„Įvestas Savininko deklaravimo kodas (SDK) gerokai apsunkino galimybes transporto priemones pardavinėti nelegaliai. Visgi dalis nesąžiningų verslininkų dar drįsta gyventojams brukti suklastotas užsienietiškas pirkimo-pardavimo sutartis, vadinamuosius kauferius“, – sako Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) Kontrolės departamento vyresnysis patarėjas Rolandas Puncevičius.
„Džiugina tai, kad vis daugiau gyventojų mokesčių administratoriui suteikia informacijos apie tokius pažeidimus. Surinkus papildomus duomenis, informacija perduodama teisėsaugos institucijoms“, – pažymi R. Puncevičius, primindamas, kad už suklastotų užsienietiškų pirkimo-pardavimo sutarčių naudojimą taikoma baudžiamoji atsakomybė.
Siekiant užkardyti suklastotų kauferių naudojimą, VMI remiasi ne tik gyventojų pateikta informacija, bet naudojasi ir turimais bei įvairiais iš trečiųjų šaltinių gaunamais duomenimis, taip pat viešai prieinama informacija. Pavyzdžiui, gyventojui pranešus apie atvejį, kai transporto priemonė buvo įsigyta pasirašant suklastotą kauferį ir pateikus tikrojo automobilio pardavėjo duomenis, nesąžiningas pardavėjas bandė tai neigti, tačiau patikrinus skelbimų portalų duomenis nustatyta, kad minimos transporto priemonės pardavimo skelbimą talpino jis pats.
Skelbimai interneto portaluose atskleidė ir įmonę, bandžiusią nuslėpti dalį pajamų, gautų iš prekybos naudotais automobiliais. Bendrovės darbuotojas, galimai siekdamas nuslėpti dalį gautų pajamų, su gyventoju pasirašė suklastotą kauferį. Nors tiek pats darbuotojas, tiek įmonės vadovas teigė, kad tokio automobilio įmonė neturėjo, tačiau skelbimų portalų duomenų patikrinimas parodė, kad transporto priemonės pardavimo skelbimą patalpino įmonėje dirbantis asmuo.
„Siekiant identifikuoti nesąžiningus transporto priemonių pardavėjus, VMI specialistai neapsiriboja informacija gaunama iš gyventojų ar kitų Lietuvoje esančių partnerių. Vykdant veiklą duomenys tikrinami ir tarptautiniu lygiu: VMI specialistai naudoja EUCARIS vairuotojų ir automobilių duomenų sistemą, bendradarbiauja su kitų valstybių mokesčių administratoriais“, – primena VMI Kontrolės departamento vyresnysis patarėjas R. Puncevičius.
Būtent bendradarbiavimas su Vokietijos mokesčių administratoriumi atskleidė dar vieną įdomią istoriją. VMI specialistams tikrinant transporto priemonės įsigijimo aplinkybes, gyventojas teigė, kad transporto priemonę įsigijo Vokietijoje, didžiąją dalį sumos sumokėjo grynaisiais pinigais. Sandoris esą buvo baigtas pasirašant vokišką pirkimo-pardavimo sutartį, pagal kurią automobilis ir buvo užregistruotas Lietuvoje. VMI pateikus užklausą Vokietijos mokesčių administratoriui, paaiškėjo, kad gyventojas automobilį tikrai įsigijo Vokietijoje, tačiau norėdamas parduoti transporto priemonę Lietuvoje brangiau ir sumokėti mažiau mokesčių, vietoje oficialių įsigijimo dokumentų VĮ „Regitra“ pateikė suklastotą vokišką kauferį, su nurodyta didesne įsigijimo kaina. Pardavėjas Vokietijoje patvirtino, kad kauferio nepasirašė.
Aktyvi VMI veikla naudotų automobilių sektoriuje duoda rezultatų. Vis daugiau transporto priemonių pardavėjų veiklą ima vykdyti legaliai – palyginus 2021 ir 2022 metų kovo mėn. duomenis, fizinių asmenų, įregistravusių automobilių prekybos veiklą, skaičius išaugo 22 proc. (nuo 3 102 iki 3 784), juridinių asmenų – 4,9 proc. (nuo 7 020 iki 7 361). Praėjusiais metais, palyginus su 2020 m. duomenimis, naudotų automobilių prekybos veiklą vykdančios įmonės, į kurias buvo nukreiptos VMI kontrolės priemonės, sumokėjo 2,4 karto (5,5 mln. eurų) daugiau mokesčių.