„Įvertinant lėšų poreikį ir infliaciją, akivaizdu, kad vien Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų šalies kelių infrastruktūrai gerinti nepakanka – dėl to, pritarus Seimui, buvo peržiūrėta taršaus ir pirmiausia per Lietuvą tranzitu vykstančio sunkiasvorio transporto apmokestinimo sistema. Tai bus postūmis, siekiant atnaujinti transporto parką Lietuvoje, paskatinti kitų šalių vežėjus atvykti į Lietuvą ar keliauti tranzitu mažiau taršiomis transporto priemonėmis“, – sako susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.

Įgyvendinant Europos Sąjungos direktyvines nuostatas ir siekiant užtikrinti principą „teršėjas moka“, autobusams ir krovininiams automobiliams taikomų mokesčių dydžiai priklausys nuo transporto priemonės kategorijos, ašių skaičiaus ir išmetamų teršalų kiekio. Maksimalius kelių naudotojo mokesčio dydžius šiemet patvirtino Seimas, priėmęs Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pakeitimus, o Vyriausybė nutarimu nustatė mokesčio, kuriuos kitąmet mokės kelių naudotojai, dydžius.

Kelių naudotojo mokesčio didėjimas bus minimalus naujausioms „Euro 6“ taršos reikalavimus atitinkančioms transporto priemonėms, o taršioms jis gerokai išaugs.

Iki šiol kelių naudotojo mokestis krovininėms transporto priemonėms (N1 kategorija), kurių masė siekia iki 3,5 tonos, buvo 6 eurai dienai, 14 eurų savaitei, 28 eurai mėnesiui ir 304 eurai metams ir nebuvo diferencijuotas pagal emisiją bei ašių skaičių. Nuo 2024 m. sausio 1 d. tokiai transporto priemonei „Euro 6“ emisijos dienos vinjetė didės vidutiniškai 19 proc. ir kainuos 7 eurus, savaitės – 17 eurų, mėnesio – 34 eurus, metų – 365 eurus.

Taršiausiai „Euro 0“ emisijos klasei vinjetės kaina didėja vidutiniškai apie 167 proc., iki 16 eurų už dieną, savaitės vinjetė kainuos 38 eurus, mėnesio – 75 eurus, metų – 810 eurų.

Sunkesni nei 12 tonų vilkikai (N3 kategorija) dienai bus apmokestinami 13 eurų, savaitei – 31 euru, mėnesiui – 62 eurais, metams – 660 eurų. Taršiausiai „Euro 0“ emisijos klasei dienos vinjetė kainuos 29 eurus, savaitės – 67 eurus, mėnesio – 137 eurus, metų – 1382 eurus. N3 kategorijos „Euro 6“ emisijos vinjetės kaina didės vidutiniškai apie 10 proc., o „Euro 0“ – apie 93 proc.

Didžioji dalis – apie 80 proc. – Lietuvos krovininių transporto priemonių, vykdančių tarptautinius vežimus, parko yra sudaryta iš šiuo metu naujausios „Euro 6“ emisijos transporto priemonių. Vykdant vidaus vežimus dominuoja taršios „Euro 0–3“ emisijos transporto priemonės (apie 84 proc.). Apie 70 proc. autobusų, vykstančių tolimojo susisiekimo maršrutais, parko taip pat sudaryta iš „Euro 6“ emisijos transporto priemonių.

Šiuo metu Lietuvos automobilių kelių tinkle apmokestinta 19 magistralinių kelių, kurių bendras ilgis – apie 1700 km. Per metus Lietuvą kerta tranzitu, atgabena ir (arba) išgabena krovinius daugiau kaip 500 tūkst. krovininių transporto priemonių, dauguma jų yra taršios, „Euro 0–3“ standarto transporto priemonės. Apie 61 proc. dienos kelių naudotojo mokesčio Lietuvoje sumoka būtent užsienio šalių vežėjai.

Skaičiuojama, kad dėl didėjančio transporto srauto ir intensyvaus magistralinių kelių naudojimo magistraliniai keliai smarkiai dėvisi: nuo 2016 m. iki 2022 m. jų nusidėvėjimo vertė per metus vidutiniškai sudarė apie 54,8 mln. eurų.

Dabar per metus surenkama apie 53 mln. eurų kelių naudotojo mokesčio.

Šis Vyriausybės nutarimas derintas su atsakingomis institucijomis ir atskirai pristatytas socialiniams ir ekonominiams partneriams – krovininio ir keleivinio transporto asociacijomis.

Kelių naudotojo mokestį galima susimokėti AB Lietuvos automobilių kelių direkcijos tinklalapyje ir 700 platinimo vietų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją