Projekto „Namee“ meno vadovas pranešime žiniasklaidai pripažįsta: kurti mažiesiems skaitytojams nėra lengva, nes jie nuoširdžiai tiki tavo kūryba, todėl melas ar atmestinai atliktas darbas būtų iškart pastebėtas.
– Personalizuotos knygos kuriamos vaikams ir kartu su jais. Gal galite papasakoti plačiau, kaip prie kūrybinių idėjų prisidėjo vaikai?
– Ar sunku įtikti mažiesiems skaitytojams, suprasti, kas iš tiesų juos žavi, domina?
– Vienas iš svarbiausių kriterijų, kuriant vaikų auditorijai skirtą literatūrą, yra jokiu būdu jiems nemeluoti, neveidmainiauti ir nepataikauti – tie padaužos išsyk atskiria tikrus dalykus nuo netikrų, o suklydus atgauti jų pasitikėjimą yra daug sunkiau. Žinoma, mes galėjome rinktis vieną iš jau pramintų sėkmingų „takų“, rinktis piešti pasaulyje jau žinomus personažus, tačiau, ar tai būtų įdomu mums patiems, ar teiktų džiaugsmą, domintų ir edukuotų mažajį skaitytoją, – turbūt, nėra vienareikšmio atsakymo. Manau, svarbiausia, kad būtų linksma ir mums, ir jiems.
– Nuo ko prasideda personalizuotos knygos kūrimo procesas, ir kokios savybės svarbios iliustratoriui?
Kiekvienas iliustratorius yra labai individuali asmenybė, o mano, kaip projekto meno vadovo, užduotis – neribojant menininko kūrybinio polėkio, nespaudžiant į „rėmus“ nurodyti mums reikiamą kryptį ir gauti maksimaliai gerą bei įtaigų rezultatą. Juolab kad darbo tikrai yra daug: personalizuotos iliustracijos – kaip sudėtingi mechanizmai su gausybe pasirenkamų variantų. Reikia sugebėti iliustratoriui aiškiai pateikti gausybę techninių reikalavimų, nekalbant apie meninės iliustracijų dalies peržiūras, korekcijas, bendrą lygį. Tad šiame darbe labai svarbus profesionalumas, bet drauge ir lankstumas bendraujant, požiūrio platumas, net diplomatija. Ir, žinoma, pats turi būti meniškas bei „virti tame pačiame katile“.
– Personalizuotas knygas kuria iliustratoriai iš viso pasaulio, knygos parduodamos keliose užsienio šalyse. Ar kiekvienoje šalių, atsižvelgiant į jos specifiką, kultūrą, iliustracijos kažkiek keičiasi?
– Ar reikia sudėtingų technologijų ir įrangos tokiai personalizuotai knygai sukurti ir atspausdinti?
– Sudėtingiausia technologija, naudojama kūrybos procese, be jokios abejonės, yra žmogaus fantazija, talentas, polėkis ir dvasia. Tai – „įrankiai“, neįveikiami net protingiausiam dirbtiniam intelektui (AI).
Kalbant apie realius įrankius, naudojamus iliustracijoms kurti, kiekvienas iliustratorius turi savo mėgstamus ir jam patogius – eskizus gali piešti kad ir pieštuku. Žinoma, galutinį variantą turime gauti skaitmeniniu formatu, nes personalizuotos knygelės – labai sudėtingos: nuo iliustracijų piešimo (turbūt, net neįsivaizduojate, kiek kiekvienam iliustracijų herojui reikia nupiešti skirtingų sluoksnių: nuo lyties ir rasės požymių iki šukuosenų, plaukų, antakių ir akių spalvų bei kitų individualių bruožų) iki jų adaptacijų formatams, reikalingiems IT sistemai, pačių knygelių maketavimo ir paruošimo spaudai.
– Kaip jūs susidomėjote knygų iliustravimu? Kiek metų dirbate šį darbą?
– Piešiu nuo to amžiaus, kai dar pats galėjau būti savo dabartinio darbo klientu. Tai ilgainiui išsivystė į galybę vizualinės saviraiškos formų: ilgą laiką piešiau grafičius, Vilniaus dailės akademijoje baigęs grafikos dizaino studijas dirbau kino bei kompiuterinių žaidimų kūrimo industrijose, įvairiose reklamos agentūrose, spaudos leidiniuose, dalyvavau gausybėje skirtingų projektų, kol bičiulis pasiūlė grįžti prie to, ką mėgstu labiausiai – iliustracijų, taip atsidūriau čia. Jau treji metai esu įioje įmonėje, bet drugeliai pilve dar nerimsta, šypsena platėja, nujaučiu, kad ta meilė taip greitai nesibaigs.