„Galiu drąsiai pasakyti – mes nustebinome Ameriką“, - taip apie savo dalyvavimą žiemą vykusioje „CES“ (angl. Consumer Electronics Show) Las Vegase kalba UAB „PM Screen“ įmonės įkūrėjas Adomas Bulavas.

Prieš penkerius metus 3D projekcijas pastatams pradėjusi kurti įmonė šiuo metu klientus stebina holograminiais sprendimais. Būtent su vienu iš tokių projektų lietuviai dalyvavo vienoje žinomiausių pasaulio parodų, kuriose pristatomos vartotojams skirtos elektronikos naujovės.

Nors lietuvių įmonė šiuo metu jau gali didžiuoti atidarytais padaliniais Sietle (JAV), Omane ir Maskvoje, kelias į pasaulinę sėkmę nebuvo lengvas: dešimtys užtrenktų durų, nesutarimai su verslo partneriais bei finansiniu minusu pasibaigę projektai.

Klientai nesuprato, ką iš tiesų siūlo

A. Bulavas suprato, kad jo gyvenimas bus 3D vizualizacijų sprendimų kūrimas, kai tėtis atsiuntė „Youtube“ vaizdo įrašą, kuriame buvo matyti 3D projekcijos ant pastatų Vokietijoje.

„Tai buvo dar pati pradžia, dar mažai kas žinojo apie tokius sprendimus, - apie dar studijuojant architektūrą kilusią aistrą pasakojo verslininkas. - Tuo metu dariau vizualizacijas, bet nemokėjau animacijos. Per porą mėnesių išmokau pagrindų ir pradėjau galvoti, ką daryti“.

Pradėjus kurti 3D projekcijas „PM Screen” sprendimai buvo panaudoti Lietuvoje vykusiame „Pure Future“ renginyje, Moby ir David Guetta koncertuose.

"PM Screen"
A. Bulavas prisipažino, kad pradėjus kurti projektus verslas pradėjo labai greitai augti, nors buvo ir tokių projektų, kurie kompanijai atnešė tik nuostolius.

„Žinoma, iš pradžių buvo sunku, nes ateidavau pas klientus, neturėjęs patirties pardavimuose, ir sakydavau, kad, pavyzdžiui, dabar mes sugriausime Trakų pilį ir ten iškils jūsų logotipas. Tai į mane buvo žiūrima keistomis akimis. Tuomet dar nelabai kas žinojo apie 3D projekcijas ant pastatų“, - kalbėjo pašnekovas.

Tačiau laikui bėgant 3D projekcijų verslu pradėjo užsiiminėti vis daugiau profesionalų ir A. Bulavas pradėjo mąstyti, kad norint išlikti rinkoje, reikia pasiūlyti ką nors išskirtinio. Taip kilo idėja pradėti kurti hologramines vizualizacijas.

Dėl specialistų stygiaus dairosi į kitas šalis

Iki dabartinės sėkmės verslininkui teko daug patirti. Iširo ir pirmoji komanda, kuri buvo suburta kartu su draugais. Taip pat prireikė nemažai investicijų, kai projektų vykdymui reikėjo samdyti vis daugiau darbuotojų.

Šiuo metu Vilniuje įsikūrusiame biure dirba apie 10 darbuotojų.

„Geri specialistai daug kainuoja“, - pridėjo pašnekovas.

Nemažai investicijų prireikė ir plečiantis į užsienio rinkas. Šiuo metu bendrovė jau turi padalinius JAV, Omane ir Rusijoje.

Su užsienio projektais „PM Screen“ pradėjo dirbti jau seniai, tačiau tai buvo pavieniai užsakymai. Aktyviai skverbtis į užsienio rinkas pradėta prieš pusantrų metų.

„Pradėjome nuo Europos ir nusprendėme kryptingai dėmesį nukreipti į didesnes rinkas“, - pasakojo A. Bulavas.

Nors pačios vizualizacijos produkto gamyba vyksta tik Lietuvoje, užsienyje dirba pardavimų atstovai.

„Tačiau atsiranda tokių projektų, kur Lietuvoje nėra pajėgumų, tuomet ieškome specialistų įvairiose pasaulio šalyse. Pavyzdžiui, stiprių 3D specialistų. Mūsų tikslas – būti NBA (JAV krepšinio lyga – red.) lygio. Turime siūlyti pačią aukščiausią kokybę, kas tik gali būti. Kai reikia specialistų, jų rasti ne taip lengva, o kai reikia kokių 15, tai Lietuvoje tampa neįmanoma“, - atviravo lietuvis.

Karti patirtis Amerikoje

Vienas iš didžiausių iššūkių kompanijai – sėkmingai įžengti į JAV rinką. O lengva tikrai nebuvo. Vis dėlto po pusmečio bendrovė gali pasidžiaugti, kad jų paslaugomis jau naudojasi JAV elektroninių prekių parduotuvė „Best Buy“.

„Esminis skirtumas tarp amerikiečių ir europiečių – požiūris į darbą. Visi amerikiečiai sako, kad europiečiai tinginiauja. Iš pradžių pykdavau, bet dabar pradedu suprasti, kad jie sako teisingai. Nes, pavyzdžiui, su vienais italais jau antrą dieną negaliu susisiekti. Tikriausiai ten 30 laipsnių ir jie „čilina“, - juokavo A. Bulavas.

"PM Screen"
Pasak pašnekovo, JAV - viskas kitaip: „Ten viskas labai konkretu, nes amerikiečiai labai gerbia vienas kito laiką, nes jo tiesiog per daug neturi. Jie iškart konkrečiai išsako savo sąlygas ir žinai, ko jiems reikia, o ko – ne. Būdamas ten supranti, kokia iš tiesų yra šalis galinga dėl to, kad jie tokie greiti“, - savo įspūdžiais dalijosi lietuvis.

A. Bulavo teigimu, Amerikoje taip pat labai svarbu pažinoti ar prieiti prie reikiamų asmenų.

„JAV teko viską pradėti patiems. Kai skambindavau tartis dėl susitikimų, jaučiausi kaip filipinietis, kuris kalba ne amerikietišku akcentu ir bando organizuoti kažką. Atrodydavo, kad niekam esi neįdomus“, - tęsė pašnekovas.

Nepavykus susiorganizuoti susitikimų su didžiausiomis reklamos agentūromis telefonu, įmonės atstovai pakeitė strategiją: nusprendė eiti tiesiai į biurus ir bandyti susitikti su reklamos agentūrų atstovais gyvai.

„Buvo vos pora susitikimų ir kelių dešimčių (aplankytų biurų – red.). Tai buvo karti patirtis, bet pats procesas – žavus. Tai, ką turime dabar, yra viso proceso rezultatas“, - prisipažino verslininkas.

Po sunkių pastangų A. Bulavas jau gali pasidžiaugti – turi projektų JAV, o vienas - neseniai užbaigtas ir jau matomas „Best Buy“ parduotuvėse.

Lietuvis nepamiršta paminėti, kad prie to prisidėjo ir vietinių amerikiečių prisijungimas prie komandos.

„Viskas tada pradėjo keistis. Iš tiesų amerikiečiams Europa ar likęs pasaulis nelabai svarbu, nes jie tiek visko turi, kad tikriausiai esi vienas iš milijono, kuris kažko iš jų nori“, - savo pamąstymais dalijosi A. Bulavas.

Savo plėtrą „PM Screen“ nukreipė ir į Viduriniuosius Rytus. Pašnekovas pasakojo, kad šioje rinkoje taip pat nėra lengva – arabai daug matę ir juos nustebinti sunku.

„Bet mes esame iš kūrybinės pusės stiprūs ir galime originalias idėjas pasiūlyti“, - sėkme Rytuose įsitikinęs pašnekovas.

Iš kitos pusės verslininkas teigė pastebėjęs, kad arabų šalyse įprasta daug žadėti, bet ne visada ištesėti.

Paklaustas apie ateities plėtros perspektyvas, A. Bulavas teigė, kad šiuo metu bendrovė galvoja ne apie kuo platesnę plėtra, bet apie tai, kaip efektyviau dirbti tose rinkose, kur jau įkelta koja.

Pastebėti „CES“ parodoje

Lietuvoje įsikūrusios įmonės atstovas teigė, kad vienas iš didžiausių pasiekimų – dalyvavimas „CES“ parodoje Las Vegase.

„Tai buvo vienas iš pirmųjų viešų pasirodymų JAV rinkoje. Renginys padėjo susirasti daug naujų klientų“, - prisipažino pašnekovas.

Pasak jo, dalyvavimo parodoje kainos didžiulės, todėl lietuviams pasisekė, kad juos kartu dalyvauti pasikvietė viena Niujorko, į prekės ženklus investuojanti įmonė. Lietuvių holograminis sprendimas buvo netoli didžiulio „Samsung“ stendo, kuriame lankėsi krepšininkas Shaquille O'Nealas.

„Pasirodo, jis yra draugas su vienu vadovu iš šios Niujorko įmonės. Kai krepšininkas baigė bendrauti su žiniasklaida, jie susimojavo ir O'Nealas atėjo į mūsų stendą“, - pasakojo lietuvis.

Las Vegaso parodoje „PM Screen“ sujungė tris ekranus, kuriuose judėjo holograminis vaizdas.

Apie ateities planus ir naujus produktus A. Bulavas daug nepasakoja. Lietuvis tik intriguoja, kad daug idėjų ir planų yra laikomi stalčiuose,o kai kurie jau pradeda lįsti į dienos šviesą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (199)