Fast fashion – greitąja mada vadinamas reiškinys, kai ant garsiausių mados namų podiumų pasirodžiusių drabužių modelius akimirksniu nukopijuoja ir jais kur kas pigiau ima prekiauti didelės kompanijos.
Tai sėkmingai daro lietuvių itin pamėgti ispanų prekių ženklai „Zara“, „H&M“, „Topshop“ ir „Forever 21“.
Visgi fakto, kad „Zara“ ar „H&M“ yra jų favoritės, neslepia nė vienas gerai žinomas Lietuvos veidas. Antai, lapkričio pradžioje išskirtinę prancūzų mados namų „Balmain“ kolekciją, sukurtą mažmeninės rūbų prekybos gigantui „H&M“, stiliaus medžiotojos išgraibstė per valandą, o eilėje savojo švarkelio ar suknelės laukė ir garsios manekenės, ir žinomos pramogų pasaulio atstovės.
Pastaruoju metu Lietuvos moterims ir merginoms madas diktuojanti stiliaus ikona Agnė Jagelavičiūtė-Volkienė taip pat neslėpė, kad greitosios mados parduotuvės visiškai patenkina jos poreikius.
„Zaros“ drabužis man tarnauja kokius aštuonerius metus, kokios dar geresnės kokybės jums reikia? Man visai nebūtinas daiktas, kuris tarnaus iki mirties, o mokėti daug mane erzina“, – smerkiančioms greitąją madą atkirto stilistė.
Besiruošiantiesiems siaubti parduotuvių lentynas mados dizainerė, dizaino studijos „Pure&soft“ įkūrėja R. Kaupelienė siūlo devynis kartus pamatuoti ir tik dešimtą – pirkti. Antraip jūsų spinta bus pilna drabužių, o atsidūrusios akistatoje su jais suprasite, kad vis tiek neturite, ko apsirengti.
„Pirk mažiau, apdairiau rinkis ir ilgai mėgaukis šiuo sprendimu“, – britų mados dizainerės Vivienne Westwood žodžiais prabilo Kauno kolegijos Justino Vienožinskio menų fakulteto Aprangos dizaino katedros dėstytoja R. Kaupelienė.
– Anksčiau, norint nusipirkti gerą suknelę, tekdavo ilgai taupyti, dabar įžengėme į vienkartinių drabužių erą. Rinkoje atsirado „Primark“, „H&M“, „Zara“ ir kiti prekių ženklai, o mada tapo įkalinta laikinumo rate. Kaip vertinate šį reiškinį?
– Daugumos žmonių dabartinis gyvenimo būdas būtent toks ir yra – viskas greitai ir lengvai: greitoji mada, greitojo maisto restoranai, greitas ir paviršutinis bendravimas „Facebook“ tinkle.
Visai kaip ir mano minėtame „Facebook“ – draugų ten šimtai, o tikrus gali suskaičiuoti ant rankos pirštų.
– Anksčiau kolekcijos būdavo keičiamos kas pusmetį, o dabar parduotuvių lentynų asortimentas pasikeičia kone dešimt kartų per metus. Tokia kaita, jūsų nuomone, naudingesnė prekybininkams ar žmonėms?
– Tokia kaita turi tiek teigiamą, tiek ir neigiamą puses. Gamybininkai ir prekybininkai nuolat pristato naujovių, stengdamiesi kuo daugiau parduoti, o nuo rutinos bėgantys žmonės visada ieško kažko naujo.
Naujovių ypač trokšta jaunimas, kuriam ir skirta ši greitoji mada – pigi ir trumpalaikė. Tačiau nuostolių patiria ir prekybininkai – kuo daugiau naujų produktų, tuo sunkiau apskaičiuoti, kiek jų pavyks parduoti, o kiek gaminių liks lentynose.
Manau, kad pirkėjas turi pamąstyti, ar jam tikrai reikia naujo daikto? Nes prisipirkus nebrangių drabužių, juos vilkime vos vieną ar kitą kartą. Ir tada pagalvoji, kad geriau būtum pirkęs ne tris naujas, trumpalaikes sukneles, o vieną tikrai kokybišką ir įdomų drabužį.
– Per pastaruosius dešimt metų matyti trigubas madingų drabužių pirkimo padidėjimas. Dėl šios priežasties kasmet į sąvartynus išmetama daugiau nei 1 mln. tonų tekstilės atliekų. Kaip siūlytumėte panaudoti seną drabužį ir prikelti jį naujam gyvenimui?
– Lengvai prikelti drabužių naujam gyvenimui tikrai nepavyks, nes jie pagaminti iš nekokybiškų audinių. Drabužiai greitai susidėvi, susiskalbia, nusipumpuruoja ir suplyšta. Todėl prieš perkant drabužį, siūlyčiau labai gerai pagalvoti, ar jums tikrai jo reikia. Gal geriau pataupyti ir nusipirkti kokybiškesnę suknelę?
– Rankų darbo, vardiniai, persiūti, originalūs drabužiai ne tik labiau išsiskiria, bet ir atrodo geriau nei greitoji mada?
– Žinoma. Manau, kad daug geriau būti stilingam nei madingam. Kodėl? Stilingas žmogus gali parodyti savo unikalumą, kūrybingumą, spalvų pajautą, formų, detalių ir aksesuarų dermę. Šiais laikais tikrai sunku spėti su mada.
Be to, kuo toliau, tuo sunkiai apibrėžti tai, kas madinga šį sezoną, nes pasiūla ir įvairovė yra milžiniška.
– Pasiūlykite kelias idėjas, kaip paprastą ir nuobodų drabužį paversti įdomiu ir originaliu?
– Kaip jau minėjau, ne drabužiai turi būti originalūs, o stilius. Čia svarbu visas komplektas – nuo galvos iki kojų.
– Vis daugiau žmonių skatina mažiau pirkti ir daugiau galvoti, ką perkame. Turėti bent vieną rankų darbo drabužį, o turimus – taisyti, perdaryti, kad nereikėtų taip dažnai pirkti naujų. Ar pritariate?
– Garsi britų dizainerė V. Westwood yra pasakiusi puikią frazę: „Buy less, choose well, make it last“ (liet. „Pirk mažiau, apdairiau rinkis ir ilgai mėgaukis šiuo sprendimu“). Geras pirkinys mus džiugins ilgiau nei vienadienis drabužis.