Remiantis dvišaliais susitarimais, teisę dirbti jie turi. Tačiau Muitų sąjungos Muitų kodeksas tai draudžia. Įstatymų nesusikalbėjimo rezultatas – nuostoliai ir konfiskuota technika, skelbia naviny.by.

Birželį buvo konfiskuoti du bendrovės „Kniupsius“ automobilvežiai. Vairuotojas iš Rusijos į Baltarusiją gabeno lengvųjų automobilių krovinį. Nors ir turėjo visus reikiamus dokumentus, Baltarusijos muitininkai pareiškė krovinio nepraleisią.

„Egzistuoja įstatymų neatitikimai. Remiantis dvišaliais tarptautiniais susitarimais, mes turime teisę vykdyti pervežimus iš Rusijos į Baltarusiją. Tačiau Muitų Sąjungos Muitų kodeksas tokius pervežimus priskiria vidiniams, o ne tarptautiniams, todėl trečiosioms šalims tokiu maršrutu dirbti draudžiama“, - teigia Lietuvos bendrovės atstovė Gitana Mockienė. 

Bendrovė „Kniupsius“ bandė Baltarusijos muitinės sprendimą dėl transporto priemonės konfiskavimo skųsti, tačiau Minsko Partizansko rajono teismas lietuvių skundą atmetė. Dabar jie rengia kasacinį skundą.

Transporto bendrovės „Gurkis ir Ko“ generalinis direktorius Arūnas Gurkis Baltarusijoje, kai iš Maskvos į Minską gabeno lengvuosius automobilius, taip pat neteko automobilvežio. Tačiau į teismą kreiptis bendrovė neketina.

„Paprasčiausiai nėra prasmės. Kitos Lietuvos bendrovės bandė ginti savo teises, tačiau joms nepavyko. Visose šalyse tarptautiniai teisės aktai yra viršesni nei valstybiniai. Tačiau Baltarusijoje mums sako, kad svarbiausias - Muitų kodeksas“, - sako A. Gurskis.

Kaip teigia A. Gurskis, Lietuvos vežėjai krovinius iš Rusijos į Baltarusiją veža dėl tos paprastos priežasties – jie pakeliui namo, nereikia važiuoti tuščiomis. Tačiau, pradėjus vilkikus ir automobilvežius konfiskuoti, niekas nebenori rizikuoti, nors užsakymų pateikia stambiausios Baltarusijos logistikos bendrovės.

„Iš mūsų atėmė galimybę judėti Muitų sąjungos teritorijoje. Kaip tai paveiks verslą? Skaudžiai! Mums ne tik teko atsisakyti krovinių iš Rusijos į Baltarusiją – jie iš mūsų atėmė du vilkikus ir dar greičiausiai baudą skirs. Gerai, kad bent krovinio nekonfiskavo“, - sako lietuvių bendrovės „IG Trans“ vadovas Arvydas Geležius. 

„IG Trans“ taip pat iš Maskvos į Minską gabeno lengvuosius automobilius.

„Mums sako, kad tai kabotažas – krovinių pervežimas šalies viduje, bet leiskite pažymėti, kad Baltarusijos Respublika ir Rusijos Federacija – dvi atskiros valstybės. Lietuva turi pasirašiusi sutarčių tiek su Baltarusija, tiek su Rusija, kurios leidžia užsiimti krovinių pervežimu. Kaip buvo galima priimti Muitų kodeksą, kuris tam prieštarauja, niekaip nesuprantu“, - piktinasi A. Geležius.

Petro Kazlausko bendrovė „Petro Transport“ jau 18 metų verčiasi krovinių pervežimu iš Baltarusijos. Krizės metu, 2009 metais, jai pavyko išvengti technikos praradimų, tačiau dabar situacija pasikeitė.

„Krovinius vežiojame po visą Europą, seniai dirbame su Baltarusija, Rusija ir Kazachstanu, tačiau dabar mums tarsi užsuko deguonį – remiantis naujomis Muitų kodekso nuostatomis, mūsų darbas priskirtas vidiniams pervežimams, pradėjo atiminėti mašinas. Maždaug prieš du mėnesius Polocke konfiskavo automobilvežį, kuris vežė lengvuosius automobilius iš Sankt Peterburgo į Minską. Dabar ruošiamės teismui“, - teigia generalinis direktorius.

Advokatas Andrejus Nevedovskis, kuris Baltarusijoje atstovauja „Petro Transport“ interesams, paaiškina, kad vežėjai iš užsienio tapo įstatymų neatitikimų įkaitais.

„Kalbant apie vežėjus iš Europos, keliamos bylos dėl administracinių pažeidimų, argumentuojant vilkikų naudojimu vidiniams pervežimams Muitų sąjungos teritorijoje. Remiantis Muitų sąjungos Muitų kodeksu, tokie pervežimai užsienio bendrovėms draudžiami. Kita vertus, Baltarusija, kaip ir Rusija, su Lietuva turi pasirašiusios dvišalių sutarčių, kurios Lietuvos vežėjams suteikia teisę gabenti krovinius, kurių kelionės prasideda vienoje šalyje (Rusijoje), o baigiasi – kitoje (Baltarusijoje)“, - paaiškina teisininkas. 

Kaip teigia advokatas, prieš įsigaliojant Muitų kodeksui, Europos vežėjai apie naujoves informuoti nebuvo. Naujų reikalavimų pažeidimas baudžiamas bauda arba transporto priemonių konfiskacija.
„Tokioje situacijoje Muitų kodekso normos yra svarbesnės už tarptautines sutartis, nes tai labai konkreti sfera. Todėl automobilvežių savininkams, kurie pateko į nemalonę, telieka tikėtis, kad teismas priims sprendimą skirti baudą, o ne konfiskuoti techniką“, - sako A. Nevedovskis.

Remiantis Lietuvos vežėjų asociacijos „Linava“ skaičiavimais, pastaruoju metu Baltarusijoje buvo konfiskuota ne mažiau dešimties vilkikų.

„Tai pasikartojanti problema, tačiau dabar ji tapo itin matoma. Remiantis asociacijos duomenimis, visais atvejais Lietuvos vežėjai turėjo visus reikiamus leidimus pervežimui. Šį klausimą keliame jau ne pirmus metus. Baltarusijos transporto ir komunikacijų ministerija pripažįsta, kad tai nelogiška“, - pagrindiniam Lietuvos naujienų portalui DELFI sakė „Linavos“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius.

Į Baltarusijos transporto ir komunikacijų ministeriją kreipėsi Lietuvos, Lenkijos, Latvijos ir Čekijos vežėjai. Jie prašo bendradarbiauti reguliuojant įstatymų bazę.

Ministras dar prieš dvejus metus šį klausimą pateikė muitininkams, tačiau problema taip ir liko neišspręsta.

„Reikalaujame, kad Eurazijos ekonominės sąjungos Muitų kodekse būtų patikslintas vienas aspektas: jeigu pervežimas Eurazijos ekonominės sąjungos teritorijoje vykdomas pagal dvišalį susitarimą, tai negali būti laikoma pažeidimu. Tačiau kol kas muitinės pareigūnai vadovaujasi minėtojo kodekso normomis, numatančiomis, kad vilkikų iš Europos judėjimas Rusijos ir Baltarusijos teritorijoje priskiriamas vidiniam pervežimui“, - teigiama ministerijos pareiškime.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (267)