Prekyboje dirbtinio intelekto – vis daugiau
„Prekybos procesai bei atskiros jų grandys ir toliau vis didesne dalimi bus automatizuojami. Jau šiandien egzistuoja sprendimai, kurie leidžia tam tikruose procesuose išvengti būtinybės dalyvauti žmogui. Pavyzdžiui, sveriant prekes įprastose ar savitarnos kasose vaizdo atpažinimo sistema gali automatiškai produktus identifikuoti, todėl jų nereikia rankiniu būdu ieškoti ir pasirinkti kompiuterio ekrane.
Dar vienas pavyzdys galėtų būti neseniai Estijos prekybos centruose mūsų įdiegta amžiaus kontrolės savitarnos kasose sistema. Veidų atpažinimo sistema leidžia automatiškai nustatyti kliento amžių perkant prekes, kurioms taikomas amžiaus apribojimas. Dėl to nereikia atskiro kasininko patvirtinimo. Manau, tik laiko klausimas, kada šie sprendimai bus taikomi plačiai“, – sako „StrongPoint“ globalių produktų direktorius Romas Butkevičius.
R. Butkevičius pasakoja, kad šiandien taip pat egzistuoja ir sprendimai, kurie leidžia automatiškai sekti prekių likučius lentynose ar sandėliuose. Prekėms pasibaigus dirbtinio intelekto sistemos gali automatiškai užsakyti jų papildymą arba informuoti atsakingus asmenis. Šios technologijos taip pat turėtų būt diegiamos vis plačiau.
Be to, užsienyje jau veikia ir pilnai automatizuotos parduotuvės, kuriose pirkėjas paprasčiausiai renkasi norimas prekes, vaizdo sistemos jas atpažįsta, o išeinant iš parduotuvės pinigai už pirkinius nuskaitomi automatiškai. Pasak eksperto, būtent automatinio pinigų nuskaitymo sprendimams pastaruoju metu skiriamas didelis dėmesys – ieškoma efektyvių ir saugių būdų, kurie leistų eliminuoti būtinybę klientui parduotuvėje sustoti prie kasų.
Žvelgiant į tolimesnę ateitį, anot „StrongPoint“ produktų direktoriaus, galima tikėtis ir dar radikalesnių prekybos inovacijų – nebūtų nustebintas, jei po keleto metų prekes į namus gyventojams pristatytų bepilotės skraidyklės. Jau dabar siuntų pristatymo kompanijos JAV testuoja tokį modelį, o sėkmės atveju jį galėtų perimti ir mažmeninės prekybos įmonės.
Nauji sprendimai lemia teigiamus pokyčius
Automatizacijai vis labiau transformuojant daugelį verslo sričių nemažai diskutuojama ir apie socialinį šių tendencijų aspektą. R. Butkevičius sako, kad mažmeninės prekybos sektoriuje inovacijos lemia teigiamus socialinius pokyčius. Jau kurį laiką mažmeninės prekybos sektorius susiduria su darbuotojų trūkumo problema, o tam tikrus procesus automatizuoti leidžiantys sprendimai padeda ją spręsti. Kartu darbuotojams automatizacijos sprendimai leidžia atlikti įdomesnes užduotis, nes jų funkcijos yra perorientuojamos į mažiau monotoniškas veiklas.
„Žvelgiant plačiau, prekybos technologijos turi ir daugiau teigiamų socialinių aspektų. Pavyzdžiui, jos gali padėti lengviau aprūpinti vyresnius žmones kasdieniais produktais. Vyresni žmonės reikiamų produktų gali paprasčiausiai užsakyti internetu į namus arba tai už juos gali padaryti jų artimieji. Kadangi daugelis prekybos inovacijų yra orientuotos į laiko taupymą, jos padeda žmonėms mažiau laiko skirti buičiai, o daugiau laisvalaikiui, šeimai, darbui. Tai vėlgi yra tokių technologijų privalumas“, – sako „StrongPoint“ globalių produktų direktorius.
Dėmesys efektyvumui ir pirkėjų patirčiai
Labiausiai prekybos sektorių pastaraisiais metais pakeitė savitarnos sprendimai, leidžiantys didinti prekybos procesų efektyvumą ir gerinti pirkėjų patirtis. Būtent šie du motyvai lemia didėjančias verslo investicijas į išmaniąsias mažmeninės prekybos technologijas. Šios inovacijos palietė daugelį sričių – nuo degalinių iki maitinimo įstaigų, parduotuvių ir vaistinių.
„Visos inovacijos, kurios padeda didinti darbo efektyvumą ir leidžia sutaupyti žmonių darbo laiką tikrai domina prekybos įmones. Kitas vis svarbesnis aspektas – gera pirkėjo patirtis. Vakarų rinkose tai jau yra tapę kone kritiniu veiklos aspektu, tačiau ir Baltijos šalyse klientų patirčiai prekybos įmonės skiria vis daugiau dėmesio. Dėl to vis dažniau diegiami tokie sprendimai kaip, pavyzdžiui, konsultantų iškvietimo sistema, kuri padeda užtikrinti geresnę pirkėjų patirtį“, – sako Romas Butkevičius.
Kaip pavyzdį „StrongPoint“ ekspertas taip pat pateikia elektronines etiketes, kurios tuo pat metu leidžia didinti procesų efektyvumą (prekių kainų suvedimas tampa pilnai automatizuotu) ir suteikia klientui geresnę patirtį (kainos lentynoje ir kasoje visuomet sutampa, išvengiama pirkėjo susierzinimą lemiančių klaidų).
Skaičiuojama, kad viena elektroninė kainų etiketė per dieną sutaupo nuo 30 sekundžių iki 2 minučių darbuotojo laiko. Turint omenyje, kad prekių parduotuvėse yra tūkstančiai, bendras sutaupytas laiko kiekis yra tikrai įspūdingas – tūkstančiai minučių vien per vieną prekių perkainojimą. O kur dar tokio sprendimo suteikiamas lankstumas ir galimybė operatyviai įgyvendinti kainodaros veiksmus?
Lietuviai – atviri naujovėms
Nepaisant privalumų, ne visos inovacijos prigyja greitai. R. Butkevičius pasakoja, kad prieš daugiau nei dešimtmetį parduotuvėse pradėjus diegti savitarnos kasas jos gana sunkiai skynėsi kelią. Vis tik šiandien daugeliui pirkėjų savitarnos kasos jau yra neatsiejama apsipirkimo dalis.
„Natūralu, kad prireikia šiek tiek laiko, kol inovacijos prigyja. Kita vertus, tai labai priklauso ir nuo rinkos, visuomenės atvirumo naujovėms. Pavyzdžiui, Vokietija – nors ir yra ekonominė galiūnė – šiuo atžvilgiu yra gan konservatyvi ir atsargiai vertina diegiamus naujus sprendimus. Tuo metu, tarkime, mūsų Baltijos kaimynai estai labai greitai priima naujoves. Estijos parduotuvėse mūsų įdiegtus dirbtiniu intelektu paremtus amžiaus patvirtinimo sprendimus jau pirmąjį mėnesį naudojo trečdalis visų perkančiųjų prekes, kurioms reikalingas amžiaus patvirtinimas. Lietuvos rinka tikrai yra artimesnė Estijos – naujovių mes nesibaiminame“, – sako „StrongPoint“ produktų direktorius.
Anot R. Butkevičiaus, mūsų šalies prekybininkai nelieka pasaulinių procesų nuošalyje. Priešingai – turbūt netgi yra jų priešakyje.
„Jei skaičiuotume, kiek savitarnos kasų šalyje tenka vienam žmogui, neabejoju, kad Lietuva patektų į pirmąjį penketuką pasaulyje – tarp tokių šalių kaip Didžioji Britanija, Australija ir Prancūzija. Mūsų šalies prekybininkai yra atviri naujovėms, nes supranta jų poreikį ir suteikiamą naudą“, – sako ekspertas.
Tiesa, Lietuvos verslininkai yra ganėtinai atsargūs investuodami į labiau eksperimentines, kelią dar tik besiskinančias prekybos sektoriui pritaikytinas technologijas – pavyzdžiui, dirbtinio intelekto, vaizdo atpažinimo sprendimus. Šioje srityje neabejotinos lyderės yra Pietryčių Azijos valstybės ir JAV.
Vis tik, „StrongPoint“ globalių produktų direktoriaus įsitikinimu, tik laiko klausimas, kada tokios ir kitos pažangios technologijos atkeliaus ir į mūsų parduotuves. Mažmeninės prekybos sektorius neišvengiamai turės žengti inovacijų keliu.