„AB „Lietuvos geležinkeliai“ yra strateginė transporto įmonė. Per ilgus metus bendrovė pelnė patikimos ir gerbiamos įmonės vardą tarp klientų ir partnerių visoje Europoje. Kaip vadovas jaučiu didelę atsakomybę už jos veiklą ir tolesnį likimą. Kad įmonės veikla būtų efektyvi, reikalingas svarbiausių valstybės asmenų ir institucijų supratimas bei palaikymas. Be politinio palaikymo ir pritarimo strateginiams sprendimams neįmanoma pasiekti užsibrėžtų tikslų ir įmonei bei visai valstybei svarbių rezultatų. Deja, tam tikrų grupių veiksmai nukreipti asmeniškai prieš mane kenkia vienai stipriausių transporto įmonių Europoje, žlugdo jos įvaizdį bei reputaciją. Esant dabartinei situacijai, nematau galimybių toliau tęsti pradėtų darbų. Tikiuosi, kad „Lietuvos geležinkeliams“ ateis vadovauti profesionalas, kuris savo patirtimi, įžvalgomis, nauju žvilgsniu išlaikys užsitarnautą patikimo vežimo ir logistikos partnerio vardą, ir bendrovė toliau sėkmingai konkuruos tarptautinėje transporto rinkoje“, – pasitraukimo motyvus pranešime žiniasklaidai komentuoja S. Dailydka.
R.Sinkevičius BNS ketvirtadienį vakare BNS sakė sulaukęs kai kurių „Lietuvos geležinkelių“ valdybos narių atsistatydinimo pareiškimų, tačiau jų pavardžių neatskleidė, tikindamas, kad ši informacija - „neviešas daiktas“.
Geležinkelių valdybą sudaro trys ministerijos atstovai valdybos pirmininkas susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas, ministerijos kancleris Tomas Karpavičius ir ministro patarėjas Alfonsas Macaitis, taip pat du nepriklausomi atstovai Ričardas Čepas ir Algimantas Variakojis.
Ministras teigė nematąs reikalo atleisti „Lietuvos geležinkelių“ valdybos, nes natūrali jos kaita vyks pasikeitus ministrams. Prezidentė Dalia Grybauskaitė naujuoju susisiekimo ministru patvirtino kadenciją baigiančioje Vyriausybėje energetikos ministru dirbusį Roką Masiulį.
Prieš maždaug savaitę klausiamas apie atsistatydinimą atėjus naujam susisiekimo ministrui, S.Dailydka spaudos konferencijoje sakė: „Jeigu atsiras tokių galimybių, tai aš neprieštarausiu. Kol manimi pasitiki ir duoda galimybę man dirbti, aš dirbu“.
A. Butkevičius: tai jo asmeninis sprendimas
„Tai S.Dailydkos asmeninis apsisprendimas“, - premjero poziciją BNS penktadienį perdavė jo atstovas Mindaugas Janulionis.
Jis teigė, jog premjeras neragino S.Dailydkos trauktis iš pareigų.
„Premjero žiniomis, šiuo metu įmonės valdyba yra pilnos sudėties ir artimiausiu metu ji turės nuspręsti, kam iš direkcijos pavesti laikinai eiti pareigas“, - aiškino M.Janulionis.
Naujasis ministras kol kas tik stebi padėtį įmonėje
Paskirtasis susisiekimo ministras Rokas Masiulis sako kol kas stebintis įvykius ministerijai pavaldžioje įmonėje „Lietuvos geležinkeliai“, o konkrečius sprendimus ketina priimti pradėjęs dirbti ministru.
„Kol kas nenorėčiau ateities komentuoti. Matau, kad įmonėje vyksta permainos šiuo metu, bet šiame etape tik stebiu situaciją. Kai prisieksiu kaip ministras, kai pradėsiu dirbti kaip ministras, tada situaciją nagrinėsiu detaliai“, - BNS sakė R. Masiulis.
„Kol kas sakyčiau dar nereikia labai skubėti. Ateisim į ministeriją, susipažinsim su situacija ir tada sprendimai bus priiminėjami. Kol kas tik stebiu situaciją“, - teigė R. Masiulis.
Spręs kitą savaitę
Valstybės valdomos bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ valdyba turėtų kitą savaitę spręsti dėl generalinio direktoriaus Stasio Dailydkos pareikšto noro trauktis iš užimamų pareigų, sako susisiekimo ministro atstovas spaudai Ričardas Slapšys.
„Valdyba greičiausiai susirinks kitą savaitę ir spręs šį iškilusį klausimą. Iš esmės valdybos posėdžiai artimiausiu metu nebuvo numatyti, bet dėl tokio iškilusio klausimo greičiau bus surengtas posėdis“, - BNS sakė R.Slapšys.
Jo teigimu, kol kas tikslesnė valdybos posėdžio data nežinoma. R.Slapšys taip pat pridūrė, jog šiuo metu bendrovės valdyba yra pilnos sudėties.
S. Skvernelis: gerbiu apsisprendimą
Apie pasitraukimą iš pareigų penktadienį pranešęs „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Stasys Dailydka turi didelį įdirbį šioje valstybės valdomoje įmonėje, tačiau jos, kaip ir kitų valstybės įmonių, valdymo principai turi būti kitokie, sako paskirtasis ministras pirmininkas Saulius Skvernelis.
„Valstybės įmonių valdymo principai ir atsakomybė bei nauda iš valstybės įmonių turi būti kitokia - tą galiu patvirtinti. Toks yra siekis, kad valstybės įmonės duotų naudą, pridėtinę vertę valstybei, o būtų valdomos efektyviai ir skaidriai“, - interviu BNS sakė Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos deleguotas premjeras.
Jis teigė gerbiantis S.Dailydkos apsisprendimą trauktis.
Pastaruoju metu žiniasklaida kėlė klausimus dėl „Lietuvos geležinkelių“ paramos skirstymo ir vidaus sandorių, kuriais įmonė be konkurso įsigydavo lokomotyvų dalis iš Rusijos. Komentuodamas šią informaciją, S.Skvernelis teigė, kad vidaus sandorių praktika valstybės įmonėse turi liautis, o parama skirstoma kitokiais principais.
- Premjere, ponas Dailydka penktadienį įteikė įmonės valdybai prašymą trauktis iš pareigų. Ką jūs apie tai galvojate?
- Kiekvienas renkasi savo profesinį kelią pats ir, matyt, tam tikras tikslas turi būti - ir rotacijos, ir pasikeitimo, ir iššūkiai nauji. Tai tiesiog sveikinu tą pasirinkimą ir apsisprendimą tokį.
- Ar „Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus kaita atneš teigiamų pokyčių šiai įmonei?
- Ne tiek pati kaita (...), bet valstybės įmonių valdymo principai ir atsakomybė, nauda iš valstybės įmonių turi būti kitokia - tą galiu patvirtinti. Toks yra siekis, kad valstybės įmonės duotų naudą, pridėtinę vertę valstybei, o būtų valdomos efektyviai ir skaidriai.
- Ar tai galėjo užtikrinti besitraukiantis vadovas?
- Aš nenoriu komentuoti. Tikrai didelį įdirbį padaręs žmogus, kuris atidavė daug metų šitai sistemai, tai dabar tiesiog jo apsisprendimas yra toks, kad pokyčių visur reikia. Tai aš tiktai galiu pasakyti, kad tokį apsisprendimą aš tikrai gerbiu.
- Kaip jūs vertinate žiniasklaidoje pasirodžiusią informaciją apie „Lietuvos geležinkelių“ paramą?
- Nenoriu kalbėti apie šitą konkrečią įmonę, bet turėtumėme kalbėti apie apskritai paramos skyrimo principus. Tai turėtų būti visi dividendai arba visas pelnas eiti į valstybės sąskaitą, į biudžetą, o iš biudžeto mes turėtumėme pagal atskirus kriterijus ir principus remti tam tikras veiklas, ir kultūrines, ir sportines. Jeigu kas galvojate, kad mūsų sportas gali išsiversti be paramos, kad mes galėtume konkuruoti, suteikti džiaugsmą tūkstančiams mūsų žmonių, kalbant apie pergales, tikrai taip nebus.
Bet tai turi būti daroma kitu principu, aiškiais labai kriterijais ir turbūt ne pačios įmonės, bet per biudžetą. Galėtų būti kažkoks fondas, kur būtų teikiamos paraiškos, o nepriklausomos fondo administracijos galėtų argumentuotai tas paramas skirstyti.
- Bet tai nėra tik sportas, yra ir Vilkaviškio mokyklos.
- Nemanyčiau, kad ten turėtumėme mes remti. Mes turėtumėme remti sportą, kultūrą, kitas specifines veiklas, kurioms iš tiesų reikalinga parama. O savivaldos funkcijas dubliuoti, ne. Yra savivaldybių biudžetai, valstybės biudžetas ir turėtumėme laikytis šitų principų.
- Žiniasklaidoje taip pat buvo pranešimų, kaip be konkursų per vidaus sandorius milijonai eurų iš „Lietuvos geležinkelių“ plaukė į vieną Rusijos įmonę.
- Tai yra ydinga praktika, nesiejant to su konkrečia įmone. Tai yra ydinga praktika, neskatinanti nei konkurencijos, nei lėšų panaudojimo efektyvumo. Tai turime pabaigti ir tas neturėtų būti taikoma.
- O jūs ar nemanote, kad teisėsauga turėtų imtis šitų klausimų?
- Čia jau yra teisėsaugos kompetencija, ko jie turėtų imtis ir ko jie neturėtų imtis. Jie sprendžia patys.
- Kaip jūs vertinate dabartinių koalicijos partnerių socialdemokratų indėlį į tai, kad „Lietuvos geležinkeliai“ šiandien veikia būtent taip, kaip veikia?
- Jūs suprantate mano atsakymą. Aš to nekomentuosiu, nes tai būtų nekorektiška. Aš manau, kad kiekvienas, kuris darbavosi vienoje ar kitoje pozicijoje, norėtų, kad tą darbą atliktų kaip įmanoma geriau. O pavyko ar ne, jau vertina žmonės, kurie reiškia pasitikėjimą.
Buvo užkliuvęs ir prezidentei
Šalies vadovė Dalia Grybauskaitė ne kartą kritikavo S. Dailydkos vadovaujamus geležinkelius. Neseniai ji pareiškė, jog būtent Lietuva kelia daugiausiai problemų dėl „Rail Baltica“ įgyvendinimo, o projektų vilkinimas ir „Lietuvos geležinkelių“ savivalė kenkia šalies reputacijai. Be to, anot jos, nauja Vyriausybė turėtų apriboti valstybės valdomų įmonių „amžinų vadovų“ kadencijas.
Transporto inžinieriaus mokslų daktaro laipsnį turintis 63-jų S. Dailydka „Lietuvos geležinkeliams“ vadovavo dešimtmetį, prieš tai 2002-2006 metais buvo bendrovės Keleivių vežimo valdybos viršininkas. S.Dailydka yra dirbęs bendrovėje „Lindra“ vadovaujančiose pareigose, penkerius metus vadovavo bendrovei „Lietuvos avialinijos“.
S. Dailydka pastaruosius penkeris metus yra Vilniaus Gedimino technikos universiteto Geležinkelių transporto katedros docentas.
Pirmaisiais nepriklausomybės metais jis vadovavo Lietuvos kelių vežėjų asociacijai „Linava“, buvo Lietuvos pramonininkų konfederacijos viceprezidentas.
Pastaruoju metu žiniasklaida kėlė klausimus dėl „Lietuvos geležinkelių“ paramos skirstymo ir vidaus sandorių, kuriais įmonė be konkurso įsigydavo lokomotyvų dalis iš Rusijos.
Išskirtinio dėmesio skirstant „Lietuvos geležinkelių“ paramą sulaukė Vilkaviški rajono ir Mažeikių rajono lopšeliai, darželiai ir sporto mokyklos. Vilkaviškio vienmandatėje apygardoje premjeras A.Butkevičius į Seimą kandidatuoja nuo 1996 metų, o Mažeikiuose savivaldybės tarybos nariu dirba ministro pirmininko patarėjas susisiekimo klausimais Darius Jarmantavičius.