DELFI primena, kad Lietuvoje praėjusią savaitę užfiksuotas kiaulių maras ir per savaitgalį buvo sunaikinta apie 20 tūkst. Lietuvoje augintų kiaulių. Nors net ir užkrėsto paršelio mėsa žmonėms nepavojinga, prekybininkai pripažįsta, jog pirkėjai dėl kiaulių ligos sunerimo.
„Pastarojo savaitgalio bendri šviežios kiaulienos pardavimai, palyginus su ankstesnių savaitgalių kiaulienos pardavimais, yra sumažėję maždaug 5 proc. Tačiau taip yra ne visur. Kai kuriose parduotuvėse, pavyzdžiui pajūrio kurortuose, kiaulienos paklausa yra netgi išaugusi“, - sako „Maxima“ komunikacijos vadovė Renata Saulytė.
Ji dėsto, jog nors bendrovė kiaulienos iš 7 Lietuvos rajonų, kuriuose dėl afrikinio kiaulių maro paskelbta ekstremali padėtis, neperka, pranešimai apie marą galėjo paveikti vartotojų elgesį.
„Žinoma, gali būti, kad afrikinio kiaulių maro židinius nustačius vienoje didžiausių ir pažangiausių šalies kiaulių auginimo įmonių, dalis vartotojų vis tik priėmė sprendimą kiaulienos atsisakyti ar pakeisti ją kita mėsa. Tačiau galbūt tai tik spontaniškas, trumpalaikis sprendimas. Kokią įtaką mūsų ir kaimyninėse šalyse plintantis kiaulių maras padarys kiaulienos vartojimui ilgalaikėje perspektyvoje, spręsti taip pat sunku“, - komentuoja R. Saulytė.
Prekybos tinklo „Iki“ viešųjų ryšių departamento vadovas Andrius Petraitis pastebi, kad praėjusią savaitę šviežios kiaulienos pardavimai taip pat sumažėjo.
„Jeigu lygintume mėsos pardavimus praeitą savaitę su dar viena savaite anksčiau, matome, kad paukštienos pardavimai augo 21 proc., jautienos – 4 proc., o šviežios kiaulienos pardavimai sumažėjo apie 13 proc. Visgi manome, kad sumažėjusius kiaulienos pardavimus labiau lėmė tai, jog šiuo metu yra griliaus sezono karštymetis ir pirkėjai daugiau perka marinuotą kiaulienos šašlyką. Tą patvirtina ir palyginamuoju laikotarpiu išaugę kiaulienos šašlyko pardavimų duomenys“, - kalbėjo A. Petraitis.
Pasak jo, per metus kiaulienos pardavimai augo apie 10 proc., panašią tendenciją pastebi ir "Rimi Lietuva" bei „Norfa“: kiaulienos pardavimai per metus išlieka stabilūs ir palaipsniui auga.
Turguje nuotaikos prastesnės
Turguje pardavėjai sumažėjusią prekybą mėsa vertina šiek tiek emocingiau. Kalvarijų turgavietės mėsos skyriuje žmonių yra negausiai.
„Na, kokia čia prekyba? Ar jūs norite per tokį karštį stovėti prie viryklės ir mėsą kepti? Tai dėl to mažiau ir perka mėsos“, - kalbėjo Kalvarijų turguje mėsa prekiaujantis Remigijus.
Jo kolegė, Lionė, sako, jog kiekvieną vasarą tas pats – kai tik užeina karščiai, pirkėjai iš turgaus mėsos skyrių pabėga.
„Pažiūrėkite – tuščias paviljonas“, - apgailestavo pašnekovė.
Paklausus, negi mėsa neperkama net šašlykams, Remigijus sako, jog kiaulė – ne vien sprandinė.
„Sprandinę tai perka, bet yra dar šonkauliukai, kojos, kitos dalys“, - dėsto jis.
Pardavėjai turguje teigia, jog klausimų apie marą išgirsta retai: jei kokia reakcija ir buvo, tai šių metų pradžioje, marą pastebėjus pirmą kartą, o dabar pirkėjų pranešimai apie marą nestebina, be to, žmonės žino, kad jų gyvybei pavojus negresia.
„Ko klausia, tai kainų. Kaina visiems svarbiausia“, - konstatuoja Lionė.
Pardavėjai skaičiuoja, kad kiaulienos pardavimai turgavietėje išlieka didžiausi, nes mėsos kilogramas kainuoja nuo 10 litų, kai, pavyzdžiui, veršienos – apie 30 litų.
Anot jų, geriausiai mėsos prekyba vyksta penktadienio ir šeštadienio rytais – žmonės ruošiasi savaitgaliui.
Kalvarijų turgaus Mėsos paviljone DELFI kalbinti žmonės tvirtino, kad kiaulienos pirkti nebijo. Visgi, ne vienas pašnekovas minėjo, jog vasarą mėsos valgo mažiau, ją keičia daržovėmis, uogomis.
Parduotuvės taip pat pastebi „vasaros krepšelį“
Didžiųjų prekybos centrų atstovai vardija, jog per karščius pastebi pasikeitusius apsipirkimo įpročius.
„Per karščius vaisių ir daržovių nuperkama 1,5 karto daugiau nei įprastai, be to, ženkliai daugiau nei praėjusią vasarą parduodame bananų“, - sako “Rimi Lietuva” viešųjų ryšių vadovė Giedrė Bielskytė.
„Stebint klientų vasaros krepšelį įkaitus orams pastebime, kad žmonės pirmenybę šiuo metu teikia vaisiams ir daržovėms, lengvesniam maistui, maisto produktams, kurie padeda atsigaivinti. Pastebime, kad netgi iškylautojai dažniau ant grotelių kepa vištienos šašlykus ar tiesiog šviežias daržoves. Tai siejame su vis labiau populiarėjančiu sveiko gyvenimo būdu. Vartotojams svarbi tampa ne tik produkto kokybė, kaina, bet ir tai, ar produktas padeda sveikai maitintis ir sveikai gyventi“, - pasakoja R. Saulytė.
Anot jos, karštuoju metų laiku perkamas vanduo, vaisiai, pienas, sultys ir sulčių gėrimai, jogurtai, daržovės, kiaušiniai, vištiena, duona, dešrelės.
„Tiesa, pastaraisiais metais pamažu auga paukštienos pardavimai – vis didesnį dėmesį sveikai mitybai skiriantys pirkėjai kiaulieną iškeičia į liesesnę, mitybos specialistų rekomenduojamą paukštieną. Ypatingai ši tendencija išryškėja šiltuoju metų laiku. Tai bene vienintelis laikotarpis metuose, kai šviežios paukštienos suvartojama šiek tiek daugiau nei kiaulienos. Tačiau tai natūralu, vasarą, ypatingai tvyrant karštiems orams, pasirenkamas lengvesnis maistas, papildomai neapsunkinant organizmo“, - mano ji.
DELFI skelbė, kad Lietuvoje praėjusią savaitę užfiksuotas kiaulių maras Lietuvos kiaulininkystės sektoriui atneš beveik 0,5 mlrd. Lt nuostolių.
Šių metų pradžioje afrikinis kiaulių maras užfiksuotas pas šernus, kurie krito netoli Lietuvos sienos su Baltarusija.