Sprendimai brendo jau ilgai
Pasak judumo transformacijos vadovo Jono Damidavičiaus, mintis didinti rinkliavas už stovėjimo vietas – iššaukė realios priežastys.
„Pirmiausia, reikia valdyti tą užimtumą, ypatingai ten, kur yra dažno gyventojų susibūrimo vietos, kur yra miesto centrinė dalis. Norime skatinti alternatyviais būdais keliauti, mažinti taršą, gerinti gyvenimo kokybę, ir iš esmės valdyti transporto srautus mieste, kurie yra intensyvūs ir gana dideli“, – teigė jis.
Anot jo, darnaus judumo planą, kuriame yra keliami tikslai, kad 2020 metais kelionės tiek automobiliu, tiek pėsčiomis, tiek viešuoju transportu sudarytų po lygiai, tai yra 30 procentų, miesto taryba buvo patvirtinusi dar 2018 metais.
„Šiai dienai keliones automobiliu renkasi kas antras vilnietis, tai yra apie 50 procentų. Tas didelis skaičius transporto gatvėse – natūralu, reikalauja ir didelio kiekio parkavimo vietų, kurių miestas tiek neturi, kad užtikrinti kiekvienam.
Tas didelis užimtumas ir skatina tai, kad gyventojai, nerasdami vietos, suka ratus, didina taršą ir tuo pačiu kelia tas pačias spūstis. Čia yra priemonės, kuriomis bandoma reguliuoti parkavimą, didelį jo užimtumą ir skatinti rinktis kitus keliavimo būdus“, – teigė J. Damidavičius.
Judumo transformacijos vadovo teigimu, pastebima, kad nuo 2018-ųjų keliaujančių automobiliu skaičius sumažėjo tik 1 procentu.
„Iš esmės, pokyčio didžiulio nebuvo ir dėl to šios priemonės brendo jau seniai, ir šitie pasiūlymai jau buvo generuojami kurį laiką“, – teigė jis.
Kaip teigė pašnekovas, už parkavimą surinkta rinkliava keliauja į miesto biudžetą, iš kurio pastaraisiais metais daug lėšų skiriama kitiems svarbiems dalykams.
„Tikrai daug skiriama infrastruktūros kūrimui, keliaujant alternatyviais būdais – dviračiu, tvarkome pėsčiųjų infrastruktūrą, investuojama ir į viešąjį transportą, jo atnaujinimą, kas įvyks nuo kitų metų vasaros, nes nauji troleibusai atkeliauja į Vilnių.
Žinoma, pati rinkliava nėra vien tam, kad būtų surinkta kuo daugiau biudžeto ir, kad investuoti jį į infrastruktūrą. Rinkliava yra skirta labiau valdyti tą patį užimtumą. Ji yra kaip valdymo priemonė, bet ne lėšų surinkimo priemonė“, – teigė J. Damidavičius.
Ką mano patys vilniečiai?
LNK žinios teiravosi, ką apie tokius pokyčius mano ir patys vilniečiai.
„Mano nuomonė yra tokia, kad toks jausmas, kad visi, kurie dabar turi elektrinius automobilius – mes mokėsime už juos, nes jie stovi nemokamai. Ta prasme, man atrodo, kad tai yra nonsensas dvigubinti kainas ir ypač centre, kai retkarčiais atvažiuoji ir moki ne 2,5, o 5 eurus už valandą“, – teigė moteris.
„Man atrodo, tai yra žiauriai neracionalu, kadangi žmogus – jis vis tiek bando kažkaip išgyventi ir atvažiuoja ne dėl to, kad jis nori būtinai atvažiuoti, bet yra ar darbas, ar kitas fizinis poreikis ir jį turi patenkinti. Aš negaliu sutikti su teigimu, kad reikia didinti“, – savo įžvalgomis pasidalijo vyras.
Tiesa, pasigirsta ir palyginimų, kad, pavyzdžiui, Rygoje brangiausios parkavimo vietos kainuoja 8 Eur, o štai pas mus kainuos tik 5 eurus. Vis dėlto, net ir tokie argumentai vilniečių neįtikina.
„Mes čia kalbame ne apie Rygą. Galima taip pat pasakyti, kad ir Niujorke kainuoja tiek ar tiek, kad Sidnėjuje kainuoja tiek ir tiek. Mes gyvename savoje šalyje, savoje aplinkoje, su savais uždarbiais. Yra daug žmonių, kurių pajamos – labai kuklios. Mes nekalbame apie žmones, kurie gauna aukštas pareigas, kaip programuotojai ar kiti panašūs, kurie tūkstančiais skaičiuoja. Yra labai daug paprastų žmonių. Pavyzdžiui, reikia nuvažiuoti pas stomatologą, pas kažkokį kitą gydytoją – tu vietų, galbūt, nėra ypatingai daug, bet, jeigu užkelti tuos įkainius iki tokio aukšto lygio – tai nežinau. Čia žmonėms bus ypatingai sunku“, – teigė vyras.
Kai kurie pokyčius bando suprasti ir pagrįsti realiomis priežastimis.
„Galbūt miesto tikslas yra išvengti didesnio automobilio kiekio senamiestyje ir taip prižiūrėti tą kiekį. Galbūt miestas taip reikalauja žmonių, kad jie į senamiestį atvyktų pėsčiomis, ne su automobiliu“, – svarstė vaikinas.
Tačiau, vis dėlto, didžioji dauguma svarsto apie didėsiančius nepatogumus.
„Tas parkingas – kuo toliau, tuo auga. Kitas dalykas, automobilių – nemažėja. Žinokite, labai sudėtinga, ypač, kai tu turi parkuotis centre, su tokiu eismu, kuris ir šiaip yra pakeistas, sakyčiau, įdomiai. Na, parkingas tikrai labai aktualus“, – teigė moteris.
Tiesa, ji sutinka su nuomone, kad didesnė rinkliava automobilių kiekio problemą išspręsti padės, tačiau – tik iš dalies.
„Tikėtina, kad sumažins, bet, kaip matome, degalų kainos auga, bet automobilių – nemažėja. Gal kažkiek sumažės, bet nemanau, kad čia bus didelis skirtumas“, – teigė ji.
Visą reportažą rasite LNK portale: