Vietoj dviejų kontrolierių mikroautobusų į miesto gatves išvažiuoja penki. Kiekviename iš jų pamainomis darbuojasi po tris kontrolierių brigadas. „Sostinėje nebeliks pavienių viešojo transporto kontrolierių. „Zuikius“ gaudys tik specialios brigados, važinėjančios mikroautobusais“, - sako SĮ „Susisiekimo paslaugos“ Viešojo transporto departamento vadovas Alfredas Mažūna.
Penkiais mikroautobusais važinėjančios brigados operatyviau patikrins ne tik pro miesto centrą važiuojančius autobusus bei troleibusus, tačiau ir į atokesnes vietoves besidriekiančiais maršrutais riedantį transportą.
„Permainų tikslas – pakelti kontrolierių prestižą, pagerinti jų darbo kokybę. Pakeitėme net 80 proc. kontrolierių. Visi dabartiniai mūsų darbuotojai – atestuoti, išklausę specialius mokymus. Itin daug dėmesio juose buvo skiriama bendravimui su žmonėmis, psichologijai bei streso valdymui“, - sakė SĮ direktorius Gintas Bliuvas.
Penkiuose ryškiai raudona spalva nudažytuose „Ford Transit“ autobusiukuose sumontuoti kompiuteriai, vaizdo įranga. „Visas be bilieto važiavusio keleivio ir kontrolierių bendravimo procesas bus filmuojamas – tokiu būdu tikimės išvengti skundų dėl kontrolierių darbo kokybės, o prireikus peržiūrėti nufilmuotą medžiagą ir atkurti bei išanalizuoti situaciją“, - kalba SĮ „Susisiekimo paslaugos“ Kontrolės skyriaus viršininkas Danius Rinkauskas. Pasak jo, nors iki šiol skundų dėl kontrolierių darbo būdavo sulaukiama nemažai, tačiau ir iš jų pasitvirtindavo vos vienas kitas.
Kontrolieriams dirbti padės ir kompiuteriai su prieiga prie interneto, GPS sistema. „Kontrolieriai žinos, kurioje vietoje yra vienas ar kitas autobusas, ar jis laikosi grafiko. Tai ypač svarbu įsigaliojus naujai elektroninio bilieto sistemai“, - sako D. Rinkauskas. Be to, kontrolieriai galės čia pat patikrinti, ar „zuikis“ iki šiol nė sykio nebuvo sulaikytas važiuojantis be bilieto.
Ateis „diena X“
Pasak D. Rinkausko, nuo rugsėjo 1-osios, kuomet sostinėje pradėjo veikti elektroninio bilieto sistema, kontrolieriams teko atlikti ne baudėjų, o aiškintojų ir mokytojų vaidmenį. „Kontrolieriai nebaudė keleivių, jei jie nemokėjo tinkamai pasinaudoti „Vilniečio kortele“, pasižymėti elektroninio bilieto. Mūsų darbuotojai stengėsi parodyti keleiviams, kaip jis veikia, aiškinti bei mokyti. Tačiau keleiviai turi žinoti, kad tai netruks amžinai – ateis diena, kuomet kontrolieriai ne tik mokys, bet ir baus“, - sako D. Rinkauskas.
Pasak jo, dviejų mėnesių turėjo pakakti, kad sostinės viešojo transporto keleiviai perprastų elektroninio bilieto sistemą. „Keleiviai nebegalės pasiaiškinti, kad nepasižymėjo bilieto todėl, kad ko nors nesuprato ar nemokėjo. Kuomet mieste važinėja penki mikroautobusai, „zuikiams“ liks kur kas mažiau galimybių išsisukti“, - teigia D. Rinkauskas.
Visi kontrolieriai jau aprengti nauja ryškiaspalve apranga. „Tokiu būdu keleiviams nekils abejonių, kad juos tikrina įgaliojimus tam turintys žmonės. Be to, uniforminė apranga drausmins darbuotojus bei padės jiems išsiskirti iš minios“, - kalba D. Rinkauskas.
Permainos – laipsniškai
Esminės sostinės kontrolierių darbo permainos prasidėjo jau praėjusiais metais. Visi kontrolieriai privalėjo laikyti specialius egzaminus, po kurių su dalimi senųjų darbuotojų atsisveikinta. „Jų vietas užėmė nauji, dirbti sudėtingą darbą geriau pasirengę žmonės. Nors kontrolierių liko mažiau, tačiau keleivių dabar patikrinama daugiau, pagerėjo darbo kokybė, sumažėjo konfliktų“, - teigia D. Rinkauskas.
Be to, vietoj anksčiau buvusių keturių viešojo transporto tikrinimo zonų Vilniuje atsirado penkios – dėl to autobusų ir troleibusų keleiviai tikrinami dažniau. Tačiau, pasak D. Rinkausko, „zuikių“ kiekis pastaruoju metu sostinės viešajame transporte yra stabilus ir sudaro apie 2,8 proc vežamų keleivių.
„Zuikių" mažės
Bendrovės vadovai tikisi, jog, pertvarkius kontrolierių darbą, pagerės keleivių kontrolės įvaizdis mieste. Be to, bus patikrinama daugiau transporto priemonių, važiuojančių atokesnėse vietose.
„Tikimės, jog penkios kontrolierių brigados per metus patikrins maždaug 18 proc. autobusų bei troleibusų daugiau. Sulaikomų pažeidėjų skaičius turėtų padidėti 36 proc., o „zuikių“ sumažėti 0,5 proc. Vežėjų surenkamos pajamos už parduotus bilietus turėtų padidėti 917 tūkstančiais litų. Viliamės, jog bendras ekonominis efektas sudarys apie 321 tūkstantį litų“, - sako D. Rinkauskas.
Be to, išaiškinus daugiau važiuojančiųjų be bilietų, į šalies biudžetą bus pervedama daugiau lėšų už išieškotas baudas. Planuojama, jog ši suma padidės 500 tūkstančių litų.