Vadinamųjų privežimo maršrutų įtvirtinimas buvo numatytas maždaug posėdžio viduryje. Tačiau konservatorių iniciatyva šis klausimas perkeltas į pačią posėdžio pradžią – tokį pasiūlymą palaikė ir meras Artūras Zuokas.
Prieš šį balsavimą prie savivaldybės mitingavo vežėjai ir jiems prijaučiantys. Buvo neslepiama, kad „mikriukų“ verslas tikisi palaikymo ne tik iš Vilniaus tarybos opozicijos, bet ir iš dalies valdančiųjų.
Prasidėjus klausimo svarstymui, konservatorius Vidas Urbonavičius ragino pertvarkos nepalaikyti.
„Kodėl yra skubama? Kodėl yra nesitariama su gyventojais?“ - retoriškai klausė V. Urbonavičius.
Jis teigė manantis, kad kažkas siekia sukelti chaosą Vilniaus viešajame transporte ir taip įrodyti, kad „tik tramvajus išspręs Vilniaus viešojo transporto problemas“.
„Labai keista, kai tokius dalykus daro meras, save pristatantis liberalu“, - kolegai pritarė konservatorius Valdas Benkunskas.
„Atsakingas liberalas“, - atsiliepė A. Zuokas.
Nepalaikyti pertvarkos ragino „tvarkietis“ Gediminas Rudžionis. Jis taip pat apeliavo, esą popieriniai viešojo transporto bilietai iš apyvartos išimami staigiai, o gyventojams sukeliami papildomi nepatogumai.
Opozicijai atsikirsti bandė A. Zuoko bendražygė Indrė Jakaitytė. Anot jos, „mikriukai“ važinėja netvarkingi, nesaugūs, nepritaikyti neįgaliesiems.
Socdemų frakcijos vadovas Vytautas Milėnas projektą vadino logišku. „Tačiau mūsų netenkina juo įgyvendinimui numatyta strategija“, - pabrėžė V. Milėnas.
Socdemai ir lenkai atsitraukė nuo A.Zuoko
Socialdemokratas ypač pabrėžė nesuprantantis proceso skubotumo. V. Milėnas taip pat pranešė, kad socdemai šiuo klausimu A. Zuoko nepalaikys.
Lenkų rinkimų akcijos atstovas, vicemeras Jaroslavas Kaminskis taip pat pareiškė nebalsuosiantis už. „Mūsų frakcija nepalaikys šito sprendimo. Siūlau geriausią išeitį – padaryti svarstyme pertrauką“, - teigė vicemeras.
Pasak jo, vilniečiams reikia išaiškinti pertvarką ir jos nevykdyti nuo liepos 1 d. „Galbūt nuo rugpjūčio, galbūt nuo rugsėjo“, - svarstė J. Kaminskis.
A. Zuoko pusėn stojo „darbiečių“ frakcija. „Jie (mikroautobusai – DELFI) yra neišmetami. Jie integruojami“, - sakė „darbietė“ Nijolė Jagelavičienė.
Paskelbus balsavimą, už mikroautobusų pertvarkos startą pasisakė 18 tarybos nariai, prieš – 16, susilaikė 7, o trys nebalsavo.
A. Zuokas paskelbė perbalsavimą. Jo rezultatas: 19 už, prieš 18 ir susilaikę 11.
„Sprendimas nepriimtas“, - konstatavo meras.
A.Zuokas: nuo liepos privačių vežėjų Vilniuje nebeliks
Po šio sprendimo jis pareiškė, esą taryba tik ką pasmerkė visus privačius vežėjus.
„Jūs ką tik prabalsavote už tai, kad nuo liepos 1 d. Vilniaus mieste neliks nei vieno mikroautobuso, nei vieno privataus vežėjo“, - piktinosi A. Zuokas.
Meras akcentavo, esą vežėjų sutartys galioja iki liepos, ir jų pratęsti nebegalima. Tai, anot A. Zuoko, reiškia, kad privežimo maršrutų negausiantys vežėjai nuo liepos apskritai negalės aptarnauti vilniečių.
S.Matulionis: meras sako netiesą
„Nerealiai! Nerealiai gera naujiena!“, - sušuko S. Matulionis.
Pasak jo, miesto tarybos sprendimas reiškia, kad privežimo maršrutų, bent jau artimiausiu metu, neturėtų atsirasti, o vežėjai turės teisę siekti, kad jie galėtų tiekti savo paslaugas Vilniaus mieste bent iki 2014 m. pabaigos.
„Akivaizdu, kad sutartys, mūsų nuomone, turėtų būti tęsiamos toliau“, - DELFI teigė S. Matulionis.
Jis taip pat pažymėjo, esą A. Zuoko pareiškimai prasilenkia su tikrove. „Tai tikrai netiesa. Vežėjų sutartys – 4 iš 7 asociacijos narių – sutartys galioja iki 2014 m. gruodžio 31 d. Kitų trijų – iki šių metų liepos“, - aiškino asociacijos vadovas.
Pasak jo, trijų likusių įmonių sutartis dabar bus siekiama pratęsti. „Bandysime, kad ir esami maršrutai būtų pratęsti. Yra patvirtintas naujų transporto rūšių įvedimo planas. Jis turėtų įsigalioti nuo 2015 m. pradžios. Tai sieksime, kad bent iki 2015 m. paliktų taip, kaip yra“, - sakė S. Matulionis.
A.Zuokas neatsitraukia
Mero teigimu, nuo liepos, kaip ir planuota, nebeliks dalies autobusų ir troleibusų maršrutų, atsiras naujos viešojo transporto juostos ir greitieji autobusai, o trečiadienio sprendimu labiausiai patenkinti privatūs vežėjai esą liks su riestainio skyle.
„Nuo liepos 1 d. Vilniaus mieste veiks tik visuomeninis transportas“, - DELFI teigė A. Zuokas.
Pasak jo, privatūs vežėjai negalės siekti privežimo maršrutų, tačiau savivaldybė vis tiek jaučia jų poreikį. Tam esą gali prireikti papildomų transporto priemonių.
„Aišku, tai mums galvos skausmas. Nes mums dabar reikės ieškoti papildomų transporto priemonių, kad užtikrinti tą privežimą ir pertvarką, kuri, bet kokiu atveju, vyksta. Šitas sprendimas ir pertvarka neturi nieko bendro“, - tęsė A. Zuokas.
Mero žodžiais, išsprendus privežimo maršrutų rebusą, traukinys judės toliau.
„Pertvarka vyksta. Ir greitųjų maršrutų įvedimas, ir prioriteto suteikimas visuomeniniam transportui. Būtų gerai turėti gerai parengtus privačius vežėjus bendroje visuomeninio transporto sistemoje“, - apgailestavo A. Zuokas.
Privatūs vežėjai nurodo, kad keturios privačios įmonės turi iki kitų metų pabaigos galiojančias keleivių vežimo sutartis, o trys – iki šių metų liepos. Pastarųjų trijų įmonių sutartis esą galima pratęsti. Tačiau A. Zuokas yra priešingos nuomonės.
„Ne. Sutarčių pratęsti neįmanoma. Nes sutartys daugumai yra pasibaigusios. O žinant įstatymus, pratęsimas yra neįmanomas, net ir labai norint. Nuo liepos 1 d. sutartys baigiasi“, - reziumavo meras.
DELFI primena, jog didžiulę viešojo transporto sostinėje pertvarką numatoma paleisti jau šią vasarą. Tarp pakeitimų – ne tik mikroautobusų išstūmimas iš centrinės Vilniaus dalies. Vilniaus savivaldybė ketina naikinti 18 autobusų ir troleibusų maršrutų, o naujuosius greituosius autobusus aprūpinti papildomomis viešojo transporto juostomis daugelyje judriausių sostinės gatvių.