„Iš pradžių bus skelbiami tik pažeidėjų automobilių valstybiniai numeriai, automobilio markė, pažeidimo data ir koks radaras tai užfiksavo. Greičio matuoklių padarytos automobilių nuotraukos skelbiamos nebus“, – žadėjo Klaipėdos savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus vedėjas Marius Poimanskis.
Žodį tars juristai
Ateityje gali būti skelbiami ir prasižengėlių vardai bei pavardės. Kol kas ši iniciatyva derinama su savivaldybės Juridiniu skyriumi aiškinantis, ar tai teisiškai galima.
M. Poimanskis žadėjo, kad iš pradžių bus skelbiami tik žymiai – 30 ir daugiau kilometrų per valandą – leistiną greitį viršijusių vairuotojų duomenys. Esą darančiųjų mažesnius pažeidimus vairuotojų yra labai daug. Tad tokios plačios informacijos paskelbimas neduotų didelio efekto.
Be to, viršijusių leistiną greitį mažiau kaip 30 kilometrų per valandą prasižengimas nėra toks didelis.
Skelbtų teismo sprendimus
Idėjos viešinti leistiną greitį viršijusių vairuotojų vardus ir pavardes iniciatorius yra Klaipėdos tarybos narys Naglis Puteikis.
Idėja kilo po pokalbio su policijos atstovu, kuris sakė, kad uostamiestyje yra daugybė pažeidėjų, viršijusių leistiną greitį.
Pastebėjus, kad paviešinus pažeidėjų asmens duomenis savivaldybės tinklalapyje, gali būti pažeistas asmens duomenų įstatymas, N. Puteikis samprotavo: „Jeigu baudos skiriamos už greičio viršijimą, teismo sprendimas būna viešas ir jis yra skelbiamas. Jei skelbiame informaciją iš teismo sprendimo, mes nieko nepažeidžiame. Skelbtumėme tik įsiteisėjusius teismų sprendimus“.
Politikas neslėpė, kad jau kitame Miesto ūkio komiteto, kuriam jis vadovauja, posėdyje bus svarstoma, ar atsiras galimybė paskelbti ir pažeidėjų vardus bei pavardes.
Pasisaugotų nutrūktgalvių
N. Puteikis nemano, kad paskelbti duomenys išgąsdintų nutrūktgalvius. Taip pat ir kitiems eismo dalyviams, pastebėjusiems, kad greta važiuoja mėgstantis greitį viršyti asmuo, esą būtų galima bent kažkiek pasisaugoti.
„Jeigu važiuodamas pamatysiu automobilio numerį, kuris man įsiminė, laikysiuosi atokiau nuo tokios mašinos ir jausiuosi saugesnis. O pastebėjęs, kad ji viršija greitį, paskambinsiu policijai ir pasakysiu, kad tas žmogus vėl viršija greitį“, – kalbėjo idėjos viešinti pažeidėjus iniciatorius.
Pašnekovo nuomone, asmens duomenų įstatymas turi ginti įstatymo besilaikančius piliečius, o jų nesilaikantys turi būti paviešinti.
Apskundė teismui
Klaipėdos savivaldybė būtų ne pirmoji, kurios interneto tinklalapyje būtų pradėti skelbti pažeidėjų duomenys.
Pažeidėjus buvo pradėję viešinti Vilniaus pareigūnai. Vilniaus vyriausiojo policijos komisariato (VPK) tinklalapyje buvo skelbiami pažeidėjų vardas, pavardė, gimimo metai, administracinio teisės pažeidimo pobūdis, sudėtingumas (pavyzdžiui, nustatytas girtumo laipsnis), prasižengėlio sučiupimo laikas, vieta.
Dėl to Valstybinė duomenų inspekcija gavo ne vieną skundą.
Išnagrinėjus skundus Vilniaus VPK buvo nurodyta stabdyti asmens duomenų skelbimą tinklalapyje visuomenės informavimo, auklėjimo ar prevencijos tikslais.
Esą duomenys rinkti kitais tikslais – tam, kad būtų galima skirti administracinę nuobaudą, užfiksuoti nusikaltimą eismo įvykių registre.
Tačiau Vilniaus VPK apskundė Valstybinės duomenų inspekcijos nurodymą ir iki šiol byla nagrinėjama Lietuvos vyriausiajame administraciniame teisme. Kol vyksta teismo procesas, Vilniaus VPK tinklalapyje laikinai pažeidėjų asmens duomenys neskelbiami.
„Kadangi Klaipėdos situacija analogiška esančiai teisme, inspekcija kol kas susilaiko nuo platesnio jos komentavimo“, – pasiteisino Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos Informacijos ir technologijų skyriaus vyriausioji specialistė Raminta Sinkevičiūtė.
Tačiau pašnekovė priminė, kad pagal Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą tokie duomenys turi būti renkami tik apibrėžtais ir teisėtais tikslais, nustatytais prieš juos renkant. Esą neaišku, kokiais tikslais Klaipėdos savivaldybės interneto puslapyje būtų skelbiami greitį viršijusių asmenų automobilių numeriai.
Šventinis protrūkis
Kad Klaipėdos gatvėmis važinėja daugybė vairuotojų, mėgstančių pažeidinėti greitį, byloja pastarojo ilgojo savaitgalio statistika. Per keturis laisvadienius stacionarūs radarai skirtingose Klaipėdos vietose užfiksavo 148 greičio pažeidimus.
M. Poimanskis teigė iš policijos pareigūnų girdėjęs, kad sumontavus stacionarius greičio matuoklius tokių pažeidimų sumažėjo.
„Pats važinėdamas pastebėjau, jog sankryžose, prie kurių stovi radarai, visos be išimties mašinos pradeda judėti tik užsidegus žaliai šviesai, o ne tada, kai dega raudona“, – džiaugėsi vedėjas.
Veikia trys matuokliai
Tačiau Klaipėdos VPK Eismo priežiūros skyriaus viršininkas Alvydas Katkauskas trečiadienį nesiryžo patvirtinti, kad atsiradus stacionariems greičio matuokliams uostamiestyje sumažėjo pažeidimų. Viršininkas teisinosi, jog dar nėra padaryta analizė ir apibendrinti ketvirčio duomenys.
Šiuo metu Klaipėdoje, daugiausiai pagrindinėse gatvėse, stovi trys veikiantys greičio matuokliai ir vaizdo kameros bei 15 muliažų. Kurie stacionarūs greičio matuokliai veikia, oficialiai neskelbiama. Žinoma tik tiek, kad veikiantys matuokliai su muliažais nuolatos sukeičiami.