„Atleiskite... atleiskite“
Prašyti atleidimo yra mandagu ir tai galima daryti tuomet, kai būna už ką atsiprašyti, pavyzdžiui, netyčia užmynus kolegai ant kojos ar išpylus kavą, rašo žurnalas „Marie Claire“. Tačiau jei pokalbio ar pristatymo metu nuolat atsiprašinėsite, tai rodys, jog save laikote nevertu pašnekovu ar nesate tikras dėl savo atlikto darbo kokybės. Net jei pristatymas bus puikus, labiau tikėtina, kad klausytojai įsimins ne turinį, o jūsų nuolatinius atsiprašymus. O tai vargu ar bus tas rezultatas, kurio norėjote, rašo žurnalas „Marie Claire“.
„Galima jus sutrukdyti?“ / „Trumpam atitrauksiu jūsų dėmesį“
Kai vartojate veiksmažodžius, reiškiančius nemalonų veiksmą, jūsų pašnekovas iš karto įsitempia ir, žinoma, nenori tęsti pokalbio. Ypač didelė tikimybė išgirsti neigiamą atsakymą bus tuomet, jei teirausitės, ar galite atitraukti jį nuo darbo. Jei norite šito išvengti, geriau pasistenkite suintriguoti savo kolegą ir iš karto išsakykite savo nuomonę. Pavyzdžiui, „Turiu idėją, kaip padidinti pardavimus“ / „Norėjau aptarti situaciją su mūsų rangovais. Turiu pasiūlymą...“.
Taip pat labai svarbu, kad bendraudami su vadovybe, ne skųstumėtės sunkumais, o siūlytumėte sprendimų variantus. Net jei vadovai jiems nepritars, parodysite, kad esate rūpestingas ir iniciatyvus darbuotojas.
„Gali būti, kad mano idėja jums nepatiks“ / „Galbūt tai skambės kvailai“
„Aš nežinau“ / „Nesu tikras“
Kai jus priima į darbą arba investuotojai skiria lėšų jūsų projektui, jie nori žinoti, kad esate tikras savo srities profesionalas ir kad jums gali būti suteikta tam tikra atsakomybė. Atvirai sakyti, kad jūs kažko nesuprantate ar kažkuo abejojate, reiškia palaidote save po žeme.
Jei turite pateikti aiškų atsakymą, bet jums trūksta reikalingos informacijos, nurodykite, kad turite paprašyti duomenų iš atitinkamo skyriaus ar patikrinti savo duomenų bazę, arba informuokite, iki kada parengsite išsamią raštišką ataskaitą šiuo klausimu. Kad nesusidarytų įspūdis, jog elgiatės neprofesionaliai, pateikite ir kitų duomenų, kurie gali sudominti jūsų pašnekovą. Pavyzdžiui, jei jūsų klausia apie kliento N situaciją, papasakokite, kaip sekasi dirbti su klientu L. Arba aptarkite kokią nors svarbią naujieną iš savo pramonės šakos ir kaip ji gali atsiliepti jūsų įmonės veiklai. Kitaip tariant, perkelkite dėmesio centrą kitur.
„Tai menkniekis“ / „Neverta dėkoti“
„Koks aš kvailas!“
Žeminanti leksika niekam naudinga. Net jei tikrai padarėte rimtą klaidą, neturėtumėte savęs vadinti neigiamais epitetais, ypač kitų žmonių akivaizdoje. Turėtumėte tiesiog pasiūlyti problemos sprendimo būdą ir, jei reikia, atsiprašyti už tai, kas nutiko. Jei į kolegų ir vadovybės galvas įkalsite mintį, kad esate nevykėlis, netrukus jie pradės galvoti taip pat ir greičiausiai jus atleis. Arba jie niekada jūsų nepaaukštins ar nepadidins atlyginimo. Juk visiems reikia sumanių specialistų, kurie pasitiki savimi ir savo kompetencija.
„Aš bijau“ / „Man nepavyks“
„Taip jau nutiko“ / „Nepasisekė“ / „Tai ne mano kaltė“
Gebėjimas prisiimti atsakomybę yra pasitikinčių savimi ir subrendusių žmonių požymis. Jei manysite, kad jūsų darbas ar verslas priklauso nuo aplinkybių ar kad sunkumus sukėlė kažkas kitas, o ne jūs, tuomet visada būsite vertinamas kaip silpnas žmogus, kuris nėra kompetentingas specialistas ir kuriuo gyvenime negalima pasikliauti.
Net jei atsitiko kas nors nemalonaus, vertėtų pasakyti, kad tai įvyko dėl jūsų neapskaičiavimo, tačiau padarėte atitinkamas išvadas ir ateityje dirbsite atidžiau.
„Aš pabandysiu“
Kai į vadovybės ar partnerių prašymus atsakote, kad tik „pabandysite“, o ne „padarysite“, tai rodo, kad jūs abejojate savo sugebėjimais ir kad su jumis geriau nebendradarbiauti. Jei jums skiria sudėtingą, neįprastą užduotį, geriau iš karto aptarkite visas detales, išsiaiškinkite, iš kur galite gauti trūkstamos informacijos, kokios egzsituoja problemos sprendimo galimybės. Jei užduotis labai didelė ir skubi, taip pat galite paprašyti skirti jums pagalbininkų. Jei turite idėjų, kaip išspręsti problemą, iš karto praneškite, kad viską padarysite, ir susitarkite dėl tikslaus termino.