„Papildomos atostogų dienos, sveikatos draudimas – naudos. Vienintelė problema – jos jau pasenusios ir atgyvenusios. Šiandien darbo rinkoje jos tapo norma, savaime suprantamu dalyku, todėl tik su tokiu naudų paketu išsiskirti tarp stipriausių konkurentų tikrai nepavyks“, – pranešime žiniasklaidai įsitikinusi „Manpower“ Lietuvos padalinio verslo operacijų vadovė.
Naudų paketų mados klyksmai
„Džiugina ir tai, kad darbo rinkoje vis daugiau dėmesio skiriama moterų sveikatai ir gerovei, taip pat – jaunų šeimų palaikymui. Jei prieš keletą metų menstruacijų ar nevaisingumo tema darbovietėje buvo visiškas tabu, šiandien situacija gerokai pasikeitusi. Moterims menstruacijų metu suteikiamos papildomos atostogų dienos, organizacijos prisideda ir prie tokių darbuotojams jautrių iššūkių kaip nevaisingumo gydymas. Apmokamų atostogų darbuotojai išleidžiami ne tik gimus vaikui, bet ir sveikinant naują šeimos narį – gyvūnėlį“, – teigia E. Latyšovič.
Svarstant, ką įtraukti į siūlomus naudų paketus, anot ekspertės, svarbiausia pasirinkti tokias naudas, kurios atlieptų darbuotojų poreikius: „Rekomenduojama naudų paketus netgi personalizuoti, t. y. leisti darbuotojams patiems išsirinkti geriausiai jų interesus atitinkančias naudas.“
„Jei norite išsaugoti savo darbuotojus – pažinkite juos ir padėkite jiems gerai jaustis darbe. Galbūt juos itin vargina ilgos kasdienės kelionės į darbą spūstyse? Aptarkite galimybę dirbti hibridiniu modeliu – kelias dienas iš namų, kelias dienas, nebūtinai pilnas 8 valandas – iš biuro. O gal darbuotojas jau kurį laiką mini, kad norėtų patirti, ką reiškia gyventi užsienio šalyje? Pasiūlykite nuotolinį darbą iš bet kurios pasaulio šalies. Jei matote ir jaučiate, kad darbuotojui šiuo metu sunkus etapas emociškai – apmokėkite psichologo konsultacijas. Kalbėkitės, pažinkite vienas kitą ir pasiūlykite geriausią įmanomą sprendimą. Darbuotojai tai tikrai pajaus, įvertins ir matys papildomą prasmę, kodėl verta likti jūsų organizacijoje ar ją pasirinkti savo karjeros kelio puoselėjimui“, – sako E. Latyšovič.
Ar tikrai siūlote naudas?
Mat ji pastebi, kad darbo pasiūlymuose kaip naudos vis dar neretai nurodomos priemonės, paslaugos, kurias darbdavys darbuotojui ir taip privalo suteikti pagal darbo kodekso nuostatas.
„Apmokami viršvalandžiai, darbui reikiamų priemonių suteikimas, draugiškas kolektyvas, laiku mokamas atlyginimas, visos socialinės garantijos – visa tai yra ne naudos. Jos nekuria jokios pridėtinės vertės darbuotojui, o tik užtikrina tai, kas būtina. Juk atlyginimas ir taip turi būti mokamas laiku, viršvalandžiai apmokami, darbo priemonės suteikiamos ir t. t. Tikrosiomis naudomis galima laikyti tik tai, kas iš tiesų darbuotojui padeda geriau jaustis ir darbe, ir asmeniniame gyvenime. Tai turi būti papildomos apgalvotos ir darbuotojo iš tiesų kaip naudos suvokiamos priemonės, o ne tai, kas tiesiog numatyta darbo kodekse“, – tvirtina E. Latyšovič.
Skirtingos naudos
Ekspertai atkreipia dėmesį, kad skirtingų kartų darbuotojai turi skirtingus ir poreikius.
Jei papildomas atostogų dienas palankiai vertinama visų kartų atstovai, sveikatos draudimu daugiausiai naudojasi X ir Y kartos.
Ji pastebi, kad darbo laiko lankstumas, darbas nuotoliu ar mišriu būdu patrauklūs visiems. Vis tik dažniau šiomis galimybėmis naudojasi Y ir Z kartos atstovai: Y kartai tai labiau susiję su įsipareigojimais šeimai, o Z kartos atstovai nori savarankiškai spręsti, kada ir iš kur jiems patogiau dirbti.
X kartos darbuotojai labiau už kitas kartas vertina darbo-gyvenimo balansą, įtaką sprendimams ir atliekamo darbo reikšmę visuomenei.
Kartos skirstomos įvairiai, tačiau bene plačiausiai paplitęs amerikietiškas modelis, kuriame išskiriamos 4 pagrindinės kartos, šiuo metu aktyviausiai dalyvaujančios darbo rinkoje:
Kūdikių bumo karta (angl. Baby boomers) – gimę 1946-1964 m.
X karta – gimę 1965-1980 m.
Y arba tūkstantmečio karta (angl. Millenials) – gimę 1981-2000 m.
Z karta – gimę 2001-2020 m.