LVAT ketvirtadienį konstatavo, kad Vyriausybės nutarimas ir Nacionalinio saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos išvada – šiuose dokumentuose pripažinta, kad „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis neatitinka nacionalinio saugumo interesų – yra pagrįsti ir teisėti.
Teisėjų kolegija akcentavo, kad Europos Sąjungos teisės kontekste nacionalinį saugumą užtikrinti išimtinai turi nacionaliniai subjektai – Lietuvos valstybė, jos nacionalinio saugumo bei gynybos ir kitos institucijos, taip pat piliečiai, jų bendrijos ir organizacijos, tai nėra ES funkcijų sritis, pranešė teismas.
Teisėjų kolegija atsižvelgė į tai, kad ES netiesiogiai ir JAV tiesiogiai taiko ribojančias priemones „Belaruskalij“ atžvilgiu.
„Todėl Lietuvos valstybė ne tik galėjo, bet, kaip Europos Sąjungos valstybė narė, privalėjo įvertinti pareiškėjo sandorius, potencialiai sudarančius grėsmes ir riziką Lietuvos nacionaliniam saugumui“, – rašoma panešime.
Pasak LVAT, kadangi ES nustatė ribojimus kalio chlorido prekybai Bendrijoje, o „Belaruskalij“ gamina ir parduoda būtent tokias trąšas, įmonė turėjo patirti ribojimus sutarties su „Lietuvos geležinkeliais” atžvilgiu. Priešingu atveju net ribojančios priemonės taptų neveiksmingos, net menamos.
LVAT taip pat netenkino „Belaruskalij“ prašymų sustabdyti bylos nagrinėjimą ir kreiptis į Konstitucinį Teismą bei Europos Sąjungos Teisingumo Teismą.
Į JAV ir Europos Sąjungos sankcijų sąrašus įtraukta „Belaruskalij“ sausį teismui apskundė Vyriausybės ir komisijos sprendimus, pagal kuriuos „Lietuvos geležinkeliams“ buvo nurodyta nuo vasario 1-osios nutraukti ilgalaikę sutartį su „Belaruskalij“ dėl jos trąšų tranzito per Lietuvą, nes ji neatitinka šalies saugumo interesų.
Vilniaus apygardos administracinis teismas balandžio 7 dieną atmetė „Belaruskalij“ skundą Vyriausybei ir komisijai, o Baltarusijos bendrovė skundė ir šią nutartį.
Teismas konstatavo, kad „Belaruskalij“ turėjo didinančių riziką ar keliančių grėsmę nacionaliniam saugumui ryšių su užsienio valstybių institucijomis ar tų valstybių fiziniais ar juridiniais asmenimis.
„Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuvą tęsėsi dar beveik tris mėnesius po to, kai pernai gruodžio 8 dieną įsigaliojo JAV sankcijos šiai įmonei. Šis tranzitas nuo sienos su Baltarusija iki Klaipėdos uosto vyko ilgiau nei dešimtmetį ir pagal sutartį turėjo tęstis iki 2023 metų pabaigos.
Krovinių vežimo geležinkeliais įmonė „LTG Cargo“ per metus perveždavo apie 11 mln. tonų „Belaruskalij“ trašų, kurias Klaipėdos uoste krovė verslininko Igorio Udovickio ir „Belaruskalij“ kontroliuojamas Birių krovinių terminalas.