Valyti nesiveržia
Bendrovės „Panevėžio specialus autotransportas“ Miesto tvarkymo skyriaus vadovas Sigitas Vainauskas teigia, jog iš karto galėtų įdarbinti bent dešimt valytojų.
„Jau koks penktas sezonas nesurenkame žmonių tiek, kiek mums reikėtų ir kiek mums užsako darbų. Kuo toliau, tuo ši problema didesnė, todėl stengiamės perkelti darbus mechanizmams“, – sako įmonės atstovas.
Bendrovėje šiuo metu dirba apie 70–80 valančiųjų miesto gatves. Prieš keliolika metų joje darbavosi rekordinės valytojų gretos – 250.
Tiesa, toks būrys švarindavo ne tik viešąsias erdves, bet ir daugiabučių teritorijas.
Savivaldybei apsisprendus, kad pastarųjų valymas – pačių gyventojų rūpestis, sumažėjo ir valytojų.
O pastaraisiais metais ir tas kelias dešimtis prisišaukti, pasak S. Vainausko, nelengva užduotis.
„Turbūt gaunantiesiems pašalpas jos ir užtenka – kam dirbti, jeigu galima ir taip gyventi“, – svarsto S. Vainauskas.
Anot jo, kuo toliau, mažiau ateinančiųjų mojuoti šluotomis ir grėbliais.
Skyriaus vadovo teigimu, valytojų atlyginimas priklauso nuo to, kiek dirbama: jeigu išvalo daugiau nei nustatyta norma, uždirba daugiau. Tačiau neturintieji pastovios teritorijos tegauna minimumą.
„Dauguma yra nuolatiniai teritorijų valytojai, jiems priskirti pastovūs valymo plotai. Jei žmogus turi sveikatos, sutvarko nustatytus plotus ir dirba virš normos, gauna didesnį atlyginimą“, – aiškino S. Vainauskas.
Anot jo, jeigu įmonė valytojams mokėtų daugiau, brangtų miesto valymo paslaugos, apmokamos iš Savivaldybės biudžeto.
Suteikia antrą progą
Pasak S. Vainausko, ieškant darbuotojų, neretai sulaukiama tų, kurie iš įmonės jau buvo atleisti už pravaikštas, girtavimą.
„Vėl bandome įdarbinti – o gal pasitaisė, gal pavyks iš antro karto? Kitos išeities nebeturime: žmonių nėra, o miestą valyti reikia“, – sako skyriaus vadovas.
Anot jo, bėda ir ta, kad dauguma nuolatinių valytojų – jau pensinio amžiaus, išeina užtarnauto poilsio, o į jų vietas ateinančių jaunesnių darbuotojų kaita labai didelė.„Žmonės ateina, pamato, koks darbas, ir išeina. Gal nebe tokie ištvermingi, kaip anksčiau?“ – pastebi S. Vainauskas.
Nors į Panevėžį atvykę daugiau nei 1500 karo pabėgėlių iš Ukrainos, skyriaus vadovo teigimu, kol kas nė vienas jų neįsidarbino „Panevėžio specialiame autotransporte“ valytoju.
Nors keletas buvo atėję į pokalbį, tačiau rinkosi iš kelių darboviečių ir veikiausiai įsidarbino kitose įmonėse.
Žmones keičia mašinos
Gilėjančią darbuotojų trūkumo problemą „Panevėžio specialus autotransportas“ bando spręsti mechanizuodamas darbus, kad valytojų reikėtų tik ten, kur neprivažiuoja mašinos.
Dėl šios priežasties šįmet bendrovė įsigijo naują šlavimo mašiną, skirtą šluoti šaligatviams.
„Pirkinys tikrai pasiteisino ir planuojame kitais metais dar tokių įsigyti“, – sako S. Vainauskas.
Panevėžį šluoja jau keturios mechanizuoto valymo mašinos. Visgi jos nėra pritaikytos dideliems lapų kiekiams surinkti – greitai nuo jų užsikiša. Tačiau dirbant įprastomis sąlygomis kitu metų laiku, tokia mašina pakeičia 5–6 darbuotojus.
Iš lapų šūsnių parkus bus bandoma vaduoti žoliapjovėmis su ant jų sumontuotais surinkimo bunkeriais.
Lapų grėbimą S. Vainauskas vadina savotiška kova su vėjo malūnais.
„Dirbame, o rezultato faktiškai nesimato, tik pagal išvežamus atliekų kiekius matome, kad nestovima vietoje. Valytojams dabar labai sunku, bet toks darbas – nieko nepadarysi“, – sako įmonės atstovas.
Dar sudėtingesnės darbo sąlygos valytojų laukia žiemą.
Pasak S. Vainausko, dar bus kalbamasi su miesto savivaldybe, kurias vietas planuojama valyti rankiniu būdu, o kurias – mechanizuotai.
Šiemet įmonė įsigijo papildomą traktorių, kad būtų galima kuo daugiau miesto nuvalyti nevarginant žmonių. Tačiau technika, pasak S. Vainausko, problemos neišsprendžia – darbininkų rankų vis tiek reikia.
„Dėl to žiemai ir ieškome žmonių, bet turbūt nelabai kas ateis, nes darbas dar sunkesnis nei dabar ir oro sąlygos sudėtingesnės“, – sutinka miesto švarintojų vadovas.