„Pirmiausia jaunas žmogus turi suprasti, kad jokio stebuklingo testo, recepto nėra ir karjeros specialistas jam jo neduos. Specialistas turi padėti suprasti, kad karjeros projektavimui ir įgyvendinimui reikia skirti nemažai laiko: pažinti save, studijų, darbo pasaulį, išbandyti save įvairiose veiklose, išmokti kritiškai pažvelgti į įvairias nuostatas, prognozes, gebėti prisiimti atsakomybę ir priimti sprendimus, pasinaudoti karjeros specialisto pagalba ir sėkmingai nueiti pasirinktu gyvenimo keliu“, – tvirtina D. Pugevičienė, papildydama, kad karjeros specialistas turi neprimesti asmeninės patirties ar nuomonės, nedalinti patarimų, bet būti žmogumi, kuris gali išklausyti, padrąsinti, motyvuoti ir informuoti apie visas galimybes, padėti besikonsultuojančiam pasiruošti karjeros planą.
Daiva Pugevičienė

Svarbu neperdegti

Pasak pašnekovės, karjeros specialistas turi kūrybiškai žvelgti į visus iššūkius, turėti kritinį mąstymą, nuolat atnaujinti savo kompetencijas, kurti kontaktų tinklą – megzti pažintis su žmonėmis, kurie galėtų pagelbėti ar patarti darbe, ne mažiau svarbu ir tiesiog matyti savo darbe prasmę, tikėti jo reikalingumu.

VDU Karjeros centro vyr. specialistė taip pat priklauso ir Lietuvos karjeros specialistų asociacijai, teikia konsultacijas karjeros specialistams.

„Karjeros specialistams reikia sužiūrėti, apdoroti didelį informacijos srautą ir pateikti jį moksleiviams suprantamai ir aiškiai. Yra labai daug priemonių, įrankių, testų, todėl reikia labai atsirinkti, nuspręsti, su kuo ir kaip specialistas dirbs. Jaunam, tik pradėjusiam dirbti karjeros specialistui visada siūlau „prasukti metus“, neperdegti darant visko labai daug, pabandžius įvairius įrankius, juos prisitaikyti sau“, – pataria D. Pugevičienė.

„Karjeros konsultanto vaidmuo švietimo procese yra itin reikšmingas. Jo veiklos metodai turi atliepti mokinių lūkesčius pažinti, atrasti save, identifikuoti savo galimybes ir talentus. O tai ilgas procesas, reikalaujantis tinkamų metodų ir priemonių. Vytauto Didžiojo universitete yra vystomi edukologijos moksliniai tyrimai, kuriami inovatyvūs metodai ir siūloma visokeriopa pagalba pedagogams ir karjeros konsultantams. Džiaugiamės, kad šiemet prie jau įprastų seminarų, kvalifikacijos tobulinimo veiklų, galime pasiūlyti mokiniams atrasti save per interaktyvius žaidimus sukurdami karjeros konsultantams ir mokytojams skirtas metodines priemones“, – teigia VDU Studijų prorektorė dr. Simona Pilkienė.
Simona Pilkienė

Pažvelgti į save padeda ir internetinis žaidimas

Universiteto darbuotojai, kurie dirba su mokyklomis ir mokiniais, stebėdami mokinių elgseną ir identifikavę būtent šios kartos ypatumus, sukūrė internetu prieinamą karjeros žaidimą, kuriuo siekiama padėti kiekvienam moksleiviui susimąstyti apie savo pomėgius, dominančią studijų programą ar profesiją ir tolesnius gyvenimo pasirinkimus.

„Kiekvienas vaikas yra talentingas, tik svarbu laiku padėti jam atrasti talentą kuriai nors sričiai. Tai kiekvieno pedagogo uždavinys – organizuoti mokymosi procesą taip, kad kiekvienas vaikas patirtų mokymosi sėkmę, padarytų asmeninę pažangą ir atrastų savyje herojų. Šis žaidimas būtent apie tai – koks herojus tu esi ir koks galėtum būti įvertinus tavo savybes ir vertybes“, – pažymi edukologijos mokslų daktarė Simona Pilkienė.

„Šis žaidimas padeda moksleiviui bene svarbiausiame žingsnyje – pažvelgti į save, pabandyti susikurti savo asmenybės portretą atsižvelgiant į charakterio savybes, vertybes, pomėgius, elgsenos normas ir panašiai. Norėtume akcentuoti, kad tai tik žaidimas, bet jei būsime atidūs ir apgalvosime, kodėl pasirinkimai yra būtent tokie, galbūt pavyks sau atsakyti į tam tikrus klausimus. O galbūt karjeros specialistas galės užduoti atitinkamus klausimus, kad moksleivis pagalvotų, kokia yra pasirinkimų prasmė“, – paaiškina VDU Marketingo ir komunikacijos departamento Studijų marketingo ir priėmimo skyriaus vadovė Loreta Petrauskaitė.
Loreta Petrauskaitė

„Profesijų alias“ – pažintis su VDU absolventais

Kita žaisminga priemonė, skirta pagelbėti karjeros specialistams ir moksleiviams, – kortos „Susipažinkim, aš iš VDU“. Pasak L. Petrauskaitės, šiose kortose aprašyta dvidešimt universitetą baigusių asmenybių – apibūdinama, ką jos studijavo, kokiomis veiklomis užsiėmė studijų metu ir kaip joms karjeros atžvilgiu sekasi dabar.

„Bendraudami su moksleiviais neretai susiduriame su situacija, kad jie turi nusipiešę klaidingą paveikslą, ką veikia tam tikrų profesijų atstovai. Dažnai tai nutinka dėl mėgstamų filmų ar serialų įtakos. Norime tai ištaisyti ir supažindinti juos su įdomiais, sėkmingą veiklą įvairiose srityse vykdančiais VDU absolventais – galbūt jie įkvėps moksleivius sekti jų pėdomis“, – pasakoja L. Petrauskaitė.

Anot jos, šias kortas galima naudoti įvairiais būdais – pavyzdžiui, žaisti „Atspėk profesiją“, „Profesijų alias“, „Profesijų bingo“, „Profesijų viktoriną“. Visi šie būdai padeda susipažinti ne tik su profesijomis, bet ir ką reikia veikti studijų metu, norint įgyti reikalingas kompetencijas.

Konsultacijos ir testai atveria akis

Sertifikuota karjeros ir personalo valdymo konsultantė Audra Stankevičienė konstatuoja: artėjant abiturientų metui pasirinkti karjeros kelią ar studijų kryptį, sulaukia nemenko srauto patarimų ieškančių jaunuolių ir jų tėvų.
Audra Stankevičienė

„Ir žinote, matau vieną ir labai aiškų dalyką – moksleiviai savo karjerą įsivaizduoja vienaip, jų tėvai – kitaip, o šis nuomonių skirtumas kelia įtampą šeimose“, – sako karjeros konsultantė.

Kai abi šalys sutaria, kad reikia ieškoti kompromisų arba nori pasitikrinti savo tiesą, kreipiasi į karjeros specialistą.
Pasak Stankevičienės, po jaunuolio gebėjimų įvertinimo pateikta ataskaita su konkrečių profesijų bei pareigybių siūlymu dažnai abiems pusėms atveria akis.

„Vienas iš paskutinių atvejų: verslus vaikas norėjo tęsti naudotų automobilių pardavimo verslą, o tėvas matė jį elektronikos inžinieriumi. Atėjo abu pas mane į konsultaciją. Po savianalizės kartu atvertėme jaunuoliui siūlomas karjeros kryptis ir visi šiek tiek nuščiuvome. Spėkite, koks pirmasis pasiūlymas. Elektronikos inžinierius! Antras – logistika, o trečias – automobilių inžinierius. Jaunuoliui teliko pasirinkti – elektronika ar automobiliai. Pagal akių sužibėjimą supratau, kad jaunuolis rinksis automobilių inžineriją, o verslą vystys toliau“, – pasakoja ekspertė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją