Su DELFI susisiekė vairuotojas Andrius (vardas pakeistas vairuotojo prašymu). Jis pasakojo neseniai laikęs vairuotojų, vežančių pavojinguosius krovinius, egzaminą (ADR). Prieš šį egzaminą vairuotojai lanko ir specialius mokymus. Kaip pasakoja Andrius į šiuos mokymus ateina ir asmenys, kurie po to vertėjauja iš trečiųjų šalių atvykusiems gyventojams, laikantiems egzaminą.
„Pagal įstatymą, vertėjai negali būti išsilaikę egzamino ir negali turėti to pažymėjimo. Bet vertėjai daro taip, kad praeina visą kursą, egzaminų nelaiko ir tada gali atstovauti atvykusiems darbuotojams.
Aš pats mokiausi tuose kursuose ir mačiau, kad tuo metu vertėjai mokėsi. Jis pamatė, kad nespės per dvi valandas 125 klausimų atsakyti už penkis žmones, tuos bilietus išmokti nėra paprasta. Tai po to kelioms dienoms buvo atvedęs tuos pačius, kiek supratau, filipiniečius pasimokyti. Nežinau, kaip jie laikė egzaminą, žinau tik, kad ruošėsi Vilniuje. Aš pats laikiau Kaune, ten iš tikrųjų tokia griežta moteriškė dirba, viskas daugiau ten sužiūrėta. Gal pasirenka Vilniuje laikyti, dėl to, kad mažiau kreipia dėmesio kas“, – pasakojo Andrius.
Kaip tvirtina vairuotoju dirbantis Andrius, kai kurios įmonės turi vadybininkus, kurie praeina mokymus, o po to kaip vertėjai eina į egzaminus su atvykusiais užsieniečiais. Tačiau egzamine jie testą ne verčia, o tiesiog susako teisingus atsakymus.
„Prieš tai kažkokia moteriškė vertėja buvo. Ji atmintinai tą kursą buvo išmokus ir keliems vairuotojams susakydavo per tas dvi duotas valandas, spėdavo gal ir penkiems susakyti teisingus atsakymus. O dabar buvo naujai apmokomas vertėjas.
Taip yra pagal įstatymą padaryta, kad jie gali naudotis vertėju. O kas ten žiūri, ar vertėjas teisingą atsakymą pasako, ar šiaip ką. Prižiūrėtojai nesiklauso, kokia ten kalba ką sako. Paprasčiausiai tie vertėjai išmoksta viską ir nurodo, kaip atsakyti.
Ten duodamas klausimas ir trys atsakymo variantai. Iš dalies visi atsakymai panašūs, sunku juos atrinkti, ten tikrai viskas painiai. Lietuviui lietuvių kalba sunku yra atsakyti. Ir daug tikrai neišlaiko“, – DELFI teigė jis.
Pasak Andriaus, nors ir egzaminai filmuojami, niekas iš tiesų nesužiūri, ką kita kalba vertėjai pasako egzaminą laikančiajam vairuotojui.
Egzaminą planuojama versti į kitas kalbas
Per mėnesį šį ADR egzaminą vidutiniškai laiko 200–220 vairuotojai. Lietuvos transporto saugos administracija patvirtina, kad šiuo metu egzaminas vyksta tik lietuvių kalba, tad iš kitų šalių atvykę ir vairuotojais norintys dirbti užsieniečiai jį laiko kartu su vertėjais. Tačiau tvirtinama, kad egzaminai – griežtai prižiūrimi.
„Informacija, kad už darbuotojus iš trečiųjų šalių egzaminą laiko vertėjas yra visiškai nepagrįsta, nes egzaminai filmuojami, vertėjai su egzaminuojamaisiais atidžiai stebimi egzaminą vykdančio darbuotojo, vertėjas nuo egzaminuojamojo sėdi atokiau.
Egzaminai labai griežtai prižiūrimi – šiemet jau nustatyti 2 atvejai Šiauliuose ir Klaipėdoje, kai egzaminuojamieji, laikydami ADR egzaminą, bandė naudotis slaptomis filmavimo kameromis bei ryšio priemonėmis. Identifikavus nesąžiningus egzaminuojamuosius, jie pašalinti iš egzamino jam dar nepasibaigus“, – DELFI komentavo Lietuvos transporto saugos administracijos Tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vyriausiasis specialistas Irmantas Kuzas.
Taip pat atsakymuose teigiama, kad Sausumos transporto veiklos ir pramoginės laivybos administracinių paslaugų departamento Vilniaus skyriuje nė vienas Filipinų Respublikos pilietis nelaikė ADR nei su vertėju, nei be vertėjo.
Vis dėlto, akivaizdu, kad pasitaikyti gali visko, kadangi yra planuojama, jog šis egzaminas būtų laikomas be vertėjo.
„Egzamino bilietus planuojama išversti ir į kitas kalbas, siekiant panaikinti galimybę ADR egzaminą laikyti su vertėju“, – teigia I. Kuzas.
Lietuvos transporto saugos administracija patikina, kad skundų ir pranešimų apie tai, kad egzaminus už vairuotojus išlaiko vertėjai nėra gavę.
Daliai problema žinoma, daliai – ne
Vairuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Jovita Jančauskienė DELFI pasakojo, kad ši problema – vieša paslaptis. Anot jos, apie tai, kad už atvykusius užsieniečius egzaminą laiko vertėjai, ji girdėjo ne iš vieno vairuotojo. Manoma, kad taip elgiamasi dėl to, jog piliečiai iš trečiųjų šalių kuo greičiau gautų reikiamus dokumentus.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos (LINAVA) prezidentas Erlandas Mikėnas DELFI tvirtino apie tokias situacijas negirdėjęs, negavęs skundų. Tačiau, anot jo, šis egzaminas išties yra labai sunkus. Tad ne kartą jau buvo kalbamasi dėl jo supaprastinimo. Derybos dėl to vyks ir ateityje.
Reikalavimai kelių transporto priemonių vairuotojų, vežančių pavojinguosius krovinius, egzaminavimui (tame tarpe ir vertėjams egzamino metu) yra nustatyti Kelių transporto priemonių vairuotojų, vežančių pavojinguosius krovinius, mokymo ir egzaminavimo tvarkos apraše. Ten numatyta, kad jeigu vairuotojas nesupranta lietuvių kalbos, į egzaminą savo sąskaita jis gali pasikviesti vertėją. Vertėjas turi pateikti savo asmens dokumentą, jis negali daryti įtakos egzaminuojamajam pasirenkant atsakymus, naudotis papildoma medžiaga (išskyrus žodyną) ir mobiliojo ryšio ar kitomis informacijos perdavimo ar priėmimo priemonėmis, išsinešti egzamino medžiagą. Jis taip pat negali būti asmuo, turintis pavojingųjų krovinių vežimo saugos specialisto, mokytojo, mokančio asmenis, susijusius su pavojingųjų krovinių vežimu, ar vairuotojo, vežančio pavojinguosius krovinius kelių transportu, pažymėjimą arba būti baigęs mokymo kursus, susijusius su pavojingųjų krovinių vežimu.
Jeigu nustatoma, kad vertėjas turi atitinkamus pažymėjimus ar yra baigęs kursus, į egzamino patalpą jis neturi būti įleidžiamas.
Lietuvos transporto saugos administracija informuoja, kad ADR egzaminą laiko asmenys dirbantys ar planuojantys dirbti transporto priemonių vairuotojais, vežančiais pavojinguosius krovinius.
Už egzamino laikymą ir pažymėjimo išdavimą mokama nustatyto dydžio valstybės rinkliava (už pagrindinio mokymo kurso A1 egzaminą – 8,6 EUR, už specializuoto mokymo kurso A2 ar A3 ar A4 egzaminus 5,7 EUR, už pažymėjimo išdavimą 11 EUR). Per mėnesį ADR egzaminą vidutiniškai laiko 200–220 vairuotojai.