasisakė dar griežčiau. „O kam atsukinėti ridą? Taip daro tik žulikai ir aferistai.“

Kitas vyriškis dėstė, kad nėra gerai gerai, jeigu atsukta pusė milijono kilometrų, tačiau jei kalbama apie 50–60 tūkst. kilometrų, anot jo, tai esmės nekeičia.

O kam atsukinėti ridą? Taip daro tik žulikai ir aferistai.

Sumažėjusi arba, kitaip tariant, atsukta automobilio rida techninės apžiūros metu fiksuojama ir dabar, tačiau kol kas tai laikoma tik nedideliu trūkumu. Viskas pasikeis kitų metų liepą – tuomet nustačius, kad automobilio rida atsukta, jau nebebus galima dalyvauti eisme.

„Lietuvoje tokių automobilių su suklastota rida, mūsų duomenimis, yra maždaug 8,3 proc. tarp visų naudotų automobilių. Tai gana daug“, – komentavo automobilių duomenų bendrovės „Carvertical“ atstovas Matas Buzelis.

Matas Buzelis

Autoverslo atstovai sako, kad į problemą Transporto saugos administracija žiūri per siaurai, nes rida klastojama ne Lietuvoje.

„Jie važiuoja į lietuvišką techninę apžiūrą ir legalizuoja atsuktus odometro duomenis, kuriuos gana sunku atsekti“, – paaiškino Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas.

M. Buzelis antrino, kad iš visų į Lietuvą iš Vokietijos įvežtų automobilių apie 10 proc. turi suklastotą ridą. Lietuvoje įvyksta tik 2 proc. ridos klastojimo atvejų.

Mažiau kilometrų nei anksčiau automobilio odometras gali rodyti tik dviem atvejais – kai jis keistas dėl gedimo arba pasiekta maksimali rodytina riba.

Patarimai vairuotojams

Ką reikėtų daryti vairuotojui, transporto technikos patikros punkte sužinojus, kad jo automobilio rida suklastota? Atsakymo nėra.

„Neturime Lietuvoje tokių gerų precedentų, kad būtų išaiškinti asmenys, kurie atliko ridos suklastojimą. Nematau, kad šita problema būtų sprendžiama“, – sakė „Cartvertical“ atstovas.

Transporto saugos administracija sako, kad vairuotojas turi atkreipti dėmesį į pirkimo ir pardavimo sutartį, kurioje privaloma nurodyti ridą.

Eismas

„Atsitikus tokiam atvejui žmogus, tai yra pirkėjas, kaip ir dėl kitų automobilio trūkumų gali kreiptis į pardavėją su reikalavimu pakeisti ar atšaukti sandorį“, – sakė Transporto saugos administracijos Transporto veiklos skyriaus vedėjas Virginijus Čiškauskas.

Naudotų automobilių portalo atstovas neslepia – situacija įdomi. Žmonės patys nežinodami gali prarasti savo automobilį.

„Įstatymas idėjiškai geras, tik jį reikia išdirbti iki galo. Kartais nusipirkę automobilius žmonės kreipiasi, bet mums, kaip portalui, rankos yra surištos, mes siūlome kreiptis į teisininkus. O kaip to išvengti? Be abejonės – tikrintis“, – tikino „Autoplius“ atstovas Gintenis Dauparas.

Vairuotojas

Kad automobilio rida buvo pakeista, išduoda keli dalykai, visų pirma – kad pats automobilis nusidėvėjęs, tačiau tai ne visada yra pagrindinis faktorius.

„Jeigu automobilis parduodamas su maža rida už labai gerą, mažesnę nei rinkos, kainą, reikėtų kritiškai klausti, kodėl“, – atkreipė dėmesį M. Buzelis.

2022 metais užfiksuota 7 tūkst. automobilių, kurių rida buvo pakeista, o pernai jau beveik dvigubai mažiau. Šiuo metu už transporto priemonės ridos suklastojimą numatyta bauda, areštas arba laisvės atėmimas iki dvejų metų.

Visas reportažas per LNK: