Ne visus turbulencijos atvejus galima numatyti iš anksto
Pasak „Avia Solutions Group“ aviacinės saugos vadovės Ugnės Maciejauskaitės, turbulencija, kaip reiškinys, yra visiškai normalus, tačiau jos pasekmės, o, ypač, tokios, kokias teko matyti pastarąsias dvi savaites, yra itin retos. Tiesa, kai kurias turbulencijas pilotai gali numatyti iš anksto, tačiau pamatuoti jų stiprumo – ne.
„Dažniausiai, pilotai turbulencijas mato iš radarų, esančių piloto kabinoje ir skrydžio metu yra stengiamasi aplenkti debesį. Be abejo, galima užkabinti kažkokią mažą dalį debesies ir tu nežinosi, kokio stiprumo gali būti blaška pačiame lėktuve“, – teigė pašnekovė.
Ji pridūrė, kad turbulencijų rūšių ir kategorijų yra ne viena, o net kelios, ir visos jos situaciją veikia bei lėktuvo skrydį trikdo skirtingai.
„Yra galimybė ir nenumatyti turbulencijos. Yra tokia siauro vėjo srovė, kuri lietuviškai vadinasi sraujymė. Dažniausiai, ji yra tikėtina. Lėktuvo piloto kabinoje jos nesimato, bet žemėlapiuose, kuriuos tikrina pilotai prieš pasiruošimą skrydžiui, jie mato, kokiose zonose ir kokiose šalyse tų sraujymių yra daugiau. Taigi, galima numatyti, kad bus turbulencija. Yra trečioji kategorija, kurios negalima numatyti, nes ji gali būti sudaryta nuo virš tavęs praskridusio lėktuvo. Jeigu virš tavęs praskrenda didelis lėktuvas, didesnis už tave – jis sukuria tam tikras vėjo bangas, kurios tikrai yra nenumatomos“, – aiškino U. Maciejauskaitė.
Kad tokių bangų pavyktų išvengti, skrydžių valdymo operatoriams tenka įdėti nemažai pastangų.
„Jie reguliuoja tuos lėktuvus, kad jie skristų tinkamu atstumu vienas nuo kito ir išvengtų tos vėjo blaškos sukurtų efektų nuo kito lėktuvo“, – teigė „Avia Solutions Group“ aviacinės saugos vadovė.
Ji taip pat įvardijo, kur turbulencijos atvejai pasitaiko dažniausiai.
„Sunku pasakyti, kur dažniau, bet, tarkime, virš Indijos vandenyno. Yra žinoma, kad visoje Azijos dalyje tai yra labai dažnas atvejis ir ten tikrai jau pažiūrėjus į žemėlapį yra tiek tikimybė didelių debesų, kurie turi dideles audras savo viduje, tiek ir tų tokių siaurų vėjo srautų, siaurymių. Jų, be abejo, yra ir skrendant iš Vilniaus į Varšuvą“, – teigė U. Maciejauskaitė.
Pasidalijo keliautojams vertingais patarimais
Pastarąsias dvi savaites buvo girdima apie itin stiprių turbulencijų atvejus. Pasak U. Maciejauskaitės, tokie reiškiniai – itin reti, tad nenuostabu, kad jie nuskambėjo taip garsiai.
„Dabar, prieš mūsų pokalbį, aš patikrinau statistiką. Pažiūrėjau, kad per dešimt metų tokių įvykių nelaimingų, kurie įvyko dėl turbulencijos, buvo apie 180. Nežuvo nei vienas, tiesiog buvo tam tikrų mažų sužeidimų. Jų vyksta, bet jų nėra drastiškai daug“, – teigė pašnekovė.
Vis dėlto, paskutiniojo ir garsiai nuskambėjusio įvykio metu, tai skrydžio iš Dohos į Dubliną, nukentėjo ir lėktuvo įgula, ir keleiviai, tad „Avia Solutions Group“ aviacinės saugos vadovė pasidalijo patarimais keliautojams, kurie praverstų susidūrus su turbulencija.
„Svarbu yra prisisegti diržus – nieko kito aš jums nepasakysiu, išradimo nepadarysime. Šiaip, rekomenduojama apskritai visada būti su prisegtais diržais, net jei ir pilotai išjungia skrydžio metu diržų ženklą. Nors ir nepatogu sėdėti, nepatogu pasikreipti į vieną ar į kitą pusę, bet tokia yra rekomendacija. Turbulencijos gali būti ir netikėtos, o jų stiprumą kartais sunku nuspėti“, – teigė pašnekovė.
Skrydžio metu prisegti saugos diržai gali padėti išvengti atitinkamų nemalonumų.
„Matome, kad gali būti įvairių susižalojimų, nusibrozdinimų, gali būti galva sutrenkta. Čia priklauso nuo to, kiek tu esi laimingas ar lucky (liet. sėkmingas). Gali būti, kad tau nieko nebus, bet gali būti sužeidimai. Tai priklauso ir nuo to, ar tu esi vienas, ar šalia tavęs yra kažkas, ar tu kažką laikai, ar ėmei kokį daiktą. Priklauso, kur tu esi. Jeigu eini kabina – gali užkliūti, pargriūti. Tai būna tokios smūginės traumos, kurių nesurašysi į bendrą sąrašą“, – teigė „Avia Solutions Group“ aviacinės saugos vadovė.
Tiesa, dažnai laikomasi nuomonės, kad turbulencija yra pavojingesnė būtent didesniems lėktuvams. U. Maciejauskaitė tai neigia ir sako, kad tai – tik mitas.
„Didesnis lėktuvas yra stabilesnis, tai kaip tik yra atvirkščiai. Čia kaip ir su mašina. Kuo ji didesnė – tuo ji stabilesnė yra kelyje. Taip pat ir lėktuvas – kuo jis didesnis, tuo jis stabiliau perneša įvairias vėjo blaškas, kurios pasitaiko skrydžio metu“, – aiškino ji.
Visą reportažą rasite LNK portale: