Kaip garantiją savivaldybė įkeis perkamus autobusus

Kaip Eltą informavo Ukmergės rajono meras Darius Varnas, šiuo metu savivaldybės autobusų parkas dalyvauja ES paramos konkurse dėl naujų elektrinių autobusų pirkimo, kurį iš dalies finansuotų CPVA, administruojanti ES skiriamas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (angl. Recovery and Resilience Facility, RRF) „Naujos kartos Lietuva“ plano lėšas.
Likusią dalį lėšų, pasak D. Varno, suteikia bankai, kuriems reikalinga garantija, o šią suteikti, mero teigimu, draudžia pati CPVA, laikydama tokią garantiją „neteisėta valstybės parama“.

„Pagal CPVA tvarkas tokia garantija negalima, nes, jeigu savivaldybė nesuteikia garantijos, tai bankai nelabai nori finansuoti arba prašo tokių dalykų, kad turi užstatyti visus autobusus ir dar nekilnojamo turto (...) Man nesuprantamas tas CPVA reikalavimas, kad Susiekimo ministerijoje patvirtinus paramą projektui per penkias darbo dienas reikia pasirašyti sutartį su agentūra, o prieš pasirašant (sutartį – ELTA) pateikti kredito įstaigos sprendimą dėl finansavimo. Bankui tokiam sprendimui priimti reikia ne mažiau kaip mėnesio, tai yra tokios paskolos patvirtinimo procedūros, o bankas iš anksto, kol nėra galutinio projekto finansavimo patvirtinimo, net nesiima projekto nagrinėti“, – situaciją aiškina D. Varnas.

„Patys sakom, kad Lietuva neįsisavina europinių lėšų, bet kaip tu jas įsisavinsi, kai mūsų pati įstaiga trukdo tą padaryti“, – priduria jis.

Susiekimo ministerijos Eltai pateiktais duomenimis, ministerija savivaldybei iš RRF fondo lėšų yra skyrusi 1,71 mln. eurų, kurie skirti 10 elektrinių autobusų ir 5 jų įkrovimo stotelėms įsigyti.

Ministerijos teigimu, šiuo metu Ukmergės autobusų parko atstovai kalbasi su „Šiaulių banku“ dėl galimos paskolos elektrinių autobusų įsigijimui suteikimo ir, preliminariais duomenimis, sutarta, kad bankas suteiks 1,6 mln. eurų paskolą, o garantiją suteiks ne savivaldybė, tačiau įkeisti perkami autobusai.

„Susisiekimo ministerijos nuomone, vežėjo ir komercinės kredito įstaigos sutartiniai santykiai ir jų detalės galėtų ir turėtų likti šių dviejų ūkio subjektų susitarimo reikalas“, – teigiama ministerijos Eltai atsiųstame komentare.

Bankas, ministerijos žiniomis, oficialų sprendimą turėtų priimti kovo 27 d.

CPVA teigia pateikusi visą informaciją

CPVA Darnaus transporto projektų skyriaus vadovo Audrius Tamkaus teigimu, agentūra informavo į ją besikreipusią Ukmergės autobusų parko įmonę apie tai, kad dalį elektrinių autobusų pirkimo ji turės finansuoti savo lėšomis arba gavusi paskolą iš banko.

„CPVA nestabdo ir nedaro įtakos garantijų suteikimui ar nesuteikimui pareiškėjams. Projekto įgyvendinimo planų vertinimo metu visi pareiškėjai, taip pat ir UAB „Ukmergės autobusų parkas“, buvo informuoti apie nuosavo įnašo finansavimo galimybes bei teisinius valstybės pagalbos teikimo apribojimus, kai tam naudojamasi kredito įstaigos paskola. Kredito įstaiga gali nustatyti įvairias sąlygas kredito gavėjui jo įsipareigojimų užtikrinimui, dažniausiai yra prašoma įkeisti turimą arba numatytą įsigyti turtą“, – teigia A. Tamkus.

Jo teigimu, agentūra visoms į ją besikreipiančioms įmonėms teikia konsultacijas apie Europos Sąjungos nustatytus teisės aktus tokiai paramai gauti, tad šiuo metu iš savivaldybės įmonės laukia dokumentų dėl likusios autobusų įsigijimui skirtos finansavimo dalies.

„Šiuo metu laukiame pateikiamų dokumentų, kurie reikalingi iki projekto finansavimo sutarties sudarymo. CPVA pareiškėjui suteikia visą reikalingą informaciją ir konsultacijas. Neturime informacijos, kad pareiškėjas negaus reikalingų tinkamų dokumentų“, – teigia CPVA atstovas.
Ukmergės rajono mero D. Varno teigimu, terminas sutarčiai sudaryti yra balandžio 7 d.

Pasigenda Vyriausybės lyderystės

„Demokratų“ frakcijos Seime nario Tomo Tomilino teigimu, efektyviai vykdyti Žaliąjį kursą nacionaliniu lygmeniu trukdo Europos Sąjungos (ES) biurokratinis mechanizmas.

„Iš vienos pusės Europos teisė turi seną tikslą skatinti laisvą rinką ir konkurenciją ir riboti valstybės kišimąsi į bet kokias ekonomines veiklas, iš kitos pusės Europa dabar skatina Žaliąjį kursą, transporto elektrifikavimą ir panašiai. (...) Norint įgyvendinti Žaliąjį kursą, reikia naikinti visas senas, perteklines taisykles, kurios apriboja viešojo sektoriaus įmones investuoti į tam tikras transporto ar kitas ekonomines veiklas“, – Eltai teigė jis.

„Tas aklas taikymas visų reglamentų, nematant esmės, suprantant, kad čia kertasi du tikslai Europos Sąjungos. Akivaizdu, kad vienas iš jų turi prioritetą šiandieniniam kontekste (...) Jeigu savivaldybė nori padėti nupirkti daugiau elektrinių autobusų, tai negali kažkokia 30 metų senumo nuostata jai trukdyti“, – akcentavo parlamentaras.

Pasak T. Tomilino, jeigu būtų parengti konkretūs institucijų siūlymai, kaip savivaldybėms palengvinti žaliųjų projektų finansavimo biurokratinę naštą, Seimo narys tokias įstatymo pataisas pateiktų dar pavasario sesijoje, tačiau teigia šioje srityje pasigendantis Vyriausybės lyderystės.

„Tegul pasako mums, kuris kelias vis dėlto nuves iki rezultato ir mes per keletą savaičių galime Seime įstatymą priimti. Tik man reikia garantijos, kad tuo keliu reikia eiti ir joks valdininkas neužblokuos mūsų Žaliojo kurso sprendimų“, – pabrėžė jis.

„CPVA taiko horizontaliai visiems sektoriams tas savo taisykles (...) Jie yra visų projektų įgyvendinančioji institucija, kuriai pritaikytos tos senos konkurencijos skatinimo taisyklės, tradicijos sakyčiau net. (...) CPVA čia yra pasyvesnė institucija, čia reikėtų aktyvios, suinteresuotos Susisiekimo ministerijos lyderystės“, – pridūrė T. Tomilinas.

Šaltinis
Temos
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją