„Skatina kraujotaką“, „šalina žarnyno sutrikimus“, „gerina medžiagų apytaką“, „padeda atsikratyti antsvorio“, „stimuliuoja raumenų veiklą“, „stiprina imuninę sistemą“, „normalizuoja kraujo spaudimą“ – šios ir kitos savybės gana dažnai reklamose priskiriamos įvairioms prekėms: nuo pagalvių iki kilimėlių.
Reklamos davėjai, viešai skelbiantys informaciją, kad produktai daro gydomąjį, sveikatinamąjį ar kitokį fizinę būklę gerinantį poveikį, turi pateikti objektyvius duomenis, patvirtintus nepriklausomais klinikiniais moksliniais tyrimais, arba tokie gaminiai privalo būti registruoti kaip medicinos prietaisai.
„Vartotojai paprastai neturi žinių, kurios leistų jiems įvertinti, ar reklamoje skelbiami teiginiai apie produkto naudą sveikatai yra teisingi. Galimybė gana paprastai – tiesiog nusipirkus reklamuojamus produktus – pasigerinti sveikatą atrodo patraukliai, ir vartotojai yra pasirengę išleisti pakankamai reikšmingas pinigų sumas.
Dėl šių priežasčių pagrįsta reikalauti, jog įmonės, reklamuodamos produktų sveikatinamąjį ar fizinę būklę gerinantį poveikį, privalo turėti patikimus įrodymus, kad produktai tikrai pasižymi tokiu poveikiu, t. y. kad vartotojai gaus tai, už ką moka. Priešingu atveju tokia reklama laikytina klaidinančia“, – sakė Konkurencijos tarybos narys Elonas Šatas.
2017 m. pirmąjį pusmetį Konkurencijos tarybos ekspertai patikrino 17 ūkio subjektų, valdančių 19 interneto svetainių, kuriose skelbtos 70 produktų reklamos. Nustačius, kad 19 reklamų galėjo klaidinti vartotojus, bendrovėms išsiųstos rekomendacijos nutraukti nepagrįstų teiginių skleidimą arba juos pakeisti.
Nė vienas ūkio subjektas nežinojo, jog tokią reklamą galima skleisti tik turint moksliškai pagrįstus įrodymus, didžioji dalis patikrintų įmonių nurodė negalinčios pateikti mokslinių tyrimų, studijų ir pan. ir vadovaujasi tik gamintojų (kurie nėra Europos Sąjungoje veikiantys subjektai) pateiktais prekių aprašymais.
Dauguma įspėtų bendrovių atsižvelgė į rekomendacijas ir pašalino galimai Reklamos įstatymo nuostatas pažeidžiančias reklamas. Dėl trijų toliau skleidžiamų reklamų Konkurencijos taryba išsiuntė pakartotines rekomendacijas. Kadangi vienas ūkio subjektas nesiėmė jokių veiksmų ir toliau skleidė teiginius apie platinamoms prekėms priskiriamas gydomąsias ir sveikatinimo savybes, Konkurencijos taryba nusprendė pradėti tyrimą.
Konkurencijos tarybos atliktos stebėsenos tikslas buvo prevencinis, siekiant įmonėms priminti teisinį reglamentavimą šioje srityje ir užtikrinti, kad skleidžiami reklaminiai teiginiai apie platinamoms prekėms priskiriamas įvairias gydomąsias, sveikatinimo savybes būtų teisingi ir neklaidintų vartotojų.
Už klaidinančios ar neleidžiamos lyginamosios reklamos naudojimą bendrovėms gali būti skiriama bauda nuo 289 iki 8 688 Eur, o tais atvejais, kai nustatyti reikalavimai pažeidžiami pakartotinai per vienus metus nuo baudos paskyrimo, gali būti skiriama iki 34 754 Eur bauda.