Apie tai, kad skirtingų degalų kainų pusiausvyra grįžta į ikikarinius laikus, vienos pirmųjų pranešė lietuviško degalinių tinklo „Jozita“ švieslentės. Praėjusį savaitgalį litras dyzelino šiame tinkle jau kainavo 1,35 euro, o benzino – 1,45 euro.
„Jozitos“ vadovas Jonas Jokubauskis Delfi sako, kad tokio pokyčio priežastis labai paprasta – sumažėjusios didmeninės degalų kainos.
Naftos perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ didmenoje dyzeliną šiuo metu pardavinėja po 1,301 euro už litrą, A95 markės benziną – po 1,37 euro be PVM, kai prieš dvi savaites didmeninė dyzelino kaina siekė 1,505 euro, o A95 benzino – 1,426 euro už litrą.
„Kaip Mažeikiai prekiauja, taip ir mes prekiaujame. Jei dyzelinas ten pigesnis, tai ir pas mus tas pats. Šiandien mes dyzeliną parduodame su 3 centų, o benziną – su 5 centų antkainiu nuo didmeninės kainos“, – teigia J. Jokubauskis.
Paklaustas, kodėl tuomet kituose tinkluose benzinas vis dar yra pigesnis, „Jozitos“ vadovas sako, kad „jei kažkas nori atsikąsti didesnį kąsnį, tai ir kanda“.
Jis atmeta ir prielaidas, kad galbūt kiti tinklai dar nėra pardavę brangesnio dyzelino atsargų, todėl kainos juose yra aukštesnės. Pasak J. Jokubauskio, visi didieji degalinių tinklai, pavyzdžiui, „Circle K“ ar „Viada“ atsargas pildo po du kartus per dieną.
Nebeprekiauja žieminiu dyzelinu
Tuo metu „Circle K Lietuva“ degalų kategorijos vadovas Rokas Laurinavičius sako, kad dabartinis dyzelino kainų sumažėjimas susijęs su tuo, kad degalinių tinklai pradėjo prekiauti kitokiu šios rūšies kuru. Nuo kovo 1 d. Lietuvoje pardavinėjamas nebe žieminis, o pereinamosios klasės dyzelinas, nuo gegužės ir jį pakeis vasarinis.
„Šių dyzelino rūšių kainos skirtumai jau matomi ir degalinių švieslentėse“, – pažymi R. Laurinavičius.
Pasak jo, didžiojoje „Circle K“ degalinių dalyje dyzelinas vis dar yra brangesnis, tačiau jau yra atskirų miestų ar tam tikrų vietovių, kuriose dėl konkurencinės aplinkos daugiau kainuoja benzinas.
R. Laurinavičius taip pat atkreipia dėmesį, kad benzino ir dyzelino kainų pusiausvyra pasikeitė didmeninėje prekyboje, todėl reikia dar šiek tiek laiko ir pigesnį dyzeliną matysime visose degalinėse.
Padeda sumažėjusi paklausa
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Emilis Cicėnas taip pat mano, jog pagrindinė dyzelino kainų sumažėjimo priežastis – pasikeitusi šių degalų rūšis.
„Kai kas turbūt jau išsipardavė žieminį dyzeliną ir pradėjo prekiauti vasariniu, o jo kaina yra natūraliai mažesnė dėl mažesnių gamybos kaštų“, – sako E. Cicėnas.
Jis sako, kad artimiausiu metu dyzelinių automobilių vairuotojai džiaugsis, tačiau kaip degalų kainų dinamika klostysis ilguoju laikotarpiu, prognozuoti sudėtinga.
„Valdančioji dauguma pradėjo „masažuoti“ mokesčius, o akcizų dyzelinui didinimas jau seniai guli ant jų darbo stalo. Jei akcizai didės, atitinkamai didės ir paties produkto kaina. Be to, ir degalų rinkos pakankamai dinamiškos, ir geopolitinė situacija neprognozuojama. Sunku pasakyti, kokios tos kainos bus, bet dabar akivaizdžiai matyti, kad jos mažėja“, – kalba E. Cicėnas.
Rusijos karo Ukrainoje pradžioje dyzelino kainos buvo beveik pasiekusios 2 eurų už litrą ribą, tačiau dabar jos mažėja, nes, pašnekovo teigimu, praėjo pirminis šokas, o rinka sugebėjo prisitaikyti.
„Daug kas žaliavą pirko, ar bent dalinai pirko, iš Rusijos, todėl užtruko laiko, kol buvo pertvarkytos tiekimo grandinės, kol perdirbėjai naftą pradėjo gauti iš kitų šalių. Kitas momentas tas, kad sumažėjo pasaulinė degalų paklausa – gamyba stojo, Kinija dar neatsigauna po pandemijos. Be to, šyla oras, reikia mažiau degalų šildymui, elektros gamybai“, – teigia E. Cicėnas.