Svarbiausia savybė – gebėjimas palaikyti tempą

Tarptautinė antžeminių paslaugų, orlaivių degalų tiekimo, logistikos paslaugų teikėjos „Baltic Ground Services“ tvarkytojos Jadvyga Boguš ir Ana Švaikovskaja, aviacijos srityje dirbančios jau du dešimtmečius, sako joje taip ilgai likusios neatsitiktinai. Taip, šiame darbe iššūkių daugybė, bet sykiu ir labai daug romantikos. Čia niekada nebūna nuobodu. Kiekviena diena – nauja istorija. Darbas vyksta pamainomis, o kiekviena iš jų trunka beveik parą, todėl komandos natūraliai labai susibendrauja, susiformuoja šeimyniška atmosfera.

„Šiame darbe visų pirma reikia tempo. Žmogui, kuris linkęs visas užduotis atlikti lėtai, čia paprasčiausiai nepavyks sėkmingai dirbti. Tam, kad įvaldytum tą tempą, paprastai prireikia gero pusmečio. Žinoma, iš pradžių niekas tavęs labai ir nespaudžia. Pirmaisiais mėnesiais svarbiausia viską daryti tvarkingai, pagal oro linijų reikalavimus, būti darbščiam. Tempas ilgainiui atsiranda savaime“, – sako Jadvyga Boguš.

Ana Švaikovskaja

Ji pažymi, kad pirmoji naujokų darbo savaitė skiriama išskirtinai mokymuisi. Iš pradžių tris dienas klausomas teorinis kursas. Tada vyksta praktinės sesijos, o galiausiai reikia išlaikyti ir egzaminą. Įgytos žinios atnaujinamos kas trejus metus, nes aviacijoje nuolat keičiasi saugumo reikalavimai ir kitos nuostatos.

Kaip pastebi Ana Švaikovskaja, naujiems žmonėms svarbiausia būna suprasti, kad kiekviena tvarkymo komanda – tai lyg atskiras mechanizmas, kur kiekvienas turi savo rolę. Kuo ją geriau įsisąmonini ir perpranti, tuo greičiau ir efektyviau gali dirbti.

„Žengdamos į lėktuvą kiekviena žinome, ką tiksliai darysime. Viena rūpinasi švara ir tvarka tualetuose, kita – aplink sėdynes, trečia – virtuvės zonoje. Jei manote, kad tvarkymo darbų sąraše yra tik siurbimas ir šiukšlių surinkimas, klystate. Mūsų darbo funkcijos – kur kas platesnės. Kitą kartą atkreipkite dėmesį į porankius, saugos diržus. Tai mes juos tinkamai sudedame pagal visus reikalavimus“, – pasakoja pašnekovė.

Viskas vardan efektyvumo

Tvarkytojos apie tempo svarbą savo darbe kalba neatsitiktinai. Jų darbo greitis daugelį labai nustebintų. Tarkime lėktuvas, skraidinantis apie 90 žmonių, sutvarkomas vos per 7 minutes. Didesni Airbus’ai ar Boeing’ai, turintys 168 vietas, naujam skrydžiui paruošiami per 14–15 minučių. Tokį tempą diktuoja pati aviacijos specifika.

„Kai lėktuvas nusileidžia ir ruošiasi priimti naujus keleivius, paprastai yra 40 minučių langas, per kurį turi būti atlikti salono tvarkymo darbai. Mūsų komanda darbui pasiruošusi būna lėktuvui dar tik besileidžiant. Laukiame perone, o keleiviams išlipus, į lėktuvą skubame mes. Prieš mūsų tvarkymą, skrydžių palydovės dar patikrina lėktuvą. Jos pasižiūri, ar nepalikta vertingų daiktų ir t.t. Aišku, jos ir negali visko pamatyti, nes netikrina kišenėlių ar po sėdynėmis. Tai jau mūsų darbo dalis“, – aiškina Jadvyga Boguš.

Tvarkytoja

Tam, kad sugebėtum taip greitai ir efektyviai dirbti, būtinas tam tikras pasiruošimas. Ne tik individualus, bet ir komandinis. Vieno žmogaus klaida sutrikdo visos komandos darbą, todėl labai svarbi pagalba vienas kitam.

„Mūsų pamaina prasideda nuo kasdieninės patikros. Tam, kad ji būtų greitesnė, mes netgi pakeitėme ir kai kuriuos savo įpročius: nebedėvime diržų, atsirinkome specialius batus. Atsisakėme papuošalų, laikrodžių – visko, kas gali trukdyti. Viskas dėl efektyvumo, kuris labai svarbus. Asmeniui, kuris lėtas, čia nepavyks dirbti. Jis nesijaus gerai, o kažkam kitam teks dirbti už jį“, – teigia Ana Švaikovskaja.

Unikalios patirtys

Dienos paįvairinimui tvarkytojų komandos kartais siekia ir rekordų. J. Boguš prisimena, kaip vieną kartą 110 vietų lėktuvą su kolegomis sutvarkė vos per 5 minutes. Tiesa, būtų klaidinga manyti, kad tvarkytojų darbas – tai nepertraukiamas lėkimas.

„Turime ir naktinius tvarkymus. Tai toks jų tipas, kuomet lėktuvas „nakvoja“ oro uoste. Tuomet juose dar pakeičiame skrajutes, žurnalus. Čia jau reikia ir šiek tiek pristabdyti save. Tas įgytas tempas daro savo ir staiga supranti, kad skubi, nors visai nėra kur. Juk tokiam darbui turi 4 valandas. Ir tokiais atvejais labai padeda komanda – kažkas nusijuokia ir primena, kad nėra kur lėkti“, – juokiasi Ana Š.

Tokių naktinių tvarkymų metu atsiranda ir galimybių atidžiau patyrinėti, ką lėktuvuose po savęs palieka keleiviai. Čia būna pačių įvairiausių daiktų: piniginių, rankinių, kompiuterių, asmens dokumentų, ausinių. Pasitaiko ir keistesnių radinių, tokių kaip dantys, kitą sykį ir pikantiškų – apatinių.

Tvarkytoja

Anot pašnekovės, tokios smulkmenos pralinksmina. Tačiau ilgesniam laikui labiausiai užstringa patirtys iš ypatingų skrydžių. Pats geriausias pavyzdys – pernai vykęs NATO viršūnių susitikimas.

„Buvo ypatinga patirtis. Tomis dienomis viskas buvo labai sugriežtinta. Tarkime, važiuojant į ir iš lėktuvo vyko papildomi tikrinimai. Tačiau turėjome neeilinę galimybę iš arti pamatyti NATO pareigūnus, tą patį prezidentą Zelenskį. Tai ypatingos patirtys, kurios vargu ar būtų įmanomos kitame darbe“, – sako „Baltic Ground Services“ darbuotoja.

BGS yra lyderiaujanti antžeminio orlaivių aptarnavimo įmonė, veikianti 10-yje oro uostų.

*

Na o apie kitus šio sektoriaus darbuotojus – pilotus – sužinosite gegužės 30–31 d. vyksiančioje didžiausia inovacijų ir progreso konferencijoje Baltijos šalyse „Login 2024“. Čia lektorius Povilas Maknavičius skaitys pranešimą „10 mitų iš piloto kabinos“.