Vilniaus miesto savivaldybė skaičiuoja, kad šiuo metu sostinėje yra apie 200-250 automobilių, kurie siūlo automobilių nuomos su vairuotoju paslaugas – tuo metu taksi leidimų yra išduota apie 1400. Nors automobilių nuomos su vairuotoju veikla yra leistina, prisidengę šia veikla verslininkai siūlo taksi paslaugas.

Pasimetė dėl paslaugos kainos

Vilnietis Domas savaitgalio naktį nesėkmingai bandė išsikviesti taksi automobilį, kad parvyktų į namus. Niekaip nesulaukęs pagalbos iš nuolat naudojamų taksi įmonių, vyras susigundė draugo pasiūlytu telefono numeriu ir išsikvietė taksi automobilį.

„Įlipau į automobilį, pradėjome važiuoti ir pastebėjau, kad neįjungtas taksometras – jo iš viso nėra. Pradėjau vairuotojo klausti, kodėl taip yra ir kiek man reikės mokėti už kelionę“, - pasakojo sostinės gyventojas.

Taksi vairuotojas jam paaiškino, kad dėl kainos turėjo informuoti dispečerė. „Tačiau man ji tikrai nieko nesakė. Vairuotojas per raciją susisiekė su dispečerine ir pranešė man apie kainą“, - tęsė pasakojimą Domas.

Vyras teigė, kad kaina už kelionę jo nešokiravo, tačiau jis pasipiktino, kad taksi paslaugas jam suteikė ne pagal taksometro parodymus.

„Baigęs kelionę išsireikalavau vairuotojo, kad išrašytų man čekį. Gavau prekių (paslaugų) pirkimo-pardavimo kvitą, bet jame vairuotojas, tikriausiai išsigandęs, neparašė nei savo verslo liudijimo numerio, nei asmens kodo, nei tikro vardo ar pavardės“, - pridėjo pašnekovas.

Kuo labiau prižiūri taksi, tuo daugiau siūlo automobilių nuomą

Vilniaus miesto savivaldybės miesto transporto skyriaus vedėjas Evaldas Matonis teigė, kad savivaldybė jau kuris laikas kovoja su automobilių nuoma su vairuotojais prisidengusiais taksi vairuotojais. Jau nubausta kelios dešimtys asmenų, tačiau tokių automobilių mieste nuolat daugėja.

„Operatyviai reaguojame tiek mes, tiek mokesčių inspekcija – darome kontrolinius patikrinimus ir tie automobilių nuomos su vairuotojais paslaugos tiekėjai yra baudžiami – mes juos traktuojame kaip taksi veiklą vykdančius ir jie neturi išduoto savivaldybės leidimo. Jiems taikome sankcijas, numatytas administracinio kodekso komercinės - ūkinės veiklos pažeidimas, kuris užtraukia 500-1000 Lt baudą“, - aiškino savivaldybės atstovas.

Pasak E. Matonio, su taksi paslaugas teikiančiais automobilių nuomotojais aktyviai kovoja ir Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI). Nuo inspekcijos vairuotojams ir jų atstovams kliūna už tai, kad kelionės gale neišduoda pinigų paėmimo kvito, neturi automobilių nuomos sutarčių.

„Kadangi kontroliniai patikrinimai vyksta savaitgaliais vėlai vakare – nėra tai daroma. Jų veikla traktuojama kaip ūkinės veiklos pažeidimai, mokesčių vengimas“, - sakė pašnekovas.

Vilniaus miesto savivaldybės atstovo teigimu, automobilių nuoma su vairuotoju taksi savininkus verčia užsiimti supaprastėjusi licencijavimo tvarka – taksi veikla gali užsiimti bet kuris fizinis asmuo.

„Nors sąlygos palengvėjusios, sankcijos yra griežtos – jei taikai ne tą tarifą arba keleivį veži neįjungtu taksometru, yra naikinamas leidimas. Nustatėme ne vieną atvejį, kai taksi piktnaudžiaujant tarifais, panaikinamas leidimas. Tuomet, supratę, kad leidimų negaus, taksi vairuotojai pasikeičia geltonus numerius į baltus, užsideda tik plafoną ir teikia taksi paslaugas, - pasakojo E. Matonis. - Kuo griežčiau žiūrime įstatymo rėmų ir tikriname taksi vairuotojus, tuo didesnė tikimybė, kad jie pereina į automobilių nuomos su vairuotoju veiklą“.

Miesto transporto specialisto įsitikinimu tokius „taksistus“ pažaboti būtų galima sugriežtinus automobilių nuomos su vairuotoju reglamentavimą bei tikslinant taksi plafono naudojimą: „Reikėtų, kad plafono naudojimas būtų išskirtinis tik taksi automobilio ženklas“.

