Taksi paslaugų teikėjų asociacijos vadovas Ričardas Kriukovas paklaustas, kaip žmogui atskirti, ar gatvėje stovintis taksi automobilis dirba teisėtai ar nelegaliai, pripažino, kad tai padaryti net ir specialistui - beveik neįmanoma.

„Pirmas dalykas, kas parodo, kad automobilis – taksi, yra geltoni numeriai, antra – už priekinio lango stiklo turi būti įdėtas savivaldybės leidimas, salone turi būti taksometras. - kalbėjo pašnekovas. - Nors geltonas numeris buvo sugalvotas kovoti su šešėliu, žmonės susitvarko popierius, gauna geltonus numerius, paskui išsiunčia pareiškimą, kad nustojo vykdyti veiklą ir toliau važinėja su geltonais numeriais, nes sistema iki galo nesutvarkyta, kad jie būtų grąžinti.“

Pasak jo, panaši situacija ir su leidimais dirbti taksi vairuotoju, kurie yra neterminuoti, ar taksometrais, kuri įrengiami automobiliuose: jei asmuo nevykdo taksi veiklos, nėra kaip susigrąžinti taksi atributus.

„Taksi verslu rūpinasi kelios institucijos: „Regitra“ išduoda geltonuosius numerius, savivaldybė – leidimus vairuotojams, o Mokesčių inspekcija įregistruoja skaitliukus. Šios trys struktūros neranda bendro vaizdo, kaip taksi verslas turi atrodyti. Jei vienoje grandyje šis verslas nutrūksta, nebūtinai taip yra ir kitose“, - sako R. Kriukovas.

Pašnekovas priduria, kad ant taksi automobilių esantis plafonas didesnės reikšmės apskritai neturi: jį gali įsigyti ir ant automobilio stogo uždėti bet kas, net vairuotojai, siūlantys pavėžėti su baltais numeriais, t. y. neturintys teisės vairuoti taksi.

„Yra sukčiavimo atvejų, bet jei informacija per „Regitrą“, Mokesčių inspekciją ir savivaldybę „suvaikščiotų“, tokių atvejų būtų mažiau. Pavyzdžiui, jei asmuo nemoka mokesčių, veikiausiai jis nedirba. Arba, jei nurodė, kad atsisako taksi veiklos, vadinasi, turi grąžinti ne tik geltoną numerį, bet ir leidimą dirbti taksistu. Galiausiai, „Regitra“ galėtų susitarti su kelių policija ir pasiūlyti neteisėtai naudojamus geltonus numerius nusukti tiesiog gatvėje. Bet tada prasideda: Kelių policija sako, kad tai ne jų reikalas, Mokesčių inspekcija sako, kad jie ne „Regitra“ ir ne jų reikalas sekti, kas su kokiais numeriais važinėja. Taip ir gaunasi, kad visi tik šaukia, kaip kovoja su šešėliu“, - piktinosi R. Kriukovas.

Pasak jo, neteisėtai dirbantys taksi vairuotojai taip pat išrašo kvitus: jie kopijuoja teisėtai dirbančių bendrovių kvitus, juos atsispausdina, kad ir visus su tuo pačiu serijos numeriu, bei dalina keleiviams.

„Dabar spausdinimo aparatų – kokių tik norite: spalvotų, nespalvotų, tad prispausdinti kvitų yra vieni juokai. Man buvo į rankas patekę keli tos pačios įmonės kvitai su vienodu numeriu. Iš tiesų, gal tik kviečiant telefonu yra didesnė tikimybė sulaukti teisėtai dirbančio vairuotojo“, - mano R. Kriukovas.

Anot jo, keleiviams tampa svarbu, ar naudojosi teisėtai dirbančio taksisto paslaugomis tuomet, kai automobilis patenka į avariją, bet paaiškėja, kad automobilis – nedraustas ar techniškai netvarkingas, iškyla ginčas dėl pritaikyto tarifo ar papildomų mokesčių, atsitinka kitų nenumatytų įvykių. Jei vairuotojas dirba neteisėtai, žmogui yra sudėtingiau apginti savo teises.

Geltoni taksi numeriai – galvos skausmas

„Regitros“ viešųjų ryšių specialistė Laimutė Užupė komentavo, kad geltonieji taksi numeriai išduodami, jei būsimasis taksi vairuotojas „Regitrai“ pateikia reikalingus automobilio registravimo dokumentus ir išduotą leidimą vežti dirbti taksistu arba tai įrodančią pažymą.

„Jei asmuo praneša, kad taksi veiklos nebevykdo, jis turi grąžinti išduotus geltonus numerius. Nustatyta, kad vežėjai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas privalo grąžinti „Regitrai“ taksi valstybinio numerio ženklus panaikinus leidimų galiojimą, nutraukus keleivių vežimo taksi automobiliais
veiklą ar negavus leidimo per 30 darbo dienų nuo pažymos išdavimo dienos“, - paaiškino L. Užupė.

Jei asmuo numerių negrąžina, bet su geltonaisiais numeriais toliau važinėja, belieka laukti, kol jis įklius kelių policijai ir pastaroji patikrins, ar automobilio numeris naudojamas teisėtai.

„Viena pagrindinių „Regitros“ funkcijų yra Kelių transporto priemonių registro duomenų tvarkymas. Gavusi savivaldybės ar asmens informaciją, įmonė šiame registre atlieka atitinkamus pakeitimus, pavyzdžiui, išregistruoja transporto priemonę, jei leidimas vežti keleivius taksi automobiliais panaikinimas. Policija šio registro duomenis gauna elektroniniu būdu, tuomet kai jų užklausia - užklausas inicijuoja policija, nes ji kontroliuoja kelių eismą“, - rašoma „Regitros“ komentare.

Valstybinė numerius išduodanti įmonė apie nutraukiamą taksi veiklą sužino, kai apie tai praneša veiklą vykdęs asmuo arba savivaldybė.

Kelių policijos valdyba dėsto, kad kelių policijai sustabdžius vairuotoją, kurio automobilio numeriai pripažinti negaliojančiais, jis baudžiamas pagal Administracinių teisės pažeidimų kodeksą. Už tai numatytos baudos. Pavyzdžiui, už neperregistruoto automobilio vairavimą gresia 28-57 eurų bauda arba arba teisės vairuoti atėmimas nuo vieno iki trijų mėnesių.

Leidimų negrąžina ir klaidina žmones

Norintys dirbti taksi vairuotojais, turi iš savivaldybės gauti tam skirtą leidimą. Teoriškai, jei vairuotojas leidimą turi, keleivis turėtų manyti, kad vairuotojas yra įregistravęs individualią veiklą, transporto priemonė naudojama teisėtai, patikrinta techninės apžiūros bei apdrausta. Tačiau nebūtinai taip yra.

Sustabdžius ar panaikinus leidimo galiojimą taksi vairuotojui, vežėjas privalo leidimą grąžinti Vilniaus savivaldybei per 3 darbo dienas, be to, apie panaikintus leidimus savivaldybė informuoja „Regitrą“.

Visgi, jei vairuotojas leidimo negrąžina, kaip tai turėtų padaryti, jam sankcijos gali būti taikomos tik tuomet, kai vairuotoją sustabdę kelių policininkai pasiteiraus savivaldybės, ar jo leidimas galioja, arba leidimo galiojimą patikrins Viešosios tvarkos skyriaus pareigūnai, prisijungę prie savivaldybės duomenų bazės.

Klientui sužinoti, ar vairuotojo leidimas galioja – sudėtinga.

Taksi vairuotojai turi reikalų ir su Mokesčių inspekcija: čia jie privalo užsiregistruoti taksometrą.
Mokesčių inspekcija yra susitarusi su „Regitra“, kad ši institucija siųstų informaciją turinčius teisę naudoti geltonuosius taksi numerius vairuotojus. Inspekcija per patikrinimus aiškinasi, ar vairuotojai dirba teisėtai.

„Patikrinimų metu nustatoma, kad prisidengus „nuoma“, faktiškai suteikiamos taksi paslaugos“, - kalbėjo Valstybinės mokesčių inspekcijos Kontrolės departamento Operatyvios kontrolės organizavimo skyriaus vedėjas Rolandas Puncevičius.

Tokiu atveju yra nesudaroma rašytinė transporto priemonių nuomos sutartis, neperduodamas automobilis nuomininkui, bet nustatomas įsėdimo mokestis, pravažiuoto kilometro kaina, užsakymo metu nurodomas paskirties punktas, laikas, ir tik tada nustatoma kaina, atsižvelgus į pravažiuotą atstumą, kas būdinga keleivių vežimui.

Mokesčių inspekcija yra nustačiusi, kad neteisėtą veiklą Vilniaus mieste vykdė apie 300 vairuotojų.
Įmonėms pradėti 3 ikiteisminiai tyrimai dėl neteisėtos veiklos vykdymo ir pajamų slėpimo, o neteisėtai veiklą vykdžiusiems gyventojams surašyta virš 60 Administracinių teisės pažeidimo protokolų už vertimąsi veikla neturint leidimo.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (123)