Savivaldybei pavaldžios įmonės UAB „Kauno autobusai“ vertinimu, šiuo metu darbuotojų trūkumas nėra didelis, o bendros tendencijos – gerėjančios.

Kaip pateikus užklausą nurodė UAB „Kauno autobusai“ Transporto eksploatacijos direktorius Rimas Stankaitis, šiuo metu trūksta 20 autobusų ir 25 troleibusų vairuotojų.

Palyginus su ankstesnių metų statistika, tai nėra prasti skaičiai.

Štai 2021 m. pandemijos laikotarpiu, portalas LRT skelbė, jog tuo metu trūko apie 80 darbuotojų.

Tuo metu iš darbo išeidavo daugiau darbuotojų, nei ateidavo dirbti naujų darbuotojų.

Savivaldybės įmonės „Kauno autobusai“ atstovai nurodo, jog greitu metu bus imamasi papildomų priemonių, norint pritraukti naujus vairuotojus.

„Vairuotojų trūkumas pamažu, bet mažėja. Šiuo metu planuojame specialią kampaniją, siūlančią darbą vairuotojams, tad labai tikimės, kad pavyks pritraukti naujų darbuotojų ir neužilgo vairuotojų užteks.

Tiesa, trūkstamų vairuotojų skaičius yra kiek kintantis, nes rudenį atsinaujino (padidėjo) keleivių srautai, dėl ko tenka dažninti kai kuriuos maršrutus, o tai reiškia, kad reikia ir vienu kitu vairuotoju daugiau“, – teigė R. Stankaitis.

Na, o anot R. Stankaičio, viena efektyvesnių pritraukimo priemonių – atlyginimų kėlimai.

„Beje, pastebėta, kad kai vairuotojams pakeliami atlyginimai, padidėja ir norinčiųjų dirbti srautas“, – pridūrė direktorius.

Darbuotojų atlyginimai didėja

UAB „Kauno autobusai“ darbuotojų profesinės sąjungos vadovas Bronius Bučelis nurodo, jog nuo liepos 1 d., autobusų ir troleibusų vairuotojų atlyginimai buvo pakelti 11 proc. O darbuotojų esą dabar ateina, daugiau nei išeina.

Bronius Bučelis

Kaip nurodė „Kauno autobusai“ atstovai, šiuo metu daugiau trūksta troleibusų vairuotojų.

Anot B. Bučelio, tai visiškai įprasta situacija.

Troleibusą galinčių vairuoti darbuotojų yra mažiau, mat reikalinga T kategorijos licencija. O štai autobusą gali vairuoti D kategoriją turintys vairuotojai – taigi ir tokie, kurie anksčiau vairavo tik kelioninį autobusą.

Kylančiais atlyginimais nevengia pasigirti ir Kauno savivaldybei pavaldi įmonė. „UAB Kauno autobusai“ atsiųstame komentare nurodoma, jog šiuo metu atlyginimų žirklės siekia nuo 1400 iki 2000 eurų į rankas.

Taigi, atlyginimas gali būti didesnis už Kauno vidurkį. Tik nereikia pamiršti, jog viešojo transporto vairuotojo darbas nėra toks lengvas – tenka dirbti savaitgaliais, naktį, poilsio ar švenčių dienomis.

„Atlyginimas vairuotojams bendrovėje keliamas sistemingai, atsižvelgiant ir į rinkos poreikius: 10-čia proc. atlyginimai buvo pakelti pernai vasarą, ir dar 10 proc. – šįmet. Dabar vidutinis vairuotojo atlyginimas už normą valandų (170 val. per mėn.) sudaro 1400 Eur į rankas, tačiau realiai atlyginimo žirklės yra nuo 1400 iki 2000 Eur į rankas, nes atlyginimo dydį sudaro papildomos dedamosios dalys – darbas poilsio ar švenčių dienomis, naktinis darbas, bilietų pardavimas keleiviams ir t. t. Naujai dirbti atėjusiems vairuotojams taikomos tos pačios sąlygos“, – nurodo R. Stankaitis.

Visgi B. Bučelis nurodo, jog darbo ieškantys vairuotojai tikisi dar didesnių atlyginimų.

Kauno autobusų stotis

„Kalbantis su autobusų ir troleibusų vairuotojais, jie pageidauja, kad jų atlyginimas būtų 2000 eurų į rankas pagal dabartines sąlygas. Šiai dienai vairuotojai už normą valandų uždirba 1350-1400 eurų į rankas“, – teigė B. Bučelis.

Darbą vadina sunkiu

O tokio dydžių atlyginimų vairuotojai tikisi todėl, kad vairuotojo darbas Kaune – sudėtingas.

„Yra vis mažiau vairuotojų, norinčių vairuoti Kauno mieste. Jie sako, kad tai sunkus darbas. Dažnai maršrute yra vėluojama dėl kelio remonto darbų, turbūt tą pats pastebite, važiuodamas viešuoju transportu ar lengvuoju automobiliu.

Kelio darbai vairuotojams kelia problemą – jie dažnai vėluoja piko valandomis, nes tuo metu yra padidėjęs keleivių srautas“, – atviravo B. Bučelis.

B. Bučelis taip pat nurodo, jog vairavimą Kaune apsunkina ir neprotingai siaurinamos gatvės. Kaip pavyzdį profsąjungos pirmininkas pirmiausia paminėjo Romainių gatvę, vadinamąjį „Regitros“ kalną.

Apie šią probleminę vietą portalas „Kas vyksta Kaune“ rašė visai neseniai – dar rugsėjo pabaigoje. Tada aiškėjo, jog Romainių g. atliekant remontą, nebuvo įmanoma atlikti posūkio, nekertant ištisinės eismo juostos. Kas žinoma būtų ne tik KET pažeidimas, bet ir pavojus kitiems eismo dalyviams.

Tuo metu Kauno savivaldybės atstovai nurodė, jog problemos iš esmės nemato.

„Visi darbai Romainių gatvėje ir įkalnėje atlikti pagal projektą. Gatvių plotis atitinka visus reikalavimus. Įkalnėje yra greičio ribojimai, todėl laikantis Kelių eismo taisyklių čia problemų nekyla. Be to, Romainių įkalnėje įrengėme patogų taką, kurio iki darbų pradžios nebuvo“, – komentavo Kauno savivaldybės administracijos Miesto tvarkymo skyriaus vedėjas Aloyzas Pakalniškis.

Kauno viešasis transportas

„Transporto ir eismo organizavimo skyrius reaguoja į visus kauniečių pastebėjimus ir, jeigu yra galimybė, imasi vienų ar kitų sprendimų“, – panašiai nurodė Kauno savivaldybės administracijos Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius.

B. Bučelio nuomone, yra ir kitų probleminių vietų, erzinančių vairuotojus.

„Kęstučio g., prie gaisrinės Nemuno g., yra susiaurinti keliai, dažniausiai kelio plotis. Sunku vairuotojams vairuoti transporto priemonę, kai yra susiaurinami keliai. Mes bandėmės aiškintis su savivaldybe, kodėl yra siaurinami keliai. Bet buvo atsakyta, kad viskas vyksta pagal projektą“, – pridūrė B. Bučelis.

Anot profsąjungos vadovo, nesunku paaiškinti, kodėl priimami neapgalvoti sprendimai.

Kauno miesto savivaldybėje veikia eismo saugumo komisija – jos sudėtį sudaro 17 įvairių sričių specialistų. Tačiau neaptiksime nei vieno, susijusio būtent su UAB „Kauno autobusai“, ar apskritai viešojo transporto sektoriumi.

„Norėtume turėti galimybę pareikšti pastabas, ką būtų galima taisyti ir koreguoti siaurinant kelius. Bet šiai dienai yra tokia tvarka, kur savivaldybės administracijos direktorius yra nustatęs, kas įeina į komisiją“, – paaiškino profsąjungos atstovas.

„Atvirai pasakius, aš irgi 15 metų vairavau transporto priemonę, dirbau su priekaba, tai palyginus tuometines eismo sąlygas su dabartinėmis, jos yra sudėtingos“, – atviravo ilgametis vairuotojas.

Įžiūri probleminę grandį

Profsąjungos vadovas įžiūri ir vieną esminę bėdą, kurios nemini „UAB Kauno autobusai“ atstovai.

O tai – vairuotojų amžius. Anot B. Bučelio, vairuotojo darbas visai nedomina jaunimo.

„Jaunimo nedomina, nes jaunimas nori uždirbti 2 ar 3 tūkst. eurų per mėnesį. Daugiau ateina vidutinio amžiaus gyventojai arba gyventojai, kuriems liko keli metai iki pensijos. Nemažai tokių atvejų yra – gyventojams likus 3-5 metams iki pensinio amžiaus, jie įsidarbina Kauno autobusuose“, – teigė B. Bučelis.

„Bet kiek jie toliau dirbs – man sunku pasakyti, nes tokios statistikos profesinė sąjunga neveda“, – pridūrė profsąjungos vadovas.

B. Bučelis priduria, jog nemažai darbuotojų yra pensinio amžiaus.

„Yra ir pensinio amžiaus darbuotojų – jie nori prie pensijos užsidirbti. Jų pensija kartais siekia 700-800 eurų pagal darbo stažą, ir išdirbę po 40 ir daugiau metų. Nėra ta pensija tokia jau didelė, tad jie kol kas dirba vairuotojais. Jų amžius neretai siekia 70 ir daugiau metų“, – nūdienos realijomis dalinasi profsąjungietis.

Kauno viešasis transportas

Kita bėda – be to, kad vairuotojo darbas nedomina jaunimo, profesinės mokyklos rengia vis mažiau darbuotojų, matyt dėl vis mažėjančio noro dirbti vairuotoju, galimai susijusio ir su minėtomis nelengvomis darbo sąlygomis.

Visgi nemažai vairuotojų dirbti ateina ir iš krovininio transporto sektoriaus, mat šiuo metu žlunga ne viena krovininio transporto įmonė. Visgi UAB „Kauno autobusai“ atstovai mano, jog šiuo metu jaunimui sudarytos neblogos galimybės darbintis įmonėje.

„Beje, nedažnas žino, kad turinys teisę vairuoti B kategorijos transporto priemones jaunuoliai jau nuo 18 metų gali įgyti teisę vairuoti D kategorijos transporto priemones ir vairuoti autobusą, tik prieš tai jiems dar privalu įgyti motorinių transporto priemonių keleiviams vežti pradinę profesinę kvalifikaciją (95 kodas, 8 savaičių kursas)“, – nurodoma pateiktame komentare.

Be to, apmokami ir reikalingi kursai.

„Bendrovė norintiems dirbti vairuotojais sudaro puikias galimybes – apmoka reikiamos kategorijos įgijimo ir kvalifikacijos kursus (D kategorija, 95 kodas, T kategorija), kurie atitinkamai kainuoja nuo 750 iki 1500 eurų priklausomai nuo mokymo pobūdžio, aprūpina apranga ir kitomis darbui reikalingomis priemonėmis, esant galimybėms taiko lankstų darbo grafiką ir laiku moka atlyginimą, budinčios transporto priemonės ankstyvu / vėlyvu metu vairuotojus veža į / iš darbo, suteikia kitas socialines garantijas“, – dėsto R. Stankaitis.

„Visos transporto priemonės su automatine pavarų dėže, o abejojantys išklysti iš kelio važiuojant nauju maršrutu visuomet gali naudotis maršruto mieste programėle-vedliu (GPS navigacija)“, – priduria bendrovės atstovas.

Atsiveš darbuotojų iš užsienio?

Viešojoje erdvėje buvo plačiai nuskambėjusi įmonės „Transrevis“ iniciatyva Vilniuje – įmonė nusprendė atsivežti ir darbinti vairuotojus iš Ganos.

Portalas „Kas vyksta Kaune“ nusprendė pasidomėti, ar UAB „Kauno autobusai“ turi planų atsivežti darbuotojų iš trečiųjų šalių.

Tokių planų pasirodo jau seniai yra, tik kol kas dėl keliamų lietuvių kalbos mokėjimo reikalavimų, tai padaryti sudėtinga.

„Atsivežti / priimti į darbą vairuotojus iš kitų šalių buvo svarstyta jau seniai, gauname ir CV iš kitų šalių (Pakistano, Indijos) piliečių, tačiau, deja, to daryti neleidžia LT įstatymai, t. y. vairuotojams privalu mokėti lietuvių kalbą A2 lygiu.

Išimtis taikoma tik ukrainiečiams, kurių šiuo metu dirba arba rengiasi dirbi (mokosi reikiamos kategorijos) per 30. Žinoma, jiems rengiame lietuvių kalbos kursus, už kuriuos sumoka bendrovė“, – savo komentare nurodė UAB „Kauno autobusai“.

Na, o vairuotojų profesinės sąjungos atstovas lieka skeptiškas šiai idėjai. Jo nuomone, atvežant darbuotojus iš trečiųjų šalių, atveriama Pandoros skrynia civilizuotos valstybės neprimenančiam išnaudojimui.

„Vairuotojai prastomis sąlygomis skundžiasi būtent šioje bendrovėje (UAB „Transrevis, aut. pastaba). Afrikiečiai dirba nežmoniškomis sąlygomis, po 230-250 valandų. Jie apgyvendinami 10-12 kvadratų kambariuose, ten gyvena 8-10 žmonių. O Lietuviams darbuotojams yra mažinamos valandos, jie neišdirba valandų normos. „Transrevis“ profsąjunga minėjo, jog jie neturi vairuotojo teisių, jau nekalbant apie E95 kodą ar lietuvių/anglų kalbos mokėjimą“, – idėją kritikuoja B. Bučelis.