Pašnekovas pabrėžė, kad fiksuotą kainą už taksi paslaugą siūlantys automobilių „nuomotojai“ iškreipia rinką. Pavyzdžiui, iš nuo vieno sostinės viešbučio užsieniečius į oro uostą vežusių už 70-80 Lt taksistų buvo atimti leidimai, tačiau jie, pasikeitę automobilių numerius ir pasilikę plafonus, sėkmingai ir toliau vykdo savo veiklą.

Susisiekimo ministerija: veikla legali

Kol Vilniaus miesto savivaldybė kovoja su automobilių nuomą siūlančiais taksistais, Susisiekimo ministerija baksnoja į Civilinį kodeksą ir sako, kad ši veikla yra legali, tačiau primena, kad užsiimant šia veikla būtina nuomos sutartis.

„Pagal transporto priemonių nuomos teikiant vairavimo ir techninės priežiūros paslaugas sutartį nuomotojas įsipareigoja perduoti nuomininkui laikinai naudotis už užmokestį transporto priemonę ir suteikti tos transporto priemonės vairavimo ir techninės priežiūros paslaugas, o nuomininkas įsipareigoja mokėti nuomos sutartį. Asmenys, vairuojantys išnuomotą transporto priemonę, privalo būti nuomotojo darbuotojai. Pažymėtina, kad nuomos sutartis privalo būti rašytinė“, - į DELFI užklausą dėl šios veiklos legalumo atsakė ministerija.

Susisiekimo ministerija
Pasiteiravus ministerijos atstovų, ar automobilių nuomos su vairuotoju veiklą vykdantys taksistai neiškreipia taksi paslaugų rinkos, atsakyta: „Susisiekimo ministerijos nuomone, transporto priemonių nuoma teikiant vairavimo paslaugas skiriasi nuo keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi. Priešingai negu keleivių vežimas taksi, transporto priemonės nuoma nėra orientuota į keleivių pervežimą iš taško A į tašką B, todėl ši veikla negali daryti įtakos sąžiningam keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi verslui. Transporto priemonių nuomos veikla daugiausiai verčiamasi nuomojant naujus, prabangius automobilius, taip pat limuzinus šventėms, oficialioms delegacijoms vežti, ir tai daugiausia prestižo reikalas, o ne susisiekimo rūšis, todėl ši veikla nėra licencijuojama“.

Tačiau kartu ministerija pripažino, kad paskutiniu metu ji yra gavusiu taksi vežėjų nusiskundimų dėl transporto priemonių nuomotojų veiklos, kai transporto priemonių nuomotojai laukia keleivių prie barų, kavinių, viešbučių ir veža juos kaip taksi vežėjai.

„Suprantama, kad esant tokiai situacijai taksi vežėjai jaučiasi nekonkurencingi, kadangi automobilių nuomotojams nereikia turėti leidimo vežti keleivius, transporto priemonė neturi būti pažymėta nustatyta tvarka, nereikia turėti nustatyta tvarka patikrinto ir įrengto taksometro ir kita, kas leidžia keleiviui pasiūlyti mažesnes vežimo kinas. Susisiekimo ministerijos nuomone, sprendžiant kylančias problemas, visų pirma turėtų būti užtikrintas esamas transporto priemonių nuomos teikiant vairavimo paslaugas teisinio reglamentavimo nuostatų laikymasis“, - pateikta ministerijos atsakyme.

Vyksta ikiteisminiai tyrimai

Kaip teigia VMI, šiuo metu vyksta keletas ikiteisminių tyrimų, kai taksi veikla buvo vykdoma prisidengiant automobilių nuomos paslaugomis.

Jau praėjusių metų gruodžio mėnesį vienas Vilniuje veikusios taksi bendrovės vadovas atsidūrė teisme ir jam buvo priteista daugiau nei 10 tūkst. Lt bauda. „Sodros“ duomenimis, šioje įmonėje dirbo tik vienas darbuotojas – įmonės vadovas buvo ir įmonės buhalteris. „Atlikus kontrolinius paslaugos pirkimus paaiškėjo, kad įmonėje nelegaliai dirba trys vairuotojai“, - skelbia VMI.

Nuvykus į bendrovę, būstinėje dirbo direktorius ir dar trys asmenys. Pamatę mokesčių inspekcijos darbuotojus, jie bandė pasišalinti iš darbo vietos su įmonės vadovo išplėštais užsakymų sąsiuvinio lapais. Kaip praneša VMI, vėliau vadovas šių asmenų vardų ir pavardžių sakė neprisimenąs, tačiau prisipažino sąsiuvinio lapus plėšęs iš streso.

Teismas už nelegalius darbuotojus ir keleivių vežiojimą neturint leidimo šiai veiklai skyrė 3 tūkst. Lt baudą ir konfiskavo gautus daugiau nei 7 tūkst. litus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (91)