ACMI (Aircraft, crew, maintenance, insurance) – tokios avialinijos, kurios aprūpina kitas avialinijas orlaivio nuoma su įgula, techniniu aptarnavimu ir draudimu. Vilniuje ir Maltoje biurus turinčios įmonės Avion express“ komandą sudaro apie 1700 žmonių iš daugiau nei 60 skirtingų šalių, o orlaiviai skraido penkiuose skirtinguose žemynuose.

– Dariau, paaiškinkite ACMI verslo modelį aviacijoje – kodėl avialinijos juo naudojasi užuot pačios pasirūpindamos orlaiviais ir įgula?

– ACMI paslaugos mūsų klientams suteikia galimybę padidinti pajėgumus neįsigyjant daugiau orlaivių patiems. Iki pandemijos šis modelis buvo itin populiarus tarp turizmo bendrovių (2014-2019 m. mūsų didžiausias klientas buvo „Thomas Cook“), šiandien jį kaip konkurencinį pranašumą į savo ilgalaikę veiklos strategiją įsitraukia vis daugiau oro linijų visame pasaulyje. ACMI paslaugos oro linijoms suteikia lankstumo ir mažina rizikas, susijusias su didelio orlaivių parko valdymu. Situacijų, kai šis modelis sukuria vertę, išties daug – papildomų orlaivių klientams prireikia piko sezonų metu, testuojant naujus maršrutus ar vėluojant orlaivių pristatymui iš gamintojų.

Europoje ACMI modelis naudojamas jau ne vieną dešimtmetį, o mes šioje srityje esame lyderiai. Anot autoritetingo Šveicarijos aviacijos portalo „Ch-Aviation“ paskelbtos ataskaitos, 2023 m. birželio duomenimis „Avion Express“ valdomos oro linijos pirmauja pagal atliktų ACMI skrydžių kiekį pasaulyje.

– Jūsų klientai –žinomiausios pasaulio avialinijos „Air France-KLM Group“, „British Airways“, „Lufthansa Group“, „Sky Airline“, „SunExpress“, „Vietjet“, „TUI“ ir daugelis kitų. Su kokiais iššūkiais susiduriate dirbdamas su tokiais žinomais avialinijų prekės ženklais? Ar tenka patiems geriausiems įrodyti, kad esate vertas su jais dirbti?

– Visi mūsų klientai taiko itin aukštus kokybės standartus, o ir su žymiais vardais dirbame jau gerą dešimtmetį. Mums padeda ne tik mūsų sukaupta patirtis, bet ir tai, kad esame išlaikę „Lufthansa“ grupės kokybės ir skrydžių saugumo auditą. Tai yra pavykę padaryti vos kelioms pasaulio oro linijoms. Teigiamas audito rezultatas tampa savotišku kokybės garantu, derantis ir su kitais klientais.

Sun Express avialinijos

Žinoma, kiekvienas naujas klientas taip pat atlieka ir savo auditą, kurį visuomet išlaikome su aukštais įvertinimais. Mūsų klientų spektras yra platus – dirbame ir su į verslo segmentą orientuotomis oro linijomis, ir su nacionaliniais vežėjais, ir su turo operatoriais, ir su pigių skrydžių oro linijų bendrovėmis. Esame žinomi pagrindiniams industrijos žaidėjams, o toks pripažinimas yra neatsiejamas nuo kelių dalykų – aukštos paslaugų kokybės, patikimumo ir gebėjimo prisitaikyti prie klientų poreikių.

– Tik trys lėktuvai iš viso jūsų valdomo parko skraido iš Lietuvos, aptarnaujate skrydžius nuo Airijos, Nyderlandų iki Saudo Arabijos, Jordanijos, Dominikos Respublikos… Tenka dirbti su skirtingomis šalimis, tad kokius skirtumus pastebite dirbant su skirtingomis rinkomis?

– Kultūriniai skirtumai pasireiškia ne tik kalbant apie skirtingas šalis, bet ir apie skirtingus keliautojų tipus. Natūralu, kad „Eurowings“ verslo keleivių ir, tarkim, į šiltuosius karštus skrendančių poilsiautojų norai ir lūkesčiai yra pakankamai skirtingi.

Kalbant apie skirtingas šalis, pavyzdžiui, Saudo Arabijoje palydovams ir palydovėms taikomos griežtesnės aprangos taisyklės. Skrydžius iš tos šalies aptarnaujančios palydovės negali dėvėti sijono ar marškinėlių trumpomis rankovėmis. Europoje, kita vertus, požiūris į aprangą, išvaizdą, makiažą yra liberalesnis.

Emirates stiuardesės

Religingi musulmonai meldžiasi penkis kartus per dieną. Todėl pilotai, skraidinantys keleivius iš konservatyvių musulmoniškų šalių, turėtų žinoti ir skelbti maldos laikus. Be to, jie turi žinoti, į kurią pusę yra Meka.

Skraidant iš Karibų salų, Dominikos Respublikos, Vidurio Rytų šalių, dažnai pasitaiko keleivių, kuriems tai – pirmas skrydis gyvenime. Dėl to palydovams reikia būti dar dėmesingiems aiškinant kaip užsisegti diržą, kada galima patekti į tualetą, ir panašiai. Europoje žmonės skraido dažniau, tad skrydžių palydovų darbas čia yra kiek paprastesnis nei šalyse už Europos ribų.

Užsienio kalbų mokėjimas labai padeda palydovų darbe. Pavyzdžiui, turime palydovą italą, kuris dirba Lietuvoje ir mokosi lietuvių kalbos. Keleiviams iš Lietuvos labai patinka, kai jis skrydžių metu su jais kalba lietuviškai.

Kalbant apie aptarnavimo ir lėktuvo pritaikymą kliento poreikiams, galime pakeisti išties daug dalykų – nuo palydovų aprangos iki pogalvių, taip pat – sėdynių išdėstymą, lėktuvo eksterjero apipavidalinimą pagal kliento vizualinį identitą ir kitus aspektus. Keleivis lėktuve gauna tokią patirtį, kokią gautų skrisdamas mūsų klientų lėktuvais.

– Dirbate su didele komanda. Arti dviejų tūkstančių žmonių ir begalė skirtingų tautybių – kokie iššūkiai valdant tokią komandą? Ypač kalbant apie kultūrinius skirtumus. Iš kur jūsų darbuotojai, ar galite plačiau papasakoti apie patirtis dirbant su skirtingais žmonėmis?

– Turime du biurus – pagrindinį Vilniuje ir dar vieną Maltoje. Mūsų biuruose Operacijų, Technikos ir Administracijos departamentuose dirba daugiau nei 360 žmonių. Su įgulos nariais, technikais ir bazių vadovais iš viso turime virš 1700 žmonių komandą. Ieškant naujų žmonių į komandą, mums nėra svarbi jų tautybė, svarbiausia pamatinės vertybės ir noras prisijungti prie mūsų. Manau, kartais kultūriniai skirtumai yra pervertinami, nes visų pirma visi esame žmonės – visi norime būti pastebėti, kompetentingi ir mėgstami.

Manau, kad tarptautiška komanda yra viena iš „Avion Express“ stiprybių, kuri imponuoja ir žmonėms, ateinantiems čia dirbti. Šis aspektas padeda ir bendraujant su klientais – juk aviacija yra be galo tarptautiška.

Vien Lietuvos biure galima susikalbėti itališkai, ispaniškai, olandiškai, prancūziškai, ukrainietiškai, filipinietiškai ir daugeliu kitų kalbų.

– Papasakokite apie savo paties darbo kasdienybę – kaip atrodo jūsų darbo diena? Paprastai pasakius – ką jūs dirbate kiekvieną darbo dieną?

– Didžioji dienos dalis pralekia susitikimuose – arba su mūsų partneriais, arba su komanda. Mano darbe taip pat nemažai komandiruočių, susitikimų su mūsų klientais ir partneriais skirtingose pasaulio vietose. Aviacijos verslas ne tik dinamiškas, bet ir labai preciziškas. Tam, kad lėktuvas nukeliautų iš taško A į tašką B visi įmonės skyriai turi dirbti sklandžiai, kaip orkestras. Susidirbimo reikia ir auginant verslą.

Po pandemijos mūsų įmonė kasmet dvigubai didino verslo apimtis ir komandos dydį. 2021 m. turėjome 16 orlaivių, šiandien jų turime virš 50.

Sakyčiau, kad nebūna dviejų vienodų darbo dienų. Mūsų rinka yra pasaulinė, tad ribojimų augti ir plėstis beveik nėra. Viskas priklauso nuo to, kiek pastangų, išmonės ir darbo įdėsi.

– Ką jums reiškia būti vadovu? Suvaldyti visus procesus, įkvėpti darbuotojus? Kokius sau pats keliate lūkesčius kaip vadovui?

Stengiuosi vadovauti „per asmeninį pavyzdį“ t.y. tikiu, kad jeigu nori tam tikro elgesio iš komandos narių, pats turi būti jiems pavyzdys. Tuo pačiu, manau, kad tiek vadovai, tiek darbuotojai turi turėti laisvės imtis iniciatyvos, daryti ir klysti, bet ta laisvė ateina su atsakomybės suvokimu ir mokymusi iš savo klaidų. Esu dėkingas savo veržliai multikūlturinei komandai, kuri kasdien padeda vesti verslą į priekį. Taip pat noriu pasidžiaugti, kad įmonėje kasmet atliekamo darbuotojų įsitraukimo tyrimo rezultatai yra labai aukšti.

Darius Kajokas

– Daugelyje šalių, taip pat ir Lietuvoje, prasidėjo recesija. Iš jūsų sektoriaus perspektyvos stebint, kokios prognozės? Daugelis ekspertų, ekonomistų sako, kad vasara bus lengva, bet sunkumai laukia rudenį. Kokios jūsų įžvalgos?

– Globaliu mastu keleivių srautai iš esmės sugrįžo į priešpandeminį lygį, o kai kur Europoje jau ir viršijo jį. Kalbėdamiesi su savo klientais apie 2024 m. prognozes, girdime teigiamus lūkesčius dėl keleivių srautų. Juos vis dar augins per pandemijos laikotarpį susiformavęs papildomas noras keliauti.

Be to, net jeigu tam tikrose šalyse matysime ekonomikos sulėtėjimą, tai dar nereiškia, kad tai turės neigiamos įtakos keleivių srautams, nes žmonės rinksis pigesnes kelionių kryptis, gal skirs mažesnį biudžetą apgyvendinimui ir pramogoms, bet vis tiek keliaus.

– Jūsų sektoriui didelę įtaką padarė pandemija. Ji praėjo, koks jums buvo tas laikotarpis? Augote tuo metu ar kaip tik buvo susitraukimas? Kokį etapą dabar išgyvenate?

– Pandemijos laikotarpis buvo sunkus metas. Krizė buvo beprecedentė – ji apėmė visą pasaulį ir sudavė rimtą smūgį aviacijai. Stengėmės valdyti, tai ką galėjome, pertvarkėme sąnaudų struktūrą, su kreditorių pagalba restruktūrizavome savo įsipareigojimus. Stengėmės išsaugoti kuo daugiau darbo vietų, rasti naujų klientų popandeminiam laikotarpiui. Visgi, su dalimi kolektyvo per pandemiją teko atsisveikinti, bet šiandien džiaugiamės, kad daugiau nei pusė mus palikusių žmonių jau sugrįžo į mūsų komandą.

Pandemija buvo geras metas permąstyti tam tikras nusistovėjusias taisykles ir pažvelgti į dalykus kūrybiškai. Iškėliau klausimą, gal mes galime pradėti gabenti krovinius keleivinių lėktuvų salonuose. Tapome viena pirmųjų bendrovių pasaulyje, kuri to ėmėsi. Taip pat pakankamai anksti numatėme popandeminį rinkos atsistatymą. Rizikavome 2021 m. pradėję vėl samdyti pilotus, imdami papildomus lėktuvus – bet rizika pasiteisino, nes jau 2021 m. mūsų lietuviška įmonė buvo pelninga. Popandeminiu periodu pradėjome dirbti su naujais klientais – „British Airways“, „Lufthansa“, „Air France“, „Air Baltic“ ir kitais.

Toliau plečiamės, turime jau virš 50 lėktuvų parką. Vienas iš artimiausio laikotarpio planų yra steigti ACMI oro linijas Brazilijoje. Tai bus mūsų papildomas žingsnis į pietų pusrutulį, kur skrydžių piko laikotarpis yra priešingas Europai. Žemiau pusiaujo piko laikotarpis yra lapkričio-kovo mėnesiais, tad galėsime nukreipti lėktuvus ten tada, kai Europoje kaip tik mažėja keleivių srautai.

Plečiame komandą ir Lietuvoje, ieškome papildomų komandos narių į ofiso pozicijas, ieškome daugiau pilotų ir mechanikų. Nuolat peržiūrime organizacinę įmonės struktūrą, kuri, tikiu, padės mums vystytis ir augti ir toliau.

Eurowings avialinijos

– Planuojate plėtrą su „Avion Express“ oro linijomis Brazilijoje. Kuo ši rinka išskirtinė, ar sunku ten lietuviams kurti verslą?

– Brazilija, kaip didžiausia regiono ekonomika su gerai išvystytu oro susisiekimo sektoriumi, siūlo puikias galimybes plėtrai. Pagrindinis mūsų tikslas Brazilijoje – padėti vietos oro bendrovėms užtikrinti veiklos efektyvumą iš mūsų pusės jiems teikiant ACMI ir užsakomųjų skrydžių paslaugas.
Mums svarbu tai, kad Brazilijoje vyrauja verslui palankus požiūris į aviacijos sektorių. Civilinės aviacijos supaprastinimo programa, kurią įgyvendina Brazilijos Nacionalinė civilinės aviacijos agentūra (ANAC), sukūrė palankias sąlygas užsienio įmonėms patekti į Brazilijos oro transporto rinką.

Brazilijoje sieksime stabiliai augti – norime per pirmuosius dvejus veiklos metus išplėsti „Avion Express Brazil“ orlaivių parką iki dviženklio lėktuvų skaičiaus.

– Plėtros planai neapsiriboja vien Brazilija, plėsitės toliau į Pietų Ameriką, Afriką, Aziją. Tikslas – apie 100 lėktuvų. Kaip sekasi plėtros planai ir kodėl norite plėstis į praktiškai visus žemynus? Vis tik kiekviena rinka turi savo privalumų ir trūkumų.

Įprastais metais dirbame penkiuose skirtinguose žemynuose, tai mūsų verslo dedamoji. Diversifikacija padeda net tik auginti verslą, bet ir suteikia daugiau galimybių tobulėti komandai, nes kiekvienas regionas turi savo specifikos, iš kurios galima pasimokyti. Tuo pačiu, visose rinkose, kuriose dirbame, stengiamės vadovautis tais pačiais verslo principais ir su savo paslaugomis prisidėti prie mūsų klientų verslo sėkmės.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją