Svarbu neperdegti
Pasak pašnekovės, karjeros specialistas turi kūrybiškai žvelgti į visus iššūkius, turėti kritinį mąstymą, nuolat atnaujinti savo kompetencijas, kurti kontaktų tinklą – megzti pažintis su žmonėmis, kurie galėtų pagelbėti ar patarti darbe, ne mažiau svarbu ir tiesiog matyti savo darbe prasmę, tikėti jo reikalingumu.
VDU Karjeros centro vyr. specialistė taip pat priklauso ir Lietuvos karjeros specialistų asociacijai, teikia konsultacijas karjeros specialistams.
„Karjeros specialistams reikia sužiūrėti, apdoroti didelį informacijos srautą ir pateikti jį moksleiviams suprantamai ir aiškiai. Yra labai daug priemonių, įrankių, testų, todėl reikia labai atsirinkti, nuspręsti, su kuo ir kaip specialistas dirbs. Jaunam, tik pradėjusiam dirbti karjeros specialistui visada siūlau „prasukti metus“, neperdegti darant visko labai daug, pabandžius įvairius įrankius, juos prisitaikyti sau“, – pataria D. Pugevičienė.
Pažvelgti į save padeda ir internetinis žaidimas
Universiteto darbuotojai, kurie dirba su mokyklomis ir mokiniais, stebėdami mokinių elgseną ir identifikavę būtent šios kartos ypatumus, sukūrė internetu prieinamą karjeros žaidimą, kuriuo siekiama padėti kiekvienam moksleiviui susimąstyti apie savo pomėgius, dominančią studijų programą ar profesiją ir tolesnius gyvenimo pasirinkimus.
„Kiekvienas vaikas yra talentingas, tik svarbu laiku padėti jam atrasti talentą kuriai nors sričiai. Tai kiekvieno pedagogo uždavinys – organizuoti mokymosi procesą taip, kad kiekvienas vaikas patirtų mokymosi sėkmę, padarytų asmeninę pažangą ir atrastų savyje herojų. Šis žaidimas būtent apie tai – koks herojus tu esi ir koks galėtum būti įvertinus tavo savybes ir vertybes“, – pažymi edukologijos mokslų daktarė Simona Pilkienė.
„Profesijų alias“ – pažintis su VDU absolventais
Kita žaisminga priemonė, skirta pagelbėti karjeros specialistams ir moksleiviams, – kortos „Susipažinkim, aš iš VDU“. Pasak L. Petrauskaitės, šiose kortose aprašyta dvidešimt universitetą baigusių asmenybių – apibūdinama, ką jos studijavo, kokiomis veiklomis užsiėmė studijų metu ir kaip joms karjeros atžvilgiu sekasi dabar.
„Bendraudami su moksleiviais neretai susiduriame su situacija, kad jie turi nusipiešę klaidingą paveikslą, ką veikia tam tikrų profesijų atstovai. Dažnai tai nutinka dėl mėgstamų filmų ar serialų įtakos. Norime tai ištaisyti ir supažindinti juos su įdomiais, sėkmingą veiklą įvairiose srityse vykdančiais VDU absolventais – galbūt jie įkvėps moksleivius sekti jų pėdomis“, – pasakoja L. Petrauskaitė.
Anot jos, šias kortas galima naudoti įvairiais būdais – pavyzdžiui, žaisti „Atspėk profesiją“, „Profesijų alias“, „Profesijų bingo“, „Profesijų viktoriną“. Visi šie būdai padeda susipažinti ne tik su profesijomis, bet ir ką reikia veikti studijų metu, norint įgyti reikalingas kompetencijas.
Konsultacijos ir testai atveria akis
„Ir žinote, matau vieną ir labai aiškų dalyką – moksleiviai savo karjerą įsivaizduoja vienaip, jų tėvai – kitaip, o šis nuomonių skirtumas kelia įtampą šeimose“, – sako karjeros konsultantė.
Kai abi šalys sutaria, kad reikia ieškoti kompromisų arba nori pasitikrinti savo tiesą, kreipiasi į karjeros specialistą.
Pasak Stankevičienės, po jaunuolio gebėjimų įvertinimo pateikta ataskaita su konkrečių profesijų bei pareigybių siūlymu dažnai abiems pusėms atveria akis.
„Vienas iš paskutinių atvejų: verslus vaikas norėjo tęsti naudotų automobilių pardavimo verslą, o tėvas matė jį elektronikos inžinieriumi. Atėjo abu pas mane į konsultaciją. Po savianalizės kartu atvertėme jaunuoliui siūlomas karjeros kryptis ir visi šiek tiek nuščiuvome. Spėkite, koks pirmasis pasiūlymas. Elektronikos inžinierius! Antras – logistika, o trečias – automobilių inžinierius. Jaunuoliui teliko pasirinkti – elektronika ar automobiliai. Pagal akių sužibėjimą supratau, kad jaunuolis rinksis automobilių inžineriją, o verslą vystys toliau“, – pasakoja ekspertė.