Kaip darbdavį renkasi Z karta?
„Besirinkdama universitetą ir studijų programą, mąsčiau, kaip galėtų prasiplėsti mano akiratis, žinios, ryšiai. Man labai patinka verslo atvejų ir patirties analizė universitete, nes tai studentus priartina prie įmonių ir realių problemų sprendimų. O kai patys turime galimybę tiesiogiai susitikti ir bendrauti su organizacijų atstovais, paklausinėti jų, pamatome dar daugiau įvairių organizacijos spalvų. Galime pasitikrinti, ar sutampa vertybės ir požiūriai įvairiais klausimais. Pamatome, kokie žmonės iš tiesų kuria įmones ir jų kultūrą, kaip organizacijos priima naujokus“, – sako Vilniuje verslumą ir inovacijas studijuojanti Amanda Radytė.
A. Radytė mano, kad susidaryti įspūdį apie įmonę padeda ir karjeros dienų renginiai, ir kvietimai apsilankyti įmonių biuruose, ir kitos iniciatyvos, kurių artėjant pavasariui ima gausėti.
Finansus studijuojanti Meda Petrauskaitė mano, kad tiesiogiai save studentams pristatančios organizacijos laimi, nes parodo, kad yra atviros ir prieinamos.
ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Partnerysčių ir karjeros centro vadovė Simona Saladinskė pastebi, kad karjeros kelią planuojantiems Z kartos atstovams svarbus lankstumo ir laisvės jausmas.
„Darbo modelis, kai visą savaitę darbo dienos nuo ryto iki vakaro leidžiamos biure – ne jiems. Studentai vertina, kiek darbdavys linkęs suteikti lankstumo darbo vietos ar laiko atžvilgiu, kiek sutinka atsižvelgti, kad studentas derina darbą kartu su studijomis“, – sako S. Saladinskė.
Ne studentai ieško įmonių, o įmonės – studentų
Bendradarbiavimas ir ryšiai su universitetais yra šiuolaikinių įmonių talentų pritraukimo dalis, sako Asta Štreimikienė, profesinių paslaugų bendrovės EY Lietuvoje partnerė. Tačiau vien tik atvykti į rengiamas karjeros dienos – jau per mažai.
„Tarptautinės įmonės ir pasaulyje garsūs jų vardai studentų bendruomenei vis dar daro įspūdį, tačiau tuo pat metu formuoja ir didesnius lūkesčius. Bendraudama su studentais jaučiu jų norą pažinti pasaulinio įmonės tinklo patirtį, mūsų požiūrį į darbą ir pagrindinius principus, kaip siekiame kurti veiksmingesnį pasaulį. Klausimai apie organizacijos kultūrą ir tarptautinės karjeros galimybes taip pat patenka tarp studentams aktualiausių“, – dalijasi patirtimi A. Štreimikienė.
Ji įsitikinusi, kad plėtodamos ryšius su bendruomenėmis įmonės turi veikti proaktyviai ir rodyti iniciatyvą pačios, nes konkurencija dėl talentų išlieka didelė. Pavyzdžiui, Baltijos šalyse bendrovė pirmąkart šiemet rengia turą po universitetus, kurio metu bus aplankytos 6 universitetų bendruomenės Vilniuje ir Kaune. Pasak A. Štreimikienės, nauja iniciatyva „Kelionės 2024“ atspindi tarptautinės organizacijos įsipareigojimą ugdyti ateities lyderius.
Darbdaviai kuria progas bendrauti
Šiandienos pasaulyje informacijos apie įmonę ir kokia jos kultūra bei lyderystė, sužinome ne vien iš oficialių įmonės puslapių internete, sako Kristina Astrauskienė, SEB banko Lietuvoje Personalo departamento direktorė. Planuodami karjerą studentai atlieka namų darbus ir informacijos susirenka internetu iš socialinių tinklų. Todėl, pasak jos, darbdavio komunikacija turi išlikti aktyvi ištisus metus: kuo daugiau būdų ir iniciatyvų organizacija išbando, tuo geriau gali suprasti, kas veikia ir rūpi ateinančių talentų kartai.
„Nuolat ieškome būdų, kaip užmegzti ryšį ir padėti augantiems specialistams tikslingai atrasti savo karjeros trampliną. Svarbu atrasti studentams priimtiniausią būdą susitikti, tad vis dar dalyvaujame tam tikrose karjeros dienose, tačiau tuo pačiu sėkmingai pradėjome organizuoti renginius mūsų biure, vykstame į aukštąsias mokyklas skaityti pranešimų, planuojame kitas veiklas. Bendraujame, dalijamės patirtimi ir įžvalgomis su universitetų atstovais“, – teigia K. Astrauskienė.
Fokuse – karjeros planavimas
ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Partnerysčių ir karjeros centro vadovė S. Saladinskė pastebi, kad šiuolaikinis universitetas turi užtikrinti ne tik kokybiškas studijas, bet ir padėti studentams sklandžiai planuoti karjerą.
„Susirasti darbą studentams seniai nebėra problema – tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Tačiau, atsižvelgus į Z kartos charakteristikas ir jų lūkesčius, matyti, kaip svarbu jiems siekti išsipildžiusios karjeros, kuri apjungtų ne tik geras pajamas, bet ir plačias įsidarbinimo galimybes, pasitenkinimo darbu jausmą. Jaučiame, jog įmonės vis daugiau siekia pačios įsitraukti ir auginti talentus bei jų įgūdžius, reikalingus ateities specialistams, o universitetai turi veikti kaip platforma, atliepianti tiek studento, tiek verslo, tiek visuomenės poreikius“, – apibendrina S. Saladinskė.
Pasak profesinių paslaugų bendrovės Lietuvoje atstovės, ankstyva įmonės ir potencialaus jaunojo darbuotojo įtrauki ir įdomi pažintis – apibusė nauda, kuri vėliau gali virsti sėkmės istorija. Todėl investuoti į netradicinius karjeros planavimo, talentų pritraukimo sprendimus tiek verslui, tiek universitetams bus vis svarbiau.
***
Šis straipsnis yra specialaus „Delfi Karjera“ projekto ciklo „HR žvilgsnis“ dalis. Ankstesnį ciklo tekstą rasite ČIA. Ciklas skirtas perteikti personalo vadovų, žmogiškųjų išteklių specialistų įžvalgas dėl gerovės darbuotojams sukūrimo ir patarimus, kurie gali praversti ieškant darbo ar keliant kvalifikaciją.