Lietuvos mažų ir vidutinių vežėjų konfederacijos (LMVVK) viceprezidentas Juozas Kuklys sako, kad padėtis dėl vairuotojų trūkumo šalyje artėja prie katastrofos.

„Skundžiasi ne tik transporto įmonių vadovai, savo apgailestavimus dėl šalies migracijos politikos išreiškia ir užsienio įdarbinimo agentūros, kurios, deja, turi rinktis ne mūsų šalį, bet kaimynines, vairuotojų įdarbinimui“, – sako J. Kuklys.

Įdarbinimo agentūros „Tarptautinis personalo servisas“ vadovė Viktorija Kulakovskaja stebisi Lietuvos nelankstumu, esant tokiomis sudėtingomis aplinkybėmis. Agentūra įdarbina vairuotojus iš Ukrainos Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ir Lenkijoje jau daugiau kaip 7 metai. Pačios sudėtingiausios įdarbinimo sąlygos, pasak agentūros vadovės, šiuo metu yra Lietuvoje.

„Jeigu Lietuvos įmonė nėra taip vadinamuose „Baltuosiuose sąrašuose“, įdarbinimas užtrunka labai ilgai. Niekada dar nėra buvę, kad tokios paklausios, deficitinės profesijos atstovus, kaip vilkikų vairuotojus, Lietuvoje užtruktume įdarbinti apie 3-4 mėnesius. Visą šį laikotarpį Lietuvos transporto bendrovės neturės darbuotojų ir patirs nuostolių“, – sako V. Kulakovskaja.

Dar vienas biurokratinis apsunkinimas, pasak pašnekovės, kad norėdami gauti Lietuvos vizas, užsienio šalių vairuotojai, kurie jau yra dirbę Lietuvoje, turi gauti pažymą iš SODROS. Tačiau vairuotojas, kuris išėjo iš darbo Lietuvos įmonėje, dėl karantino apribojimų šiuo metu negali asmeniškai atvykti į Lietuvą ir gauti tokios pažymos.

Tikinama, kad vairuotai greičiau gali įsidarbinti kaimynėse šalyse: Latvijoje, Estijoje ar Lenkijoje. Pastarojoje vairuotojams įsidarbinti užtrunka apie 3 kartus greičiau nei mūsų šalyje. Panašiai kalba ir Lenkijoje neseniai įmonę įsteigęs UAB „Biominvija“ savininkas Mindaugas Račkauskas. Anot jo, Lenkijoje vairuotojų įdarbinimas vyksta paprasčiau ir greičiau.

„Jeigu Lietuvoje nesi „Baltuosiuose sąrašuose“, tai įdarbinimas iš tiesų užtrunka apie 3-4 mėnesius. Lenkijoje viskas paprasčiau, pusmetinį iškvietimą mes padarome per 1-2 dienas, gauname elektroninį kodą, perduodam kopiją, per 2 sav. priduoda dokumentus ir visa tai bendrai vairuotojui užtrunka apie 2 savaites po kurių jis gali pradėti darbuotis pas mus. Išgirdę, kad tiek reikės laukti, kandidatai iš karto pasirenka Lenkiją, Latviją ir kitas valstybes“, – sako M. Račkauskas.

Pasak pašnekovo, vairuotojai iš kitų šalių nelaukia, jei Lenkijoje viskas greičiau forminama, jie vyksta dirbti ten. „Baltuosiuose sąrašuose“ esančios įmonės irgi gali greitai įdarbinti vairuotojus, bėda, kad iš virš 6 tūkst. Lietuvos transporto įmonių, minėtuose sąrašuose yra vos 400 bendrovių ir tai skaičius su kitų verslo šakų atstovais.

Įmonė, kuri iki šiol dirbo tik su vairuotojais iš Lietuvos, patekti į tokius sąrašus visai neturi galimybės. Taip išeina, kad tie, kurie stengėsi darbuotis su Lietuvos piliečiais yra savotiškai baudžiami. Transporto įmonių savininkai sako, kad vairuotojų trūksta jau dabar ir prognozuoja, kad katastrofiškai jų pradės trūkti artimiausiu metu.

Padėtis dėl vairuotojų trūkumo sudėtinga dar ir todėl, kad remiantis Mobilumo paketo reikalavimais, vairuotojai turi kas 4 savaites grįžti į registracijos šalį. Tai dar labiau išaugina vairuotojų poreikį, kuris ir taip sunkiai patenkinamas. Kad situacija sudėtinga pritaria ir Artūras Rutkauskas, transporto UAB „Solotransa“ savininkas. Dar sudėtingiau, anot jo, yra su vairuotojų įdarbinimu iš tolimesnių šalių, vidurio ir rytų Azijos.

„Potencialus vairuotojas, kad gautų darbinę vizą, privalo pateikti biometrinius duomenis Lietuvoje arba mūsų atstovybėse užsienyje, tačiau šiuo metu gyvai kandidatai užsienyje nėra priimami. Be to, nemažai užsienio šalių neturi Lietuvos ambasados, todėl kandidatai turi skristi į kitą šalį, priduoti savo dokumentus ir tada turi laukti atsakymo apie 4 savaites. Šiuo metu pavyzdžiui Latvijoje visos procedūros sutvarkomos paštu“, – sako A. Rutkauskas.

LMVVK prezidentas Erlandas Mikėnas tikina, kad artėja katastrofa.

„Reikia suprasti, kad su tokia įdarbinimo politika ir biurokratiniu aparatu, mes amžinai pralaimėsime mūsų kaimynėms ir mūsų šalies transporto įmonės taps nekonkurencingos. O tai prives iki viso šalies transporto sektoriaus kracho. Turime nedelsiant imtis veiksmų, kad ištaisytume tokią nedėkingą ir nelygios konkurencijos padėtį“, – sako E. Mikėnas.

Pasak jo, turime kuo greičiau panaikinti visus apribojimus ir draudimus įdarbinant vairuotojus iš trečiųjų šalių. Lietuvoje transporto sektorius yra viena iš prioritetinių verslo šakų, o prigalvojama įvairiausių apribojimų. Pralaimime kaimyninėms valstybėms, konkurentėms, kuriose be apribojimų įdarbinami vairuotojai iš Ukrainos, Baltarusijos ir kitų šalių. Geriausiai šia situacija pasinaudojo Lenkija, kuri visiškai atvėrė sienas darbuotojams iš Ukrainos.

„Priminsiu, kad Lenkijai, Latvijai, Estijai mes pralaimime ir mokesčių prasme, nors esame pirmi ES pagal indėlį į biudžetą iš transporto veiklos. Matyt, kad norime palaidoti sektorių, kuris neprašo kompensacijų, o prašo netrukdyti dirbti. Ypatingai svarbu tai mažoms ir vidutinėms įmonėms, kurios balansuoja ant išlikimo ribos“, – sako E. Mikėnas.

Transporto įmonių savininkus ir vadovus dažnai kaltina, kad jie nesiūlo geresnių atlyginimų vairuotojams ir taip neprivilioja naujų darbuotojų iš savo šalies. Tačiau pašnekovai tikina, kad Lietuvos vairuotojai uždirba daugiau nei dvigubai nei šalies vidutinis atlyginimas ir esą kelti atlyginimų jau nebėra galimybių. Mažų įmonių vadovai, kurie turi šeimų verslus ir dažnai patys sėda už vilkikų vairo dėl vairuotojų trūkumo, jau siūlo atvairuoti vilkikus prie lizingo bendrovių ir ten juos palikti.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (153)