Nuo liepos – 20 proc. brangiau
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ viceprezidentas Vytas
Bučinskas pasakojo, kad krovinių pervežimų kainos kyla dėl keleto priežasčių, tačiau didžiausią įtaką tam turi pabrangę degalai, kurių kainos kasdien muša rekordus ir jau kuris laikas yra perkopusios 2 Eur už litrą ribą.
Jo teigimu, pervežimų versle degalų kaina sudaro didžiąją galutinės paslaugos kainos dalį, todėl ji kyla brangstant jos sudedamosioms dalims.
„Be to, brangsta ir vilkikai, kuriais pristatomos prekės klientams ir kuriuos vis sunkiau įsigyti, nes jų tenka laukti vis ilgiau ir ilgiau.
Dėl augančios infliacijos kyla ir transporto priemonių detalių, aptarnavimo, draudimo paslaugų kainos. Pervežimų kainos didėjimą lemia ir Mobilumo paketo reikalavimai, nes daliai jų išpildyti reikia įdarbinti daugiau tolimųjų reisų vilkikų vairuotojų“, – sakė V. Bučinskas.
Kaip aiškino ir anksčiau asociacijos platintame spaudos pranešime, būtent todėl jau liepą asociacijos narių pervežimai brangs apie 20 proc., o tai labiausiai pajus žmonės, perkantys prekes, gaminius, užsakantys įvairias paslaugas.
„Dalis vežėjų pervežimus jau pabrangino, kiti ketina tai padaryti netolimoje ateityje.
Įvairių prekių pardavėjai ir prekybininkai, mokantys brangiau už krovinių pristatymą, taip pat yra priversti didinti prekių kainas, o tai vis labiau jaučia vartotojai“, – sakė V. Bučinskas.
Problemos – visoje Europoje
Kad pervežimo kainos šiuo metu peržiūrimos, „Delfi“ teigė ir Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso generalinis sekretorius Povilas Drižas. Pasak jo, aljanso įmonės savo pervežimo įkainius keitė labai skirtingu metu.
„Vienos juos peržiūrėjo dar prieš karą, nes tam įtakos turėjo Mobilumo paketo įsigaliojimas.
Vėliau kai kas įkainius keitė karo kontekste, nes netekus ukrainiečių, pradėjo trūkti vairuotojų, kas reiškia, kad sumažėjo vilkikų pasiūla.
Yra Seimo nutarimas dėl nepaprastosios padėties, kuris draudžia išduoti vizas Baltarusijos piliečiams, tai, atitinkamai, neturime ukrainiečių, baltarusių, o pasiūla visai pramonei, kuri naudojasi vežimo paslaugomis, yra sumažėjusi“, – aiškino jis.
Aljanso vadovas skaičiavo, kad dėl šių bei kitų priežasčių pervežimų kainos galėjo didėti 15-20 proc., tačiau ši tendencija juntama ne tik Lietuvoje.
„Tokią pačią situaciją turime visoje Europoje, o kainų kilimą lemia tos pačios priežastys.
O kur dar brangę degalai, juk verslas neveš prekių už minusą“, – sakė P. Drižas.
Jis svarstė, kad jeigu drastiškai sumažėtų degalų kaina bei atsirastų darbuotojų, kas reikštų, kad daugiau vilkikų galės vykdyti pervežimus, tai lemtų ir galimas kainų korekcijas į mažąją pusę.
„Tačiau panašu, kad greitai teigiamų pokyčių čia neturėsime.
Ši situacija labiausiai nepalanki galutiniam vartotojui, kuris parduotuvėje sumokės daugiau, nes augo prekės pristatymo kaštai“, – sakė jis.
Kito kelio neturi
Lietuvos mažų ir vidutinių vežėjų konfederacijos (LMVVK) prezidentas Erlandas Mikėnas pritarė, kad pervežimo kainos yra didinamos, tačiau, kaip pabrėžė, jų kėlimas vyksta sunkiai.
„Turime labai didelę konkurenciją. <...>
Kainų didėjimas priklauso nuo maršruto, kur vilkikai važiuoja, ar dirba Europoje. Bendrai kalbant, kainos tikrai sukilusios.
Daugiausia kainų didėjimą, kaip ir visiems, lemia brangęs dyzelinis kuras bei nestabili situacija, nes daug kas traukiasi iš Rytų rinkų, o naujų rinkų dar nelabai suranda. Mažesnėms įmonėms tai yra sudėtinga“ , – sakė jis.
Kaip toliau kis pervežimo kainos, anot konfederacijos prezidento, priklauso nuo naftos kainų.
„Jeigu degalai dar brangs, tai reiškia, kad kils ir kainos. Mes neturime kito kelio, kito pasirinkimo“, – teigė jis.