„Mūsų siekiamybė – kad sprendimai būtų priimami vadovaujantis mokslu grįstais tyrimais. Todėl norint paskatinti naujų ir inovatyvių verslų kūrimąsi, labai svarbu žinoti, su kokiomis kliūtimis galima susidurti pradedant verslą – būtinos įžvalgos ir duomenys, kad galėtumėme galvoti apie konkrečias verslumo skatinimo priemones, tinkančias būtent Lietuvai. Džiaugiamės, kad po kelerių metų pertraukos Lietuvoje atnaujinamas GEM tyrimas, kuris kasmet nuosekliai padės identifikuoti pagrindinius šalies verslo rinkos pokyčius ir brėžti gaires tolesnei startuolių ir verslumo plėtrai“, – sako ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė.
„Šis tyrimas suteikia galimybę ne tik įvertinti vidinę kiekvienos šalies situaciją, bet ir palyginti savo bei kitų valstybių pozicijas. Be to, tai būdas tapti konkurencingesniems pasauliniu mastu priimant strateginius sprendimus tiek instituciniu, tiek nacionaliniu lygiu“, – sako „GEM Lietuva“ komandos ir Vilniaus universiteto Verslo mokyklos verslumo ir inovacijų plėtros vadovė profesorė Saulė Mačiukaitė-Žvinienė.
Pamatus Lietuvai vėl dalyvauti GEM tyrime padėjo pernai tarp Ekonomikos ir inovacijų ministerijos ir Vilniaus universiteto pasirašyta bendradarbiavimo sutartis dėl mokslu paremto verslumo tyrimų plėtojimo ir sklaidos Lietuvoje. Vilniaus universitetas įsipareigojo GEM pagrindu atlikti gilesnius verslumo tyrimus ir teikti rekomendacijas dėl Lietuvos verslumo skatinimo, stebėsenos ir reglamentavimo tobulinimo. Lietuvoje stebėseną atliks Lietuvos GEM tyrėjų grupė, sudaryta iš Vilniaus universiteto verslo mokyklos ir „Enterprise Lithuania“ profesionalų. Darbai jau vyksta, tyrimo duomenis tikimasi paskelbti 2022 metų pradžioje.
GEM – nuo 1999 m. atliekamas didžiausias pasaulyje verslumo situacijos tyrimas. Jam pasitelkiama pasaulinius standartus atitinkanti ir viena objektyviausių, tiksliausių ir patikimiausių pripažįstama GEM metodologija verslumui tirti. Esminė stebėsenos užduotis – įvertinti verslumo įtaką valstybės ekonominiam augimui, atskleisti konkrečias nacionalines verslo sektoriaus charakteristikas ir galimybes skatinti verslumą.
GEM analizuoja įvairius verslumo aspektus: nuo priežasčių, skatinančių imtis nuosavo verslo ar kliūčių jį pradėti iki sprendimams įtaką darančių kultūrinių ir socialinių veiksnių, infrastruktūros tinkamumo naujo verslo pradžiai, švietimo suteikiamų žinių kokybės ir kt. Gaunami labai visapusiški ir išsamūs rezultatai leidžia įvertinti vidinę šalies situaciją, tendencijas, palyginti ne tik įvairius vietos regionus, bet ir savo šalies poziciją kitų šalių atžvilgiu. Duomenys padeda numatyti verslo veiklas ir tendencijas visame pasaulyje. Jie pristatomi pasaulio ekonomikos forumuose, Jungtinių Tautų, EBPO ir kitose tarptautinėse organizacijose.
Lietuva GEM tyrime dalyvavo 2011–2014 metais. Tuomet globaliu mastu ji išsiskyrė kaip šalis, turinti daugiausiai jaunų – iki 24 metų – verslininkų ir pasižyminti naujai pradėtų verslų gausa.
GEM tyrimas svarbus ir tuo, kad suteikia galimybę būti sureitinguotiems pagal globalaus verslumo ir plėtros indeksą – GEDI (angl. „Global Entrepreneurship and Development Index“). Šis indeksas leidžia palyginti šalis, išryškinti jų silpnuosius aspektus ir potencialias tobulinimo sritis bei galimybes, pritaikyti rezultatus formuojant vidinę šalių politiką ir rengiant reikiamas programas.