Jau kitąmet šalia po miestą kursuojančių autobusų ir troleibusų gali atsirasti dar viena transporto priemonė, tik ši kursuos vandeniu.

Kaip skelbta anksčiau, planuojama, kad laivai į viešojo transporto sistemą bus integruoti trimis etapais – kitąmet pirmasis maršrutas numatomas nuo Žirmūnų paplūdimio per Šilo, Karaliaus Mindaugo, Baltąjį tiltus iki šalia Seimo esančios Nepriklausomybės aikštės (susisiekimo jungtis Žirmūnai–Žvėrynas) su 6 prieplaukomis–stotelėmis.

Antruoju etapu jų tinklas šioje jungtyje bus plečiamas, įrengiant papildomai dar 6, trečiuoju etapu bus kuriama jungtis Žvėrynas–Vingio parkas, įrengiant papildomas 2 stoteles.

Vienas laivas gali kainuoti nuo 350 tūkst. eurų

Pasirinkę šią transporto priemonę turės įsigyti 90 minučių trukmės bilietus, su kuriais galima bus keliauti ir autobusais. Įprasto 90 minučių elektroninio bilieto kaina sieks 3 eurus, o bilietą perkant laive – 4 eurus, moksleiviams, studentams bei senjorams bus taikomos nuolaidos. Taip pat bus galima pirkti šeimos bilietus – jo kaina sieks 7–9 eurus.

Vilniaus miesto savivaldybė

Per tris etapus planuojama įsigyti 8 laivus, o preliminariai skaičiuojama vieno jų kaina gali siekti nuo 350 tūkst. eurų, „Delfi“ sakė Vilniaus miesto savivaldybės atstovas Gabrielius Grubinskas. Transporto priemonėms įsigyti bus vykdomas viešasis pirkimas, tad tiksli laivų kaina bus aiški tik įvykus pirkimo procedūroms.

Vadinasi, vien aštuoni laivai preliminariai gali atsieiti 2,8 mln. eurų, o lėšų dar prireiktų infrastruktūrai.

Atstovas kol kas negalėjo pasakyti, ar projektui reikės savivaldybės subsidijos.

„Vandens transporto integracija į viešojo transporto sistemą yra pasiteisinusi kituose ES miestuose, todėl sieksime gerąsias praktikas pritaikyti ir Vilniuje. Atitinkamai buvo prognozuojamas kelionių skaičius bei nustatytos bilietų kainos. Šiai dienai dar sunku vertinti savivaldybės poreikį dotuoti šį projektą“, – nurodė G. Grubinskas.

Anot jo, preliminariai planuojama, kad vienas laivas galėtų talpinti nuo 25 iki 40 asmenų, jie turėtų būti pritaikyti individualių poreikių turintiems žmonėms.

Klaipėdoje pasiteisino kaip pramoga

Vandens autobusai antrus metus kursuoja Klaipėdoje – šiame mieste bilietas pasirinkus tokį transportą kainuoja 5 eurus, lengvatinių bilietų kainos siekia 2,50 euro ir 80 centų.

Didesni įkainiai įsigaliojo šiemet, iki tol bilietas be nuolaidos kainavo 3 eurus, lengvatiniai – 1,50 euro ir 60 centų.

Laivai turi 10 sėdimų vietų keleiviams, viena vieta numatyta žmogui su negalia.

Įmonės „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius Gintaras Neniškis „Delfi“ sakė, kad šią transporto priemonę Klaipėdoje galima vertinti kaip pasiteisinusią, nors pagrindinė jos paskirtis nuo pat pradžių buvo pramoginė.

Danės upė

„Ji startavo kaip Danės upės įveiklinimo priemonė, tikslas buvo pakviesti kuo daugiau žmonių prie dar retokai lankomos upės. Tik vėliau buvo pagalvota, kad gal ji dalinai galėtų atlikti ir susisiekimo funkciją. Pirmais metais tai viena populiariausių turistinių miesto atrakcijų, abiejų laivų užpildymas buvo didžiulis.

Paslauga galėjo be pagalbos naudotis ir žmonės su negalia, kas anksčiau buvo visiškai neįmanoma. Per sezoną nuo birželio 15 dienos iki rugsėjo 30 dienos buvo pervežti 8935 keleiviai. Šiais metais laive startavo audio gidas, kuris pasakoja kelionės metu matomų objektų istoriją“, – „Delfi“ komentavo G. Neniškis.

G. Neniškis nurodė, jog pasibaigus šiam sezonui su politikais bus diskutuojama apie vandens autobusų ateitį, tačiau manytina, kad įgyvendinus tam tikras korekcijas jie galės veikti ir kitais metais.

Jis teigė neturįs tikslios informacijos, kiek investicijų pareikalavo vandens autobusai, nes paslaugos teikėjas pasirinktas konkurso būdu, tačiau nurodė, kad pirmais metais priemonė kainavo apie 16 tūkst. eurų, o šiais metais prognozuojama, kad šios išlaidos bus apie 15 proc. mažesnės.

„16 tūkst. eurų suma praėjusiais metai susidarė kaip skirtumas tarp laive už parduotus bilietus gautų pajamų ir sąnaudų, susijusių su šios paslaugos teikimu. Mes esame nupirkę keleivių vežimo elektriniu laivu teikimo paslaugą ir už ją mokame konkursinį įkainį“, – nurodė jis.

Laivo „Ryga“ kapitonas: gal pigiau būtų su „Bolt“ pavažiuoti?

Pramoginės laivybos atstovai naują Vilniaus idėją vertina skirtingai. Štai ilgus metus pasiplaukiojimus Nerimi siūlančio laivo „Ryga“ kapitonas, įmonės „Barta“ vadovas Leonas Benetis sėkmės šiam projektui neprognozavo, o konkurencijos paaštrėjimo taip pat sakė nematąs.

„Tai skirta nebent pramogai, o pramoginių laivelių, mano supratimu, kol kas užtenka. Jeigu būtų nemokamai – galbūt (pasiteisintų – aut. pastaba), bet ir tai didelis klausimas, nes reikia gyventi prie upės ir dirbti prie upės. Priešingu atveju tektų persėsti į viešąjį transportą kitoje vietoje, tada jau klausimas, ar tai ir laiko atžvilgiu apsimokėtų“, – kalbėdamas su „Delfi“ svarstė L. Benetis.

Karštis Vilniuje

Jis pridūrė, kad šiuo metu nėra ir tam reikiamos infrastruktūros, o planuojamą kainą taip pat sukritikavo.

„Jums neatrodo, kad išsikviesti „Bolt“ būtų pigiau?“, – replikavo L. Benetis.

Pozityviau idėją įvertino pramoginės laivybos industrijos asociacijos „Litboat“ prezidentas Karolis Valenta. Anot jo, tai padės populiarinti judėjimą vandeniu, nes vandens pramogos yra augantis sektorius.

„Kad būtų judėjimas į priekį, visada turi būti kažkas, kas žengia pirmąjį žingsnį, tada iš to galima pasimokyti. Pirmuosius žingsnius jau žengė ir Klaipėda, galima pasiremti jos patirtimi“, – sakė K. Valenta.

Paklausus, ar, jo manymu, vandens autobusai Vilniuje pasiteisins kaip transporto priemonė, ar veiks kaip pramoga, jis pažymėjo, kad tai priklauso nuo to, ar autobusai bus priderinti prie kitų viešojo transporto taškų bei traukos vietų.

„Jei yra laivo stotelė, šalia turėtų būti ir autobusų, troleibusų stotelė, tiltas, viešbutis, prekybos centras ar Gedimino kalnas. Kad žmogus, kuris dirba viešbutyje ar prekybos centre, galėtų atvykti į darbą arba vandens transportas veiktų kaip tarpinė (susisiekimo priemonė – aut. pastaba), išlipęs iš laivo jis galėtų naudotis kitu transportu, persėsti į troleibusą ar autobusą.

Įpynimas į bendrą tinklą yra labai svarbus. Jeigu bus nubrėžta atskira kreivė, tikėtina, kad tai gali ir nepavykti“, – svarstė pašnekovas.

Jo teigimu, 3–4 eurai už bilietą yra normali kaina.

„Jeigu norėtumėte iš taško A į tašką B pervažiuoti taksi arba dar kažkuo, sumokėtumėte du ar tris kartus daugiau. Tokia vienkartinio susisiekimo kaina nėra didelė“, – nurodė jis.