"Frančizė yra vienas geriausių būdų plėstis vietos rinkoje ir užsienyje, tik kol kas mūsų šalyje siūlomas palyginti siauras frančizių pasirinkimas", – sakė S.Žilinskis. Jo nuomone, verslininkai turėtų įvertinti įmonės galimybes ir pasidomėti galimybėmis verslą plėtoti frančizės būdu.
S.Žilinskio teigimu, sulėtėjus ekonomikos augimui, frančizės verslo modelis gali būti vienas efektyviausių siekiantiems stiprinti ir plėsti verslą.
"Frančizė mūsų šalyje turi didelio potencialo, nes tai paprastas būdas steigti verslą ir pasiekti geresnių rezultatų", – mano Lietuvos frančizės centro įkūrimo darbo grupės vadovas Ilja Malkin.
Sprendimas pasiteisino
Kai kurie stambūs prekybos ir viešojo maitinimo tinklai mūsų šalyje ir užsienyje plečiasi pasitelkę frančizę, tarp jų – bendrovės "Apranga", "Čili bistro".
Frančizės būdu "Čili bistro" restoranai atsirado Marijampolėje, Nidoje, Alytuje, Sankt Peterburge ir Rygoje. Kaune frančizės būdu veikia "Čili bistro" restoranas Pramonės prospekte.
"Sutartis – derybų objektas, kiekvienu atveju sutariame skirtingas bendradarbiavimo sąlygas. Dažniausiai mūsų vardu dirbanti įmonė per mėnesį moka nustatytą rinkodaros mokestį, mainais jai suteikiamos visos žinios, reikalingos vykdyti veiklą", – pasakojo M.Gumauskas.
"Aprangos" grupės generalinis direktorius Rimantas Perveneckas pabrėžė, kad drabužių versle neįmanoma išvengti frančizės – daugelis tarptautinių žaidėjų bendradarbiauja tik pasirašę tokią sutartį. Žinomi drabužių kūrėjai paprastai būna itin reiklūs: aptarnavimo standartai, parduotuvių apšvietimas, prekių išdėstymas turi būti vienodas visose parduotuvėse bet kurioje pasaulio valstybėje.
Frančizės būdu šalyje plečiasi ir knygynų tinklas "Pegasas". Bendrovės vadovas Mindaugas Balčiūnas tikino, kad pasirenkami partneriai, kurie gerai pažįsta tam tikro regiono skaitytojus ir žino jų skonio ypatumus, todėl gali geriausiai patenkinti jų poreikius bei prisidėti prie kultūrinio regiono bendruomenės gyvenimo.
Ekspertų nuomone, mūsų šalyje potencialo turi frančizės paslaugų, viešojo maitinimo, žemės ūkio sektoriuose.
Frančizė turi trūkumų
Anot ekspertų, kaip ir bet kuris kitas verslo formatas, frančizė turi trūkumų. Pirmiausia, frančizės gavėjas negali savo nuožiūra priimti svarbiausių su verslu susijusių sprendimų. Be to, tokios sutartys paprastai sudaromos terminuotam laikotarpiui, dažniausiai – palyginti trumpam, o dauguma sutarties punktų gali būti nediskutuotini.
"Frančizės gavėjas žaidžia pagal prekės ženklo savininko taisykles. Pastarasis formuoja prekių ir paslaugų asortimentą, nustato jų kainas. Įmonės veikla išlieka geografiškai apribota", – pabrėžė S.Žilinskis.
Šiuo metu dauguma frančizės sutarčių Lietuvoje sudaroma su užsienio partneriais, o lietuviškojo verslo plėtros tempai frančizės būdu į užsienį yra maži.
Lietuvos frančizės centras netrukus planuoja paleisti interneto svetainę francizescentras.lt, kurioje bus patalpintas Baltijos šalyse aktyvių frančizių katalogas. Kataloge bus kaupiama informacija apie siūlomas įsigyti tarptautines ar vietos frančizes bei verslininkus, norinčius plėtoti verslą frančizės būdu.
Kas yra frančizė
Verslo modelis, kuomet vienas verslo subjektas leidžia parduoti prekes ar paslaugas su atitinkama verslo struktūra kitam verslininkui. Pasaulyje pagal šį principą dirba daugelis greito maisto restoranų, kavinių, viešbučių tinklų. Pavyzdžiui, greito maisto restoranai "McDonald‘s" daugelyje šalių veikia būtent pagal frančizės modelį.
"Čili pica" restorano frančizės kaina
UAB "Čilija" gana aktyviai naudoja frančizę plėtrai. Norint atidaryti vieną iš "Čili" prekės ženklų restoranų, frančizės išlaidos gali būti labai skirtingos ir priklauso nuo vietos bei atidaromo restorano dydžio. Bendrovė savo tinklapyje pateikia tokius preliminarius skaičiavimus, tačiau primena, kad išlaidos gali skirtis net iki keletos kartų.
Bendra investicija Lietuvoje gali būti:
- vienkartinis frančizės mokestis 30 tūkst. Lt;
- pradinės rinkodaros išlaidos 3–15 tūkst. Lt;
- virtuvės ir baro įranga 160–220 tūkst. Lt;
- pradinis inventorius ir apyvartinės lėšos 30–50 tūkst. Lt;
- reklaminiai ženklai 15–20 tūkst. Lt
- statybos ir remonto darbai 150–220 tūkst. Lt
- ventiliacija ir kondicionavimas 40–150 tūkst. Lt
- interjeras ir baldai 150–230 tūkst. Lt
- įvairios kitos išlaidos 40–50 tūkst. Lt
- viso 618–985 tūkst. Lt
Šaltinis: www.cili.lt