„Įvertinusi visas aplinkybes, nusprendė, kad sutartis neatitinka nacionalinio saugumo interesų ir nuo vasario 1 dienos ji nebegalioja“, – spaudos konferencijoje sakė M. Skuodis.
Ministras dėstė, kad iki vasario 1 dienos trąšų gabenimas geležinkeliais turėtų nustoti, nes tam nebelieka teisinio pagrindo.
„Ar gali būti kiti vežėjai, kurie gabens ar kažką darys? Manau yra labai svarbus aspektas, kad bet koks vežėjas, norintis gabenti trąšas – jų sandoriai bus tikrinami, kiek juridinių asmenų skirtingi sandoriai atitinka Lietuvos nacionalinio saugumo interesus“, – pridūrė jis.
M. Skuodis dar papasakojo, kad šiuo metu su Europos Komisija vyksta konsultacijos.
„Esu informuotas apie pokalbius. Gal svarbu pabrėžti, kad siūlomas įstatymas ir Vyriausybės sprendimais nesusijęs. Yra kuriamas nacionalinis sankcijų režimas, teisinė bazė, bet dėl tolesnių ir konkrečių sprendimų, dėl kiekvieno iš jų būtų konsultuojamasi su EK atskirai“, – sakė jis.
Ministras taip pat paaiškino, kad vasario 1-osios terminas pasirinktas tam, kad būtų skirta pakankamai laiko su sutartimi susijusioms šalims prisitaikyti.
„Neįmanoma paimti ir sustabdyti nuo kitos dienos. Taip, kad ir geležinkeliai turėtų laiko pasiruošti, ir krovos kompanijos, tai optimali data su mėnesio pabaiga“, – sakė M. Skuodis.
Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija gruodžio pabaigoje nusprendė, kad 2018 metais pasirašyta ir 2021 metų spalį pakeista sutartis tarp „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ neatitinka nacionalinio saugumo interesų.
2021 metų pabaigoje Lietuvoje buvo kilęs skandalas po to, kai „Belaruskalij“ trąšų tranzitas nesustojo, nepaisant gruodžio 8 dieną įsigaliojusių Jungtinių Amerikos Valstijų sankcijų.
Įvardijant su tuo susijusią žalą „Lietuvos geležinkelių“ reputacijai, iš pareigų pasitraukė valstybės valdomos įmonės vadovas Mantas Bartuška. Atsistatydinimo pareiškimus buvo pateikę ir susisiekimo ministras M. Skuodis bei užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis, tačiau premjerė Ingrida Šimonytė nusprendė, kad jie darbą gali tęsti.
M. Skuodis trečiadienį po uždaro Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos bei Ekonomikos komitetų posėdžio pripažino, kad norint sustabdyti baltarusiškų trąšų tranzitą vien nutraukti sutartį su „Belaruskalij“ neužteks.
Ministras paaiškino, kad tam reikia ir papildomų Europos Sąjungos arba JAV sankcijų. Tačiau yra ir kitas kelias – su Europos Komisija suderinti nacionalinio lygio teisės pakeitimai.
Jis įspėjo, kad trąšų nebevežant „Lietuvos geležinkeliams“, tai daryti galėtų kitos įmonės. „Delfi“ anksčiau skelbė, kad tranzitą galbūt galėtų perimti įmonė „Gargždų geležinkelis“. Lietuvoje taip pat veikia įmonė „LGC Cargo“.