Vilniečių nuomonės – įvairios
LNK žinių gatvėje kalbinti vilniečiai į jau rugsėjį prasidedančią Kalėdinę prekybą žiūri įvairiai.
„Esu studentė ir, iš tikrųjų, labai laukiu Kalėdų, tai jau kažkaip pradedi galvoti, ruoštis ir sesijai, ir Kalėdoms“, – dalijosi gatvėje kalbinta mergina.
„Na, čia kažkaip per anksti, paskui jau tos jų reklamos pasensta, nusibosta. Geriau jie irgi gruodį pradėtų“, – teigė vyras.
„Per anksti dar. Tuo labiau, kad turbūt daug kas išvažiuos per Kalėdas, nes ruošiasi kelionėms – kaip ir aš. Man nepatinka, tokį stresiuką įvaro. Kalėdoms dar per anksti“, – teigė moteris.
„Kalėdos – graži šventė. Ir vasaros viduryje galima, jei norisi kažko, bet namuose per Kūčias puošiu eglutę“, – dalijosi kita.
Nauda – abipusė
Nors didžioji dauguma vienbalsiai sutinka, kad rugsėjo mėnesį apie Kalėdas kalbėti dar kiek per anksti, panašu, kad prekybininkai gyvena pagal savo, tik jiems suprantamą kalendorių. Vis dėlto, ISM verslo vadybos ir rinkodaros programos vadovės Dominykos Venciūtės teigimu, jeigu kalbėtumėme apie prekybą bendrai – tai yra viskas, ką prekybininkai daro, kad jų produktai ar paslaugos atsidurtų pirkėjų galvose, o vėliau – ir rankose.
„Vadinasi, jeigu tai vyksta ir sezonas vis ankstėja, tai, greičiausiai, pasiteisina“, – teigė D. Venciūtė.
Tiesa, tokių veiksmų nauda prekybininkams – didelė.
„Pradėdami sezoną anksčiau, kai kurie prekybininkai užbėga savo konkurentams už akių. Vartotojas, pirkėjas, įsigydamas vieną produktą, tikėtina, kad konkurento produkto vėliau neįsigys. Tai vienas dalykas yra konkurencinis aspektas.
Kitas dalykas – tiesiog yra ištęsiamas pardavimų laikotarpis. Prekybininkai tokiu būdu sugeba uždirbti daugiau per tam tikrą laiko tarpą, nes, jeigu tam tikros akcijos, iniciatyvos būtų paskelbtos tik likus mėnesiui ar kelioms savaitėms iki švenčių, greičiausiai, bendra suma to, ką jie uždirba – nebūtų tokia didelė. Čia turbūt būtų tos pagrindinės motyvacijos“, – aiškino D. Venciūtė.
Vis dėlto, gali atsitikti ir taip, jog, dėl per anksti prasidėjusių Kalėdinių pardavimų, pirkėjai gali ir perdegti, o kai kurie – net ir apgauti save.
„Aš manau, kad pirkėjai pasiskirsto į tam tikras stovyklas. Vieniems Kalėdos asocijuojasi su tokiu šeimos metu, malonumu – tai toks laimingas laikotarpis. Dalis vartotojų tikrai džiaugiasi, kad tai prasideda anksti ir jie turi kažko laukti.
O kitus tai gali erzinti, tačiau, jeigu mes pasižiūrėtume iš vartotojo perspektyvos ir galvotume, kuo tai yra naudinga jiems – tai tiesiog psichologiškai, jeigu žmogus pradeda Kalėdų sezonui ruoštis iš anksto, pirkti dovanas iš anksto – jam atrodys, kad iki Kalėdų, per tą laikotarpį, jis sutaupys, kai realybėje, greičiausiai, tas tiesiog nepasijaučia.
Jeigu aš kiekvieną mėnesį iki Kalėdų išleidžiu po truputį, greičiausiai, išleista suma galų gale vis tiek bus didesnė negu aš išleisčiau per vieną mėnesį“, – aiškino ISM verslo vadybos ir rinkodaros programos vadovė.
Jos manymu, šiuo metu visuomenė jau yra gana edukuota apie planavimą, biudžeto paskirstymą, tad galima sakyti, jog daliai žmonių patinka iš anksto pasirūpinti tiek dovanomis, tiek Kalėdinėmis dekoracijomis ar kitais dalykais.
„Manau, kad prekybininkai į tai atsižvelgia ir siūlo tam tikras akcijas ar iniciatyvas dar gerokai anksčiau iki švenčių pradžios“, – teigė D. Venciūtė.
Ar nedings Kalėdinis džiaugsmas?
Nors daugelis svarsto, jog, apie Kalėdas ir dovanas pradėjus galvoti taip anksti, šventinio džiaugsmo greitai gali nebelikti, D. Venciūtės teigimu, daugelis prekybininkų į šventinį maratoną žengia po truputį.
„Net ir kai kur, kur jau yra prasidėjusios Kalėdinės akcijos, dar jų nėra tiek daug, tai, aš manau, kad čia yra požiūrio klausimas. Manau, kad tas netikėtumas, daugiausiai jo ateis gruodžio mėnesį, kai mes pamatysime ne tik akcijas prekybos centruose, bet ir Kalėdines dekoracijas mieste, ir panašiai. Aš sakyčiau, kad turbūt yra dvi to pusės“, – teigė pašnekovė.
Anot jos, vienų dėmesys, tam tikra prasme, gali būti išbarstomas, tačiau dalis žmonių, vis dėlto, tuo džiaugiasi.
Dėmesys Vėlinių svarbai nenublanks
Kai kurie prekybininkai, kurie Kalėdinę prekybą pradeda jau dabar, tarsi peršoka Vėlinių periodą, kas kai kam – tikrai patiktų, nes žvakės ir kitos Vėlinių prekės – kiek liūdina. Vis dėlto, D. Venciūtės manymu, pagrindiniai prekybos centrai į Vėlinių laikotarpį tikrai atsižvelgia.
„Aišku, Vėlinių produktai atsiranda gerokai anksčiau, prieš pačią šventę, bet Kalėdinis laikotarpis teikia daug daugiau laimės, tai į jį daugiau ir fokuso yra. Ką mes dar pastebime ir Lietuvoje vis daugiau pastebime, tai visą Helovino atributiką, kas taip pat yra spalio pabaigoje, iš spalio paskutinės dienos į lapkričio 1-ąją. Matome ir tos produkcijos prekybos centruose“, – teigė ji.
Tiesa, pasak pašnekovės, kadangi pas mus ši šventė dar nėra tokia didelė ir sureikšminta, Kalėdos išlieka svarbesniu momentu.
Visą reportažą rasite LNK portale: