Specialistai tyrimus atliko 1 GR ir 53 autobusų maršruto trasose. Šie maršrutai dubliuoja planuojamą liniją „Stotis – Santariškės“, kurioje sostinės tarybos sprendimu numatyta diegti pirmą naujos transporto rūšies liniją, praneša Vilniaus savivaldybė.
Atlikus srautų analizę ir modeliavimą, nustatyta, kad didžiausias keleivių srautas piko valandų metu su atsarga gali siekti 3500 keleivių – taigi naujoje transporto priemonėje turėtų tilpti 175 keleiviai. Šie skaičiavimai atlikti remiantis naujos transporto priemonės kursavimo dažniu – kas 3–4 minutes, o jos važiavimo greitis sieks 24 km/h.
Todėl, pasak transporto specialistų, tinkamiausia nauja transporto rūšis yra greitieji autobusai, galintys pervežti 175 keleivius vienu metu (palyginimui, dabartiniai autobusai perveža apie 120 keleivių).
Planuojamų diegti greitųjų autobusų skirtumas nuo dabar mieste važiuojančių – ne tik galimybė pervežti daugiau keleivių vienu metu, bet ir tai, kad turėtų būti įgyvendinti infrastruktūriniai pakeitimai – greitasis autobusas važiuos eismo juosta, kurioje kitas transportas važiuoti negalės. Greitieji autobusai šviesoforu reguliuojamose sankryžose naudojant modernias ITS technologijas turės pirmumo teisę.
Dabartinis greitųjų autobusų maršrutų tinklas šiandien Vilniuje siekia 164 km – tai sudaro 6,6 proc. viso viešojo transporto maršrutų tinklo, tačiau būtent šiais maršrutais keliauja 25 proc. visų viešojo transporto keleivių.
2007 metais Vilniaus miesto bendrajame plane buvo numatyta, kad nauja transporto priemonė galėtų būti tramvajus. Tačiau 2008 metais, rengiant Naujų transporto rūšių specialųjį planą, specialistai analizavo ne tik šios transporto priemonės, bet ir metro bei greitųjų autobusų diegimo galimybes. 2012 metais Vilniaus miesto taryba nusprendė nepasirinkti konkrečios transporto rūšies, o diegti tą transporto priemonę, kurios diegimo kaštai būtų mažiausi, o nauda miestiečiams – didžiausia. Greitųjų autobusų sistema bus visiškai integruota į vieningą Vilniaus miesto bilieto sistemą ir joje galios bendros bilietų kainos.
Remiantis iki šiol parengtais planais bei šio naujausio tyrimo išvadomis, jau artimiausiame Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje bus teikiamas siūlymas nauja transporto rūšimi mieste pasirinkti greituosius autobusus.
Kada nustos kursuoti paskutinis troleibusas?
Vilniaus meras Artūras Zuokas dar savo kadencijos pradžioje pareiškė, kad sostinei reikia laipsniškai atsisakyti troleibusų. Greitųjų autobusų patvirtinimas pagrindine viešojo transporto rūšimi – dar vienas žingsnis troleibusų saulėlydžio link. Vis dėlto kada Vilnius galutinai atsisveikins su šia transporto priemone, kol kas neprognozuojama.
„Niekas jų (troleibusų – DELFI) drastiškai nenaikins. Jų tiesiog turi būti kokybinis pertvarkymas – turi ateiti elektriniai autobusai. Troleibusas yra tas pats autobusas, tik varomas kontaktinio tinklo. Netenkina ne troleibusas, o gremėzdiškas kontaktinis tinklas. Ypač senamiesčio zonoje, kur net nėra galimybės pastatyti atramas, o reikia kalti tam tikrus laikiklius į kultūrinio paveldo objektų sienas“, - DELFI teigė Vilniaus savivaldybės Viešojo transporto projekto optimizavimo koordinatorius Kastytis Lubys.
Pašnekovas užsiminė, jog savivaldybė veikiausiai pirks naujas viešojo transporto priemones. Kokios jos bus – nulems konkurso sąlygos.
Pasak jo, tramvajaus idėjos laidotuves skelbti dar anksti. „Ji nepalaidota, ji galbūt kažkiek nutolo, nes viskas atsiremia į esamus, realius ir perspektyvinius keleivių srautus“, - teigė K. Lubys.
Savivaldybės specialisto nuomone, pati geriausia transporto alternatyva – metro. Tačiau tai per brangus malonumas. „Kiekviena sistema turi atsipirkti“, - konstatavo K. Lubys.