Delfi jau rašė, kad daugiau nei penkerius metus techninės apžiūros kainos Lietuvoje nesikeičia. Benzinu varomiems automobiliams ji siekia – 14,5 Eur, dyzelinu – 18,2 Eur, dujomis – 23,4 Eur.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, techninė apžiūra Lietuvoje šiuo metu kainuoja pigiausiai visoje Europoje. Latvijoje tokia patikra kainuoja apie 25 Eur, Lenkijoje – 23 Eur, Estijoje – 40 Eur. Beveik visose senosiose ES šalyse ji kainuoja per 50 Eur, o Vokietijoje – 106 Eur.
Sutrumpėjo apžiūros laikas
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas pažymi, kad kol kas birželio 1 d. neįvyko jokių pokyčių, susijusių su naujomis techninės apžiūros kainomis. Aišku tik tai, kad, pagal Susisiekimo ministerijos parengtą naują Maksimalių privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros kainų nustatymo metodiką, jas turi apskaičiuoti LTSA specialistai.
„Šiuo metu jie vis dar tikslina kai kuriuos techninės apžiūros kainą lemiančius įmonių veiklos rodiklius, tarkim, kiek laiko sugaištama skirtingų klasių transporto priemonių patikrai“, – sako R. Gabartas.
Asociacijos atstovas atkreipia dėmesį, kad šiuo sprendimu LTSA šiek tiek sutrumpino kai kurių automobilių apžiūrai skirtas laiko normas. Jei M1 klasės automobilio (visų lengvųjų) nominali patikros norma iki šiol buvo maždaug 25 min., tai naujuoju LTSA vadovo įsakymu jis trumpinamas iki 18 min. arba neįtraukiant dokumentų forminimo rutinos.
„Tiek laiko pakanka, kai apžiūrimas benzinu varomas automobilis, o „popierinė“ techninės apžiūros dalis tvarkoma kasoje. Tačiau kasos yra tik keliose didžiosiose techninės apžiūros stotyse. Visur kitur tai daro tie patys kontrolieriai.
Be to, dyzelinių automobilių, kurių Lietuvos transporto parke vis dar yra daugiau kaip 70 proc., dūmingumo matavimas užtrunka beveik 2 papildomas minutes, kurios taip pat neįtrauktos į bendrą patikros laiką. Kitaip tariant, kontrolieriai bus priversti skubėti“, – pažymi R. Gabartas.
Prieš penkerius metus apžiūra brango 2 eurais
Kalbėdamas apie naujas techninės apžiūros kainas pašnekovas sako kol kas neturintis jokios informacijos. Anot jo, vienintelis galimas orientyras – paskutinioji techninės apžiūros kainų korekcija 2014 m.
„Tąkart Susisiekimo ministerija buvo davusi leidimą kainas padidinti 15 proc., arba maždaug 2 eurais. Pastaruosius penkerius metus techninės apžiūros kainos buvo tarsi įbetonuotos, kas stipriai komplikavo techninės apžiūros įmonių galimybes mokėti konkurencingus atlyginimus kontrolieriams“, – komentuoja „Transeksta“ atstovas.
Apie kainas anksčiau LNK žinioms yra sakęs ir susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius: „Kainų šuolis nenumatomas, tačiau tam tikri pakeitimai – taip. Gali pabrangti keletu eurų, bet tai konkrečiai nustatys LTSA.“
R. Gabartas pažymi, kad techninės apžiūros įmonėms aiški kainų politika yra gyvybiškai svarbi: „Deja, iki šiol tai buvo vienas politikavimo įrankių – vengdami nepopuliarių sprendimų, nes kainų korekcijos beveik visais atvejais vertinamos būtent taip, nieko nebuvo daroma. Kainas skaičiuojant pagal naują metodiką, šis klausimas būtų „depolitizuotas“ – sprendimus dėl galimus patikros kainos pokyčius lemtų Lietuvos transporto saugos administracijos specialistai, įvertinę visas aplinkybes.“
Parengė naują kainų nustatymo metodiką, bet kainos dar nėra žinomos
Kaip informavo LTSA Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus specialistė Agnietė Lukšaitė-Keršė, LTSA parengė privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros maksimalių kainų nustatymo metodikos projektą.
„Siekdami, kad techninės apžiūros kainų skaičiavimo kriterijai būtų aiškūs ir skaidrūs kuo didesnei visuomenės daliai, gegužės pabaigoje pakvietėme suinteresuotas institucijas bei visuomenę išreikšti savo nuomonę ir pateikti konkrečius pasiūlymus“, – sako ji.
Pasiūlymų teikimo terminas esą baigėsi birželio 10 d. Kaip tikina, LTSA sulaukė konstruktyvių pastabų iš Susisiekimo ministerijos, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“, asociacijos „Linava“ ir Teisingumo ministerijos. Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) atliko antikorupcinį vertinimą ir taip pat pateikė pasiūlymų. Tačiau visuomenė nebuvo aktyvi – gautas tik vienas pasiūlymas apsvarstyti elektromobilių techninės apžiūros kainą.
„Pateiktos pastabos skirtos metodikoje esančių formulių skaičiavimui, todėl pagrindinis darbas yra jų koregavimas, kad kainos būtų objektyvios ir pagrįstos.
Šiuo metu vis dar nagrinėjamos metodikai pateiktos pastabos ir taisomas projektas. Apskaičiavus administracinę naštą, koreguotą projektą pakartotinai skelbsime teisės aktų projektų registre“, – komentavo A. Lukšaitė-Keršė ir pridūrė, kad tai turėtų įvykti dar šią savaitę.
Tikslios naujos techninės apžiūros kainos bus skaičiuojamos tuomet, kai atnaujinta metodika bus patvirtinta. Tai turėtų padaryti LTSA direktorius.
„Tikslios naujos kainos paaiškės per du mėnesius nuo metodikos patvirtinimo. Pirmiausia reikia pasitvirtinti, kaip skaičiuosime, o tik vėliau – ką paskaičiuosime“, – aiškino ji.
Kaip bus apskaičiuojamos kainos?
Anot „Transeksta“ atstovo, techninės patikros kainos turėtų būti peržiūrimos kasmet, vertinant visų 10 techninės apžiūros įmonių ūkinės veiklos rodiklius, taip pat ir tokius dalykus kaip statistinis visos Lietuvos darbo užmokesčio pokytis, metinė infliacija / defliacija, vartotojų kainų indeksas ir pan. Diskusijos dėl šių dalykų vyksta, kaip teigia, antrus metus.
Kaip rašoma LTSA vadovo įsakyme dėl privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros maksimalių kainų nustatymo metodikos patvirtinimo, techninės apžiūros procedūros kaina apskaičiuojama pagal visų įmonių skaičiuojamųjų metų veiklai vykdyti numatytas ekonomiškai pagrįstas sąnaudas ir paskutinių vienerių metų suteiktų techninės apžiūros procedūrų skaičių.
Techninės apžiūros procedūros kaina sudaryta iš sąnaudų ir leidžiamos pelno maržos, kuri sudaro ne daugiau kaip 7 proc. nuo techninės apžiūros procedūros kainos.
Pakartotinės techninės apžiūros procedūros kaina negali viršyti 50 proc. nuo pirminės techninės apžiūros procedūros kainos, rašoma dokumente.
Kodėl reikia kelti kainas?
„Transeksta“ atstovas primena, kad per šį laiką pabrango praktiškai viskas: nuo elektros energijos ir statybinių medžiagų iki maisto produktų ir būsto nuomos. Todėl išlaikyti aukštos kvalifikacijos specialistus, nuolat sulaukiančius kvietimų pereiti dirbti į automobilių verslo įmones, esą nepaprastai sunku.
Jis pateikia pavyzdį, kad 2018 m. atlyginimai visoje šalyje vidutiniškai augo apie 9 proc. Nuo 2015 m. iki 2019 m. III ketvirčio darbo užmokestis viešajame sektoriuje vidutiniškai augo 40 proc., o techninės apžiūros įmonėse – 33,6 proc.
„Akivaizdu, kad išnaudojusios visus vidinius rezervus mūsų įmonės tokiais tempais sekti rinką nespėja. Išlaikyti esamus ar prisikviesti jaunus specialistus regionuose tampa labai sunku“, – apie kainų didinimo motyvus kalba asociacijos atstovas.
Anot jo, svarbu ir tai, kad per pastaruosius penkerius metus technologinės įrangos – stabdžių stendų, keltuvų, važiuoklės kratytuvų, išmetimo ir žibintų matavimo prietaisų – kainos, periodinė priežiūra ir remontas, metrologinė patikra, kalibravimas pabrango maždaug 17–20 proc. Panašiai esą kilo ir statybos bei remonto darbų kainos.