Į Seimą pakviestas susisiekimo ministras Marius Skuodis pristatė geležinkelių, Klaipėdos uosto rezultatus.

„Mes esame antri Baltijos jūroje po Gdansko, čia tikrai galima pasidžiaugti mūsų konteinerių terminalais“, – sakė jis ir užsiminė apie simbolinius konteinerių krovos rekordus.

„Klaipėdos uostas perkopė 1 mln. krovinių pagal standartinius vienetus skaičių ir pateko į milijonierių klubą“,– pridūrė jis.

Visgi opozicija sudvejojo, kad ministras manipuliuoja skaičiais ir pateikia tik tuos, kurie gerai skamba arba nežino situacijos savo kontroliuojamoje srityje.

„Aš manau, kad jis iki galo neturi pilnos informacijos“, – sakė Algirdas Butkevičius.

Klaipėdos konteinerių terminalas teigia, kad krovinių mažėja, o mažėjimas jau rodo ne tik uosto, bet visos Lietuvos ekonomikos bėdas.

„Vienas indikatorių, kad su mūsų ekonomika nėra viskas gerai ir lyg stebėtume ekonomikos lėtėjimo tendencijas“, – užsiminė Klaipėdos konteinerių terminalo vadovas Vaidotas Šileika.

Vaidotas Šileika

Konteinerių skaičius Klaipėdoje didėja, kaip ir sako ministras, bet sunku rasti, ką pakrauti iš Lietuvos. Mažėja tiek lietuviškų prekių, tiek vežamų tranzitu per Lietuvą, todėl vis dažniau tenka išplukdyti tuščius konteinerius į kitus uostus, kurie turi krovinių.

„Šiuo metu mes turime pakankamai nemažą kiekį tuščių konteinerių. Jeigu pažiūrėti atidžiau į tam tikrus jų segmentus, matome, kad auga pilnų konteinerių importas, bet mažėja pilnų konteinerių eksportas. Dėl to terminaluose kaupiasi tušti konteineriai“, – sakė V. Šileika.

Klaipėdos konteinerių terminalas sako, kad pernai sausį-vasarį konteineriuose krovė apie 1,5 mln. tonų krovinių, o šiemet – 1,4 mln. tonų, kas yra 7 proc. mažiau.

Kad konteinerių skaičius didėja, bet vis mažiau išplaukia tušti, sako ir uosto vadovas.

„Sausį-vasarį konteinerių krauta beveik 23 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai, tačiau stebime tendenciją, kad laivais gabenamų tuščių konteinerių skaičius auga, o pilnų mažėja, kadangi konteinerių krova skaičiuojant tonomis, mažėja“, – teigė Algis Latakas.

Marius Skuodis

Ministras M. Skuodis sako, kad grėsmingų išvadų daryti dar nereikėtų.

„Tam tikras tuščių konteinerių didėjimas išvykstančių indikuoja apie tam tikrus ekonomikos lėtėjimo scenarijus, bet aš tokių griežtų išvadų dar nedaryčiau“, – sakė jis.

Baltarusijos reikalavimas

Klaipėdos uostas, geležinkeliai skelbia, kad atsisakius Rusijos ir Baltarusijos, pavyko rasti maršrutus į Kazachstaną, aplinkines šalis.

Ministras nepaneigė, kad Kazachstano regione rastus krovinius gali būti uždrausta vežti į Lietuvą, kad A. Lukašenka davė nurodymą traukinius kreipti ne į Lietuvos, o Latvijos uostus.

„Visko yra, bet atsižvelgiant į tai, kad viešas posėdis, nenoriu detalizuoti“, – sakė jis.

„Kroviniai, kurie važiuoja iš Kazachstano į Baltijos šalis per Baltarusiją… kad Baltarusijos vadovybės reikalavimu tie traukiniai vyktų ne į Klaipėdos uostą, bet į Latvijos“, – sakė A. Butkevičius.

Lietuvos geležinkeliai informavo, kad kroviniai iš Kazachstano sudaro nedideles apimtis, bet smarkiai auga.

2019 m. buvo 15 tūkst. t., o pernai po sankcijų Rusijai šoko iki 214 tūkst. t. Šiemet, per pirmus tris mėnesius, iš Kazachstano atvežta jau beveik 70 tūkst. t. krovinių.

Prieš dvejus metus į Lietuvą pradėti vežti ir kroviniai iš Uzbekistano.