Dėl šios priežasties keliami tarpiniai tikslai – iki 2025 m. turėtų būti perdirbami 65 proc. visų pakuočių atliekų, įskaitant 50 proc. plastiko, 50 proc. aliuminio, 70 proc. stiklo ir 75 proc. popieriaus bei kartono. Šiuo metu ES perdirbama tik apie 40 proc. plastiko pakuočių, o maisto produkcijos gamintojai, siekdami įgyvendinti šį tikslą – susiduria su iššūkiais, tačiau išeičių – galima rasti.

„Pagaminti vienkartinę pakuotę reikia žaliavų panašiai tiek pat ar šiek tiek mažiau nei gaminant daugkartinę pakuotę, tačiau vienkartinė pakuotė yra panaudojama tik vieną kartą, vadinasi, jos gyvavimo ciklas baigiasi labai greitai ir visas gamybos metu sugeneruotas anglies dvideginio (CO2) kiekis yra skirtas tik šiam vienam panaudojimui“, – komentuoja „Vesta Consulting“ Tvarios plėtros konsultantė, EPD (produkto poveikio aplinkai deklaracija – ELTA) verifikuotoja dr. Sigita Židonienė.

Tuo tarpu daugkartinė pakuotė „apsuka“ keliasdešimt naudojimo ciklų – jos gamybos metu sugeneruotas poveikis aplinkai dalinamas kiekvienam pakartotiniam naudojimui.

„Vis dėlto vertinant tiek vienkartinės, tiek daugkartinės pakuotės poveikį aplinkai, svarbu atsižvelgti ir į kitus niuansus: iš kokių medžiagų ji buvo pagaminta, kaip yra surenkama ir rūšiuojama jai tapus atlieka. Taip pat svarbu įvertinti, kaip surenkama ir tolesniam naudojimui pritaikoma daugkartinė pakuotė, ar jos poveikis aplinkai netampa didesnis nei vienkartinės pakuotės perdirbimas“, – sako dr. S. Židonienė.

Siekia pereiti prie 100 proc. perdirbamų pakuočių

Įprastai gamintojai naudoja tiek vienkartines, tiek daugkartines pakuotes – tai priklauso ne vien nuo gamybos niuansų, bet ir klientų poreikių, logistikos.

„Savo produkcijai naudojame vienkartines plastikines ir popierines pakuotes. Pagrindinės daugkartinės pakuotės yra mediniai padėklai ir plastikinės dėžės. Šiuo metu 90 proc. plastikinių vienkartinių pakuočių yra perdirbamos, tačiau siekiame, kad greičiau nei iki 2030 m. visos mūsų naudojamos vienkartinės pakuotės būtų 100 proc. perdirbamos“, – teigia didžiausios duonos, užkandžių ir šaldytos produkcijos gamintojos Baltijos šalyseMantinga“ tvarumo projektų vadovė Domantė Lubytė.

Pasak jos, bent vienu procentu padidintas perdirbamų pakuočių naudojimas yra reikšmingas – per metus su „Mantinga“ produkcija į rinką iškeliauja apie 4 tūkst. tonų vienkartinių pakuočių.

„Siekiant pakeisti seno tipo neperdirbamas pakuotes į perdirbamas, būtina atsižvelgti į daugelį skirtingų faktorių, tačiau svarbiausiu išlieka maisto saugos reikalavimai. Dėl šios priežasties plonesnė ar tvaresnė pakuotė nėra savaime geriausias pasirinkimas, jei ji neatitinka maisto produkcijos pakuotėms keliamų reikalavimų. Atsakingai testuojame naujų pakuočių fizines savybes, atliekame mikrobiologinius tyrimus, įvertiname kainos bei tiekimo galimybes, nes itin svarbu, kad keičiantis pakuotėms nebūtų paminti ir kiti tvarumo tikslai. Esame linkę ieškoti tinkamų alternatyvų, kad būtų užtikrinti visi poreikiai, todėl pakuotės keitimo ar įvedimo procesas gali užtrukti net 6-12 mėn.“, – sako D. Lubytė.

Vienas iš būdų mažinti vienkartines pakuotes yra jų dydžio optimizavimas: naudojamos plonesnės, siauresnės pakuotės. Kitu atveju dirbama su pakavimo procese susidarančių atliekų mažinimu: mažinami pakavimo žaliavų nuostoliai, kad kuo mažiau liktų pakuočių atraižų, kurios prisideda prie bendro generuojamo plastiko atliekų kiekio.

Gerokai paprasčiau su daugkartinėmis pakuotėmis – mediniai padėklai ir plastikinės dėžės tiekimo grandinėje cirkuliuoja gerokai ilgiau, galima įsigyti juos pakartotiniam naudojimui.

„Naujus padėklus perkame tik tada, kai nepavyksta gauti naudotų. Vien pernai įsigijome daugiau nei 140 tūkst. vnt. naudotų medinių padėklų, naujų padėklų kiekis sudarė vos apie 1 proc.“, – teigia D. Lubytė.

Svarbūs ir maži pokyčiai

Pasak dr. S. Židonienės, gamintojų susidomėjimas daromu poveikiu aplinkai auga – vis dažniau vertinamas ne tik organizacijos, bet ir gaminamos produkcijos išskiriamas CO2 pėdsakas.

„Pakuočių keitimas į tvaresnes yra tik viena iš krypčių mažinti poveikį aplinkai, tačiau svarbus ir paties produkto gamybos poveikis aplinkai, to poveikio mažinimas, procesų ar veiklos optimizavimas. Būtina gamintojams nepamiršti ir žiediškumo principų, kad pats produktas ateityje būtų lengvai perdirbamas ar pakartotinai panaudojamas“, – sako „Vesta Consulting“ atstovė.

Jai pritaria „Mantinga“ tvarumo projektų vadovė D. Lubytė – gaminama produkcija ir jos pakuotės nėra atskiri organizmai, o viena bendra nedaloma visuma, turinti savo poveikį aplinkai.

„Jau dabar naudojame atsinaujinančią elektros energiją, mažiname kitus gamyboje naudojamus gamtinius resursus. Tarp išsikeltų tvarumo strategijos tikslų – ir atsakingai parinktos žaliavos, kaip sertifikuota kakava ar „laimingų vištų“ kiaušiniai. Peržiūrimi valdysenos, darbuotojų gerovės ir kiti svarbūs aspektai – net mažiausias pokytis yra svarbus žingsnis tvaresnės gamybos link“, – pabrėžia ji.

Šaltinis
Temos
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